dc.contributor.advisor | Rautamies, Erja | |
dc.contributor.author | Mäkipelto, Karoliina | |
dc.date.accessioned | 2024-06-04T05:33:37Z | |
dc.date.available | 2024-06-04T05:33:37Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95464 | |
dc.description.abstract | Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan eri kieli- ja kulttuuritaustaisten vanhempien kokemuksia heidän rooleistaan kasvatusyhteistyössä suomalaisessa varhaiskasvatuksessa. Lisäksi selvitetään, millaisten roolien voidaan katsoa edistävän tai ehkäisevän kasvatusyhteistyötä. Tutkimus toteutettiin laadullisesti haastattelemalla kuutta vanhempaa teemahaastattelun kautta. Aineistoa analysoitiin ensin aineistolähtöisen teemoittelun avulla. Sen jälkeen esille tulleita teemoja ja vanhempien rooleja tarkasteltiin valmiissa viitekehyksessä ja analysoitiin teoriajohtoisesti. Tutkimuksessa vanhemmat toivat esille kokemuksia, joissa näkyivät vanhempien kasvatusyhteistyön passiiviset ja aktiiviset roolit. Suurin osa rooleista liittyi tiedon jakamiseen. Passiivisia rooleja olivat vanhemman roolit tiedon vastaanottajana, tiedon ulkopuolelle jätettynä, avun ja tuen saajana ja ulkopuolisena. Aktiivisia rooleja olivat tiedon kertojan/antajan, keskustelijan ja yhdessä toimijan roolit. Vanhemmat kokivat, että passiivinen rooli ja kielimuuri ehkäisivät osittain kasvatusyhteistyön aktiivisen roolin saavuttamista | fi |
dc.description.abstract | This thesis examines the experiences of parents from different linguistic and cultural backgrounds about their roles in educational collaboration in Finnish early childhood education. In addition, it discusses which roles can be seen as promoting or hindering educational collaboration. This study was conducted qualitatively by interviewing six parents through a thematic interview. Then the data was first analyzed using a data-driven thematic approach, after which the themes and parent´s roles that emerged were
examined within a predefined framework and analyzed theoretically. In this study, parents highlighted experiences that reflected passive and active roles of parents in educational collaboration, and most of these roles were related to sharing information with the educator. Passive roles included the roles
of the parent as recipient of information, excluded from information, recipient of help and support as well as outsider of collaboration. Active roles were the roles of the information provider/transmitter, discusser, and co-actor. Parents felt that the passive role and the language barrier partly prevented them from playing an active role in educational collaboration | en |
dc.format.extent | 65 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.title | Eri kieli- ja kulttuuritaustaisten vanhempien kokemuksia rooleistaan varhaiskasvatuksen kasvatusyhteistyössä | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202406044227 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | vanhemmat | |
dc.subject.yso | roolit | |
dc.subject.yso | kasvatusyhteistyö | |
dc.subject.yso | kokemukset | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |