Eri kieli- ja kulttuuritaustaisten vanhempien kokemuksia rooleistaan varhaiskasvatuksen kasvatusyhteistyössä
Tekijät
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan eri kieli- ja kulttuuritaustaisten vanhempien kokemuksia heidän rooleistaan kasvatusyhteistyössä suomalaisessa varhaiskasvatuksessa. Lisäksi selvitetään, millaisten roolien voidaan katsoa edistävän tai ehkäisevän kasvatusyhteistyötä. Tutkimus toteutettiin laadullisesti haastattelemalla kuutta vanhempaa teemahaastattelun kautta. Aineistoa analysoitiin ensin aineistolähtöisen teemoittelun avulla. Sen jälkeen esille tulleita teemoja ja vanhempien rooleja tarkasteltiin valmiissa viitekehyksessä ja analysoitiin teoriajohtoisesti. Tutkimuksessa vanhemmat toivat esille kokemuksia, joissa näkyivät vanhempien kasvatusyhteistyön passiiviset ja aktiiviset roolit. Suurin osa rooleista liittyi tiedon jakamiseen. Passiivisia rooleja olivat vanhemman roolit tiedon vastaanottajana, tiedon ulkopuolelle jätettynä, avun ja tuen saajana ja ulkopuolisena. Aktiivisia rooleja olivat tiedon kertojan/antajan, keskustelijan ja yhdessä toimijan roolit. Vanhemmat kokivat, että passiivinen rooli ja kielimuuri ehkäisivät osittain kasvatusyhteistyön aktiivisen roolin saavuttamista
...
This thesis examines the experiences of parents from different linguistic and cultural backgrounds about their roles in educational collaboration in Finnish early childhood education. In addition, it discusses which roles can be seen as promoting or hindering educational collaboration. This study was conducted qualitatively by interviewing six parents through a thematic interview. Then the data was first analyzed using a data-driven thematic approach, after which the themes and parent´s roles that emerged were
examined within a predefined framework and analyzed theoretically. In this study, parents highlighted experiences that reflected passive and active roles of parents in educational collaboration, and most of these roles were related to sharing information with the educator. Passive roles included the roles
of the parent as recipient of information, excluded from information, recipient of help and support as well as outsider of collaboration. Active roles were the roles of the information provider/transmitter, discusser, and co-actor. Parents felt that the passive role and the language barrier partly prevented them from playing an active role in educational collaboration
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5327]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Se päiväkodin aloitus meni tosi paljon paremmin, kun mitä mä luulin ja oletin. Et varmaan suurin syy oli ne hoitajat, miten mukavia ne oli" : vanhempien kokemuksia pienten lasten varhaiskasvatuksen aloituksesta
Koskela, Laura; Koivu, Eveliina (2019)Laadullinen tutkimuksemme käsittelee vanhempien kokemuksia pienten lasten aloittaessa päiväkodissa. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mitkä tekijät päiväkodin henkilökunnan toiminnassa lisäsivät ja vähensivät ... -
Tiedon välittämistä vai perhelähtöistä yhteistyötä? : varhaiskasvatuksen henkilökunnan kokemuksia päivittäisestä yhteistyöstä tukea tarvitsevien lasten vanhempien kanssa
Jansson, Salla (2021)Tässä kehittämistutkimuksessa tarkasteltiin merkityksellisiä tekijöitä vanhempien kanssa toteutettavassa päivittäisessä yhteistyössä varhaiskasvatuksen henkilökunnan näkökulmasta. Lisäksi selvitettiin, miten työntekijät ... -
Vanhempien näkemyksiä ja kokemuksia kasvatusyhteistyöstä
Saraste, Anita; Rajala, Piia (2020)Tämä kandidaatintutkielma käsitteli kasvatusyhteistyötä vanhempien näkökulmasta. Kasvatusyhteistyöllä tarkoitetaan varhaiskasvattajien ja lasten huoltajien välistä vuorovaikutus- ja yhteistyösuhdetta, jonka tavoitteena on ... -
Yhteistyötä ja yhteishuolenpitoa kodin ja varhaiskasvatuksen välillä?
Koivula, Merja; Sevon, Eija (Tutkittua varhaiskasvatuksesta, 2024)Tässä kirjoituksessa tarkastelemme vanhempien ja varhaiskasvatuksen välistä yhteistyötä vanhempien näkökulmasta. Yhteistyö lapsen kahden kasvuympäristön, kodin ja varhaiskasvatuksen välillä on oleellista lasten ja heidän ... -
Vanhempien osallistuminen varhaiskasvatuksessa työntekijöiden näkökulmasta
Rauhala, Marikki (2021)Tässä varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin vanhempien osallistumisen kysymyksiä varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta. Aihe on ajankohtainen, sillä vanhempien osallisuudesta säädetään suhteellisen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.