Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorViirret, Tuija
dc.contributor.authorHirvonen, Justus
dc.contributor.authorRintala, Reetta
dc.date.accessioned2024-06-03T14:33:58Z
dc.date.available2024-06-03T14:33:58Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95453
dc.description.abstractRajoittaminen on kasvatuksessa ja kasvatusympäristöissä esiintyvä haastava ja moniulotteinen ilmiö, joka liitetään usein vaativaan erityiseen tukeen ja haastavaan käyttäytymiseen. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millaisia näkemyksiä ja kokemuksia erityisluokanopettajilla on oppilaan rajoittamisesta, millaista eettistä pohdintaa rajoittamiseen liittyy ja miten toistuva rajoittaminen vaikuttaa erityisluokanopettajan työssä jaksamiseen. Tutkimus toteutettiin fenomenologisena tutkimuksena. Aihetta tutkittiin monimenetelmällisesti. Tutkimuksen ensimmäisessä osassa tutkittavat kirjoittivat eläytymismenetelmää hyödyntäen kaksi kirjoitelmaa. Kirjoitelmien palautuksen jälkeen aineiston toinen osa kerättiin yksilöhaastatteluina. Kirjoitelmien analysoinnissa hyödynnettiin narratiivisia menetelmiä. Haastattelujen analyysi toteutettiin temaattisena analyysina. Tutkimukseen osallistui seitsemän erityisluokanopettajaa. Tutkimuksen tulokseksi saatiin joukko erilaisia käsityksiä rajoittamisesta ja sen keinoista. Rajoittaminen nähtiin moniulotteisena ilmiönä, jota pidettiin monin tavoin haastavana osana opettajan työtä. Rajoittaminen koettiin myös eettisesti haastavana ja monipuolisena ilmiönä, jolla oli selkeitä vaikutuksia opettajien työssä jaksamiseen. Tutkimuksen keskeisiä johtopäätöksiä olivat käsitykset rajoittamisesta laajana, monipuolisena ja eettisesti haastavana ilmiönä. Nykyinen rajoittamiskäsitys näkee rajoittamisen ensisijaisesti fyysisenä ilmiönä, mutta tämän tutkimuksen perusteella käsitteen laajentaminen myös verbaalisiin ja non-verbaalisiin ulottuvuuksiin olisi tarpeen. Tutkimuksen tulosten perusteella myös rajoittamista sääteleviä normeja ja opettajien koulutusta olisi syytä tarkastella kriittisesti.fi
dc.format.extent124
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherrajoittaminen
dc.subject.otherhaastava käyttäytyminen
dc.title“Miten pitkälle sen saa päästää sen tilanteen?” : erityisluokanopettaja oppilaan rajoittajana
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202406034216
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysoetiikka
dc.subject.ysoerityisopetus
dc.subject.ysojaksaminen
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright