“Miten pitkälle sen saa päästää sen tilanteen?” : erityisluokanopettaja oppilaan rajoittajana
Päivämäärä
2024Rajoittaminen on kasvatuksessa ja kasvatusympäristöissä esiintyvä haastava ja
moniulotteinen ilmiö, joka liitetään usein vaativaan erityiseen tukeen ja haastavaan
käyttäytymiseen. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millaisia näkemyksiä ja
kokemuksia erityisluokanopettajilla on oppilaan rajoittamisesta, millaista eettistä
pohdintaa rajoittamiseen liittyy ja miten toistuva rajoittaminen vaikuttaa
erityisluokanopettajan työssä jaksamiseen.
Tutkimus toteutettiin fenomenologisena tutkimuksena. Aihetta tutkittiin
monimenetelmällisesti. Tutkimuksen ensimmäisessä osassa tutkittavat kirjoittivat
eläytymismenetelmää hyödyntäen kaksi kirjoitelmaa. Kirjoitelmien palautuksen
jälkeen aineiston toinen osa kerättiin yksilöhaastatteluina. Kirjoitelmien
analysoinnissa hyödynnettiin narratiivisia menetelmiä. Haastattelujen analyysi
toteutettiin temaattisena analyysina. Tutkimukseen osallistui seitsemän
erityisluokanopettajaa.
Tutkimuksen tulokseksi saatiin joukko erilaisia käsityksiä rajoittamisesta ja sen
keinoista. Rajoittaminen nähtiin moniulotteisena ilmiönä, jota pidettiin monin tavoin
haastavana osana opettajan työtä. Rajoittaminen koettiin myös eettisesti haastavana ja
monipuolisena ilmiönä, jolla oli selkeitä vaikutuksia opettajien työssä jaksamiseen.
Tutkimuksen keskeisiä johtopäätöksiä olivat käsitykset rajoittamisesta laajana,
monipuolisena ja eettisesti haastavana ilmiönä. Nykyinen rajoittamiskäsitys näkee
rajoittamisen ensisijaisesti fyysisenä ilmiönä, mutta tämän tutkimuksen perusteella
käsitteen laajentaminen myös verbaalisiin ja non-verbaalisiin ulottuvuuksiin olisi
tarpeen. Tutkimuksen tulosten perusteella myös rajoittamista sääteleviä normeja ja
opettajien koulutusta olisi syytä tarkastella kriittisesti.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Erityisluokanopettajien kokemuksia kiinnipitoon johtavasta haastavasta käyttäytymisestä
Raittila, Viljamaria (2019)Kiinnipito ja haastava käyttäytyminen erityisopetuksen kontekstissa ovat ilmiöitä, jotka näyttävät olevan tiiviissä yhteydessä toisiinsa. Haastava käyttäytyminen on yleensä kiinnipidon syy. Tutkimuksen tavoitteena oli ... -
Alakoulun opettajat oppilaiden toivotun käyttäytymisen tukijoina
Kotola, Reetta; Nieminen , Amanda (2023)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin alakoulun opettajia oppilaiden toivotun käyttäytymisen tukijoina. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten ei-toivottu käyttäytyminen ilmenee luokassa sekä miten alakoulun opettajat ... -
’’Ilman struktuuria ei ole mitään’’ : erityisluokanopettajien kokemuksia ryhmän ohjaamisesta ja työssä jaksamisesta
Kaitajärvi, Petra; Gunn, Henrica (2022)Tässä tutkimuksessa käsittelemme erityisluokanopettajien ryhmän ohjaamista sekä työssä jaksamista. Tarkoituksenamme oli selvittää, millaisia kokemuksia erityisluokanopettajilla on ryhmän ohjaamisesta erityisluokassa sekä ... -
Korjausliikkeitä: haastavasti käyttäytyvän oppilaan koulupolkua tukemassa
Tarkiainen, Sirpa (2016)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin oppilaan haastavan käyttäytymisen ilmene-mistä koulussa sekä selvitettiin sen taustalla olevaa viestiä funktionaalisen analyysin avulla. Tutkimuksessa suunniteltiin analyysin pohjalta ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.