Korjausliikkeitä: haastavasti käyttäytyvän oppilaan koulupolkua tukemassa
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin oppilaan haastavan käyttäytymisen ilmene-mistä koulussa sekä selvitettiin sen taustalla olevaa viestiä funktionaalisen analyysin avulla. Tutkimuksessa suunniteltiin analyysin pohjalta opetusohjelma oppilaan haastavan käyttäytymisen hillitsemiseksi. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, kuinka toimivaksi koululuokan työntekijät kokivat käytetyn toimintamallin. Tutkimuksessa toteutettiin tutkivaa opettajuutta.
Tutkimuksen menetelmänä käytettiin kokeellista tapaustutkimusta. Ai-neistonkeruu tapahtui havainnoimalla oppilaan haastavaa käyttäytymistä. Tut-kimus sisälsi perustason mittaamisen vaiheen A, opetusohjelmavaiheen B sekä seurantavaiheen C. Aineistoa kertyi 168 havaintokorttia. Luokan työntekijöiden kokemuksia käytetystä toimintamallista selvitettiin opettajalle ja kouluavusta-jalle suunnatuilla kyselyillä, jotka analysoitiin sisällönanalyysiä käyttäen.
Tutkimus loi myönteistä kuvaa kokeellisen tapaustutkimuksen ja funktionaalisen analyysin käytöstä koulussa haastavasti käyttäytyvän oppilaan kanssa toimittaessa. Oppilaan vahvin haastavan käyttäytymisen viesti oli vaatimusten välttäminen. Oppilaan haastava käyttäytyminen väheni tutkimuksen B-vaiheen aikana ja muuttunut tilanne säilyi edelleen seurantajakson C aikana.
Luokan työntekijät kokivat, että toimintamalli lisäsi heidän osaamistaan työssään ja toi toimintaan lisää pitkäjänteisyyttä ja turvallisuutta. Lisäksi työn-tekijät arvioivat, että toimintamalli tuki oppilaan koulunkäynnin toteutumista, jopa mahdollisti sen, mutta toisaalta he eivät olleet tyytyväisiä vain tämän ta-voitteen toteutumiseen: työntekijät odottivat oppilaalta enemmän varsinaista koulutyötä eli tietojen ja taitojen oppimista.
...
Muu nimeke
Haastavasti käyttäytyvän oppilaan koulupolkua tukemassaAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Käyttäytymisen tuen keinojen yhteys haastavasti käyttäytyvien lasten emotionaaliseen kouluun kiinnittymiseen
Keskikuru, Juulia; Santala, Kalle (2019)Tutkimuksessa tarkasteltiin käytösoireiden esiintymisen, sukupuolen sekä käyttäytymisen tuen keinoista myönteisen palautteen määrän ja käyttäytymisodotusten selkeyden yhteyttä oppilaiden emotionaalisen kouluun kiinnittymiseen. ... -
Oppilaan toverisuosion, sosiaalisten taitojen ja käyttäytymisen yhteys oppilaan ja opettajan väliseen suhteeseen
Huikari, Elli (2013)TIIVISTELMÄ Huikari, E. 2013. Oppilaan toverisuosion, sosiaalisten taitojen ja käyttäytymisen yhteys oppilaan ja opettajan väliseen suhteeseen. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu-tutkielma. ... -
Oppilaan sukupuolen, luokka-tason, käyttäytymisen ja opettajan antaman kehuvan palautteen yhteys oppilaan oikeudenmukaisuuden kokemukseen
Nyholm, Anna-Mari (2019)Tässä tutkimuksessa selvitettiin, ovatko oppilaan sukupuoli, luokka-aste, käyttäytyminen ja opettajan antama kehuva palaute yhteydessä oppilaan oikeudenmukaisuuden kokemukseen. Tutkimusaineistona käytettiin ProKoulu-hankkeessa ... -
Syyllisyydestä asiantuntijuuteen : haastavasti käyttäytyvien lasten vanhempien puhetta osallisuudesta kasvatusyhteistyössä
Salo, Päivi (2013)Haastavasti käyttäytyvien lasten vanhemmat on tärkeä ottaa huomioon päivähoidon kasvatusyhteistyössä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä asioita haastavasti käyttäytyvien lasten vanhemmat kokevat tärkeinä ... -
Varhaiskasvatuksen opettajan tunteet ja tunnesäätelykyky lapsen käyttäytyessä haastavasti
Haukka, Karoliina (2024)Varhaiskasvatuksen opettajan omat tunnetaidot eli kyky tunnistaa, ymmärtää ja säädellä tunteitaan korostuvat varhaiskasvatuksen arkeen kuuluvissa lapsen haastavan käyttäytymisen tilanteissa. Opettajan tunnetaidot ovat ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.