Show simple item record

dc.contributor.advisorSivunen, Anu
dc.contributor.authorRiikonen, Tuulia
dc.date.accessioned2024-06-03T05:42:42Z
dc.date.available2024-06-03T05:42:42Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95423
dc.description.abstractVisuaalisesta viestinnästä on tullut osa viestinnän ammattilaisten työtä sosiaalisen median ja Internetin kehittymisen myötä, mutta viestinnän ammattilaisten kokemuksiin perustuen aihetta on tutkittu hyvin vähän. Tämän maisterintutkielman tavoitteena oli selvittää, millaisia vaikuttamaan pyrkiviä visuaalisen viestinnän keinoja viestinnän ammattilaiset kertoivat käyttävänsä sosiaalisen median sovelluksessa Instagramissa. Lisäksi tutkielmassa tavoiteltiin yksityiskohtaisempaa ymmärrystä siitä, millaiset tekijät liittyvät feed-postauksen visuaalisten elementtien valintaan. Tutkielman tavoitteeseen päästiin vastaamalla kahteen tutkimuskysymykseen: 1) Millaisia visuaalisen viestinnän keinoja viestinnän ammattilaiset kokemuksiensa mukaan käyttävät, kun he tuottavat vaikuttamaan pyrkivän feed-postauksen Instagramiin? ja 2) Mitkä visuaalisten elementtien valintaan liittyvät tekijät ovat viestinnän ammattilaisten mukaan yhteydessä näiden keinojen käyttämiseen sosiaalisessa mediassa? Tutkielman tutkimuskohteena oli viestinnän ammattilaiset ja heidän kokemuksensa visuaalisesta viestinnästä. Tutkielmassa haastateltiin seitsemää viestinnän ammattilaista, jotka kertoivat käyttävänsä visuaalista viestintää sosiaalisessa mediassa osana työtehtäviään. Tutkielma toteutettiin empiirisenä tutkimuksena ja siinä hyödynnettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä. Aineisto kerättiin temaattisilla virikehaastatteluilla ja analysoitiin temaattisella analyysilla. Tuloksien perusteella viestinnän ammattilaiset voivat kokemuksiensa mukaan käyttää Instagramin feed-postauksissa vaikuttamaan pyrkivinä visuaalisen viestinnän keinoina visuaalista koukkua ja visuaalista kehystämistä (huomion kohdistamisen keinot), toiminnan mallintamista ja toimijaan identifioitumisen mahdollistamista (toimintaan ohjaamisen keinot), tunteiden vahvistamista ja tunnereaktioiden hillintää (tunteiden muokkaamisen keinot) sekä tunnistettavuuden ylläpitämistä ja tosielämän kuvaamista (luottamusta vahvistavat keinot). Tuloksissa tunnistettiin kokemuksia myös erilaisista tekijöistä, jotka liittyivät siihen, miten visuaalisia elementtejä valittiin keinojen toteuttamiseksi feed-postauksessa. Nämä tutkielmassa tunnistetut tekijät liittyivät resursseihin, yksilöllisiin eroihin, viestintäprosessin osapuoliin (organisaatio viestin lähettäjänä, viesti, kanava ja kohdeyleisö) ja saavutettavuuteen. Tulokset osoittavat, että viestinnän ammattilaisilla on kokemuksia erilaisten vaikuttamaan pyrkivien keinojen käyttämisestä sosiaalisessa mediassa ja että visuaalinen viestintä vaatii viestinnän ammattilaisten kokemuksien mukaan monien tekijöiden huomiointia etenkin visuaalisten elementtien valinnan suhteen. Tuloksissa on samankaltaisuuksia aikaisemman tutkimuksen kanssa, mutta tulokset tuottivat myös uutta tietoa visuaalisen viestinnän keinoista ja niiden käyttöön liittyvistä tekijöistä viestinnän ammattilaisten työssä.fi
dc.format.extent74
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.othervisuaalisen viestinnän keinot
dc.subject.otherviestinnän ammattilaiset
dc.titleViestinnän ammattilaisten kokemukset visuaalisen viestinnän vaikuttamaan pyrkivistä keinoista sosiaalisessa mediassa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202406034189
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineCommunicationen
dc.contributor.oppiaineViestintäfi
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi3135
dc.subject.ysovaikuttaminen
dc.subject.ysoviestintä
dc.subject.ysososiaalinen media
dc.subject.ysovisuaalinen viestintä
dc.subject.ysoInstagram
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright