Retorinen analyysi Donald Trumpin vaalikampanjasta sosiaalisessa mediassa
Tekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkielmassani käsittelen retorisen analyysin keinoin Donald Trumpin vuoden 2020 presidentinvaalikampanjaa sosiaalisen median kanavissa Instagramissa ja Twitterissä. Tutkielmassani vastaan kysymykseen: Minkälaisista asioista Trumpin vaalikampanjan retoriikka koostuu, ja millaisena se näyttäytyy aiemman tutkimustiedon valossa? Analyysia varten keräsin julkaisuja aikaväliltä elokuun loppu–marraskuun alku, eli lähes koko kampanjan ajalta. Aineistossa on niin kuvia, videoita, kuin varsinaisia tekstimuotoisia julkaisuja. Tavoitteena oli saada pääpiirteittäinen näkemys siitä, minkälaiset asiat ovat Trumpin retoriikalle ominaisia.
Olennaista Trumpin vaalikampanjan retoriikalle olivat liioitteleminen, dramaattisuus, ad hominem -argumentti, metaforat, vastakkainasettelun käyttö, tunteisiin vaikuttaminen, lain ja järjestyksen korostaminen, kiitosten antaminen niin kuvien kuin tekstin muodossa, sekä huudahdusten käyttö. Ajankohtaisena asiana myös koronavirus toimi yhtenä keinona tuoda vastakkainasettelua Yhdysvaltojen ja muun maailman välille. Moni näistä analyysissa esille nousseista Trumpin retoriikan piirteistä on ollut nähtävissä myös käsittelemissäni aikaisemmissa tutkimuksissa, joten löydökset näyttävät olevan suureksi osaksi samassa linjassa niiden kanssa. Trumpin retoriikassa ei ole nähtävissä suurta muutosta verrattuna edellisiin vaaleihin.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5333]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Ehdokkaiden ja kansalaisten vuorovaikutus sosiaalisessa mediassa vaalikampanjoinnin aikana
Tuokko, Mari (2016)Tässä pro gradu -työssä tarkastellaan ehdokkaiden ja kansalaisten välistä vuorovaikutusta sosiaalisessa mediassa eduskuntavaalien 2015 kampanjoinnin aikana. Päätavoitteena on kuvata ja ymmärtää sitä, millaisia vuorovaikutuksen ... -
Presidentinvaalit kolmessa näytöksessä : TIME-lehden esittämät narratiivit Yhdysvaltain vuoden 2016 presidentinvaalien eri vaiheissa
Wacker, Henrik (2021)Pro gradu -tutkimuksessani analysoin yhdysvaltalaisen TIME-aikakauslehden vuosina 2015–16 luomaa kuvaa Yhdysvaltain vuoden 2016 presidentinvaaleista. Narratiivianalyysin teoreettisena pohjana on käytetty Kenneth Burken ... -
Presidentti 2000 : mistä vaalit on tehty?
Isotalus, Pekka; Aarnio, Eeva (Jyväskylän yliopisto, 2000) -
Donald Trumpin julkisuuskuva suomalaisessa mediassa Yhdysvaltain presidentinvaalien 2016 jälkeisessä uutisoinnissa
Stranius, Susanna (2018)Tässä tutkimuksessa on tarkasteltu, millaista kuvaa Donald Trumpista rakennettiin suomalaisessa mediassa Yhdysvaltain presidentinvaalien jälkeisessä uutisoinnissa marraskuussa 2016. Aineistoni koostuu Helsingin Sanomien, Turun ... -
Patriotistinen retoriikka Yhdistyneiden Kansakuntien yleiskokouksissa : retorinen analyysi Yhdysvaltain presidentin virallisista puheenvuoroista vuosina 2017 ja 2018
Kouvo, Sonja (2018)Tutkimus käsittelee Yhdysvaltain presidentin Donald Trumpin Yhdistyneiden Kansakuntien yleiskokouksissa vuosina 2017 sekä 2018 pitämiä puheita retorisen analyysin keinoin. Edellä mainitut puheet vuosilta 2017 ja 2018 ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.