Retorinen analyysi Donald Trumpin vaalikampanjasta sosiaalisessa mediassa

Abstract
Tutkielmassani käsittelen retorisen analyysin keinoin Donald Trumpin vuoden 2020 presidentinvaalikampanjaa sosiaalisen median kanavissa Instagramissa ja Twitterissä. Tutkielmassani vastaan kysymykseen: Minkälaisista asioista Trumpin vaalikampanjan retoriikka koostuu, ja millaisena se näyttäytyy aiemman tutkimustiedon valossa? Analyysia varten keräsin julkaisuja aikaväliltä elokuun loppu–marraskuun alku, eli lähes koko kampanjan ajalta. Aineistossa on niin kuvia, videoita, kuin varsinaisia tekstimuotoisia julkaisuja. Tavoitteena oli saada pääpiirteittäinen näkemys siitä, minkälaiset asiat ovat Trumpin retoriikalle ominaisia. Olennaista Trumpin vaalikampanjan retoriikalle olivat liioitteleminen, dramaattisuus, ad hominem -argumentti, metaforat, vastakkainasettelun käyttö, tunteisiin vaikuttaminen, lain ja järjestyksen korostaminen, kiitosten antaminen niin kuvien kuin tekstin muodossa, sekä huudahdusten käyttö. Ajankohtaisena asiana myös koronavirus toimi yhtenä keinona tuoda vastakkainasettelua Yhdysvaltojen ja muun maailman välille. Moni näistä analyysissa esille nousseista Trumpin retoriikan piirteistä on ollut nähtävissä myös käsittelemissäni aikaisemmissa tutkimuksissa, joten löydökset näyttävät olevan suureksi osaksi samassa linjassa niiden kanssa. Trumpin retoriikassa ei ole nähtävissä suurta muutosta verrattuna edellisiin vaaleihin.
Main Author
Format
Theses Bachelor thesis
Published
2020
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202012076942Use this for linking
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share