Uuden pelaajan liittyminen Counter-Strike 2 -ammattilaisjoukkueeseen : toimintayhteisön näkökulma liittymisprosessiin
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kuvata, millä tavoin ammattilais-e-urheilujoukkueen jäsenet rakentavat vuorovaikutuksessa uuden yhteisen joukkueen uuden pelaajan liityttyä siihen. Tutkimuksessa e-urheilujoukkuetta tarkasteltiin kilpailullisena työelämän tiiminä, jonka jäseniltä vaaditaan korkeaa osaamistasoa. Uuden jäsenen liittymisestä työyhteisöön on jo paljon tutkimustietoa. Aiemmat tutkimukset uuden työntekijän liittymisestä ovat kuitenkin usein tarkastelleet liittymisprosessia uuden työntekijän näkökulmasta, kun taas tässä tutkimuksessa liittymisprosessia lähestyttiin koko joukkueen näkökulmasta: joukkueen vuorovaikutusta tarkastellaan yhteisen oppimisen kautta. Sosiaalinen oppiminen voidaan nähdä keskeisenä osana jatkuvasti kehittymään pyrkivän joukkueen vuorovaikutusta. Tutkimuksessa käytettiinkin viitekehyksenä Wengerin ja Laven (1991) toimintayhteisö-näkökulmaa, jolloin liittymisprosessia voidaan tarkastella yhteisen oppimisen ja osaamisen kautta.
Aineistoa kerättiin havainnoimalla harjoituksia ja haastattelemalla joukkueen valmentajaa ja uutta pelaajaa. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavasti toimintayhteisö-viitekehystä hyödyntäen. Aineiston pohjalta pyrittiin vastaamaan kahteen kysymykseen: 1) Kuinka joukkueen jäsenet jälleenrakentavat joukkuet-taan harjoituksien aikaisessa vuorovaikutuksessa uuden pelaajan liityttyä joukkueeseen? sekä 2) Kuinka joukkueen jäsenet uuden pelaajan ja valmentajan mukaan jälleenrakentavat joukkuettaan uuden pelaajan liityttyä joukkueeseen?
Uuden joukkueen rakentaminen vaikuttaa tapahtuvan kolmessa vuorovaikutuksen ulottuvuudessa: Sosiaalinen oppiminen, Vuorovaikutussuhteiden rakentaminen ja suhdekeskeiseen vuorovaikutukseen osallistuminen sekä Osaamisen merkityksentäminen, arviointi ja hyödyntäminen. Uuden ja muiden jäsenten välillä vaikuttaa olevan liittymisprosessin aikana paljon vastavuoroisuutta, esimerkiksi niin, että muut jäsenet opettavat uutta pelaajaa, ja uusi pelaaja opettaa muita. Liittymisprosessin aikana vaikuttaa tapahtuvan muutos vastavuoroisesta ja kohdistetusta opettamisesta yhteiseen oppimiseen. Liittymisprosessin aikana myös toisten osaamisen arviointia voidaan kuvata vastavuoroisena. Muut jäsenet arvioivat uuden pelaajan osaamista ja sopivuutta joukkueeseen, mutta myös uusi pelaaja arvioi muiden osaamista ja pohti tulevaisuuttaan joukkueessa.
Tutkielma tuo työelämän vuorovaikutuksen tutkimuksen uuteen kontekstiin. Tutkielma tarjoaa käytännön tietoa e-urheilujoukkueiden jäsenille vuorovaikutuksen ja erityisesti liittymisprosessin kehittämisen tueksi.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
E-urheilutiimin viestintä ja viestinnän yhteys tehtävässä suoriutumiseen
Puoskari, Markus (2021)Tämän tutkielman tavoitteena oli kuvata, millaista ammattimaisen e-urheilutiimin viestintä on otteluiden aikana ja analysoida, miten viestintä eroaa onnistuneiden ja epäonnistuneiden suoritusten aikana. E-urheilutiimit ... -
The English oral language functions used by Finnish players in Counter-Strike: Global Offensive
Härmälä, Jesse (2020)Videopelit ovat ilmiönä alati kasvava ja ne vetävät puoleensa yhä laajempaa ja monimuotoisempaa yleisöä. Tarjolla on laaja valikoima erityyppisiä pelejä, jotka vaativat jokainen omanlaistaan kommunikaatio-osaamista. ... -
Toimiva yhteistyö : työelämän vuorovaikutussuhteet, tiimit ja verkostot
Aira, Annaleena (University of Jyväskylä, 2012) -
Audiokokous työelämän vuorovaikutustilanteena
Kajaste, Elisa (2012)Työelämän viestintä on monipuolistunut erilaisten viestintävälineiden käytön ja tiimityön myötä. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kuvata ja analysoida audiokokousta työelämän vuorovaikutustilanteena. Audiokokous on ... -
Informal roles within eSport teams : a content analysis of the game 'Counter-Strike: Global Offensive
Drenthe, Rolf (2016)Informal roles are roles that are not formally prescribed by a group or organization and are being established through group interaction that takes place among group members. Previous literature has identified twelve ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.