E-urheilutiimin viestintä ja viestinnän yhteys tehtävässä suoriutumiseen
Tekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän tutkielman tavoitteena oli kuvata, millaista ammattimaisen e-urheilutiimin viestintä on otteluiden aikana ja analysoida, miten viestintä eroaa onnistuneiden ja epäonnistuneiden suoritusten aikana. E-urheilutiimit ovat kiinnostava tiimiviestinnän tutkimuksen kohde, sillä tiimipohjaisissa e-urheilupeleissä tehokas, nopea ja tarkka viestintä on tärkeässä roolissa. Tarkastelun kohteena oli Counter Strike: Global Offensive -tiimi, joka on osa suomalaista ammattimaista e-urheiluorganisaatiota.
Tavoitteeseen pyrittiin aineistolähtöisen sisällönanalyysillä ja tilastollisesti kuvaavalla analyysillä.
Aineistolähtöisessä sisällönanalyysissä aineistoa kategorisoitiin viestinnän funktioiden ja sisältöjen mukaan. Tilastollisesti kuvaavassa analyysissä aineistoa kuvattiin graafisesti, ja vertailtiin voitettuja ja hävittyjä kierroksia tilastollisin menetelmin.
Analyysin pohjalta tiimin viestinnästä tunnistettiin viisi viestinnän funktiota: tiedon jakaminen,
toiminnan koordinointi, tilannekuvan ylläpito, toiminnan mukauttaminen ja tunneilmaukset.
Nämä funktiot jaettiin kuuteentoista viestinnän sisältöä kuvaavaan kategoriaan. Tiimin viestintä
oli hyvin intensiivistä, jonka johdosta tehokkaan ja nopean verbaalisen viestinnän lisäksi korostuivat kuuntelemisen taidot. Tiimin viestintä keskittyi tiedon jakamiseen ja toiminnan koordinointiin.
Voitetuissa kierroksissa viestintää oli enemmän, kuin hävityissä kierroksissa. Neljästä viestinnän
sisältöä mittaavasta muuttujasta löydettiin merkitsevä eroavaisuus voitettujen ja hävittyjen kierrosten välillä. Näitä sisältöjä olivat tiedonjako vastustajan sijainnista tai toiminnasta, tiedonjako
omasta sijainnista tai toiminnasta, positiivisen tunteen ilmaus ja negatiivisen tunteen ilmaus.
Tulosten perusteella Counter Strike: Global Offensive -tiimeille voidaan suositella viestintää, jossa
asioita ilmaistaan paljon ja usein, jolloin viestinnän määrä on korkea. Erityisesti oman toiminnan
kuvaamisella voidaan pitää yllä aktiivista viestintää. Tiimien kannattaa kiinnittää huomiota siihen, vaihteleeko viestinnän kokonaismäärä eri otteluiden välillä. Tiimin jäsenien kannattaa pyrkiä
kuuntelemaan toisiaan erityisen hyvin, jota saattaa edistää aktiivinen kuuntelemisen osoittaminen. Palautevuorovaikutukselle ei välttämättä ole riittävästi aikaa otteluiden jatkuvan aikapaineen
alla. Positiivinen palaute voi auttaa tiimejä kohottamaan tunnelmaa muutoin hyvin tehtäväkeskeisessä viestintäilmapiirissä.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Uuden pelaajan liittyminen Counter-Strike 2 -ammattilaisjoukkueeseen : toimintayhteisön näkökulma liittymisprosessiin
Anttila, Eetu (2024)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kuvata, millä tavoin ammattilais-e-urheilujoukkueen jäsenet rakentavat vuorovaikutuksessa uuden yhteisen joukkueen uuden pelaajan liityttyä siihen. Tutkimuksessa e-urheilujoukkuetta ... -
Urheilujoukkueen valmentajien identifioituminen valmennustiimiinsä
Hurme, Jessica (2021)Tämän maisterintutkielman tavoitteena oli kuvata ja ymmärtää lasten urheilujoukkueen valmentajien identifioitumista valmennustiimiinsä. Tavoitteeseen pyrittiin tarkastelemalla identifioitumisen rakentumista ja ilmenemistä ... -
How to get things done in social virtual reality : A study of team cohesion in social virtual reality–enabled teams
Torro, Osku; Holopainen, Jani; Jalo, Henri; Pirkkalainen, Henri; Lähtevänoja, Antti (University of Hawaii at Manoa, 2022)Social virtual reality (SVR) enables teams to operate in a virtual environment that simulates and enhances real-world interactions. However, there is an absence of empirical analysis of how SVR can affect the performance ... -
Ulkoistettujen strategisen viestinnän ammattilaisten jäsennyksiä strategisen viestinnän käsitteestä ja omasta ammatti-identiteetistään
Immonen, Sanni (2023)Tämän maisterintutkielman tavoitteena on kuvata ulkoistettuna palveluna asiakkailleen strategista viestintää tekevien viestijöiden jäsennyksiä strategisesta viestinnästä käsitteenä sekä heidän omasta ammatti-identiteetistään. ... -
Vuorovaikutus e-urheilujoukkueissa
Leppä, Perttu; Salomaa, Hermanni (2022)Tämän opinnäytteen tarkoituksena oli perehtyä siihen, millaista vuorovaikutusta eurheilujoukkueissa esiintyy ja miten vuorovaikutus vaikuttaa e-urheilujoukkueen toimintaan. Tutkimusaineisto kerättiin syksyllä 2021 ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.