Show simple item record

dc.contributor.advisorHakkarainen, Airi
dc.contributor.authorKnuters, Nina
dc.contributor.authorJärvilinna, Pirjo
dc.date.accessioned2024-05-30T07:03:43Z
dc.date.available2024-05-30T07:03:43Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95360
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa tutkittiin varhaiskasvatuksen opettajien ja erityisopettajien näkemyksiä kolmitasoisen tuen mahdollisuuksista ja haasteista sekä kunnallisessa että yksityisessä varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, miten varhaiskasvatuslain uudistuksen jälkeistä kolmitasoista tukea on kentällä tulkittu ja toteutettu. Tutkimusaineisto koostui kahdenkymmenen haastateltavan vastauksista. Valitsimme VakaTuki –hankkeen valmiista aineistosta varhaiskasvatuksen opettajat ja erityisopettajat informanteiksemme. Haastateltavat olivat eri puolilta Suomea, eri kokoisista kunnista ja edustivat sekä kunnallista että yksityistä varhaiskasvatusta. Haastattelurungosta poimimme kolmitasoista tukea käsittelevät vastaukset. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla laadullisella sisällönanalyysillä. Tulosten mukaan varhaiskasvatuksen kolmitasoisessa tuessa nähtiin enemmän haasteita kuin mahdollisuuksia, haasteet painottuivat hallintoon ja resursseihin liittyviin asioihin. Kolmitasoisen tuen toteuttamisessa tuli erityisesti kunnallisen varhaiskasvatuksen näkökulmasta esiin monia mahdollisuuksia, kuten aiempaa nopeampi tuen aloittaminen jo varhaisessa vaiheessa. Tuen tarpeen koettiin tulevan lakiuudistuksen myötä paremmin esiin ja hallintopäätösprosessin tekevän tuen toteuttamisesta näkyvämpää ja sitouttavampaa. Toisaalta hallinnolliset menettelyt nähtiin kankeina prosesseina ja tuen tasojen määrittelyt koettiin haastavina. Yleinen tuki esiintyi useissa vastauksissa hämmennystä herättävänä. Erilaiset käytänteet kunnissa eriarvoistivat lapsen asemaa tuen saamisessa, erityisesti yksityinen varhaiskasvatus koki yhdenvertaisuuden haastavana kunnalliseen varhaiskasvatuspalveluun nähden.fi
dc.format.extent73
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.othervarhaiserityiskasvatus
dc.titleVarhaiskasvatuksen kolmitasoisen tuen mahdollisuuksia ja haasteita : kunnallisen ja yksityisen varhaiskasvatuksen opettajien ja erityisopettajien näkemyksiä kolmitasoisesta tuesta
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202405304123
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysokolmiportainen tuki
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysotukeminen
dc.subject.ysovarhaiskasvatuksen opettajat
dc.subject.ysohaasteet (ongelmat)
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright