Darts: lajianalyysi ja soveltuvuus koululiikuntaan
Tekijät
Päivämäärä
2024Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..
Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Dartsin suosio on viime vuosina ollut kasvussa, joka on osaltaan johtanut lajin koventuneeseen kansainvälisen kilpailuun ja lisännyt vaatimuksia lajissa menestymiselle. Tämän tutkielman tarkoituksena on kasata olemassa olevan tutkimustiedon pohjalta ensimmäinen dartista tehty lajianalyysi hyödynnettäväksi kotimaisessa tavoitteellisessa lajiharjoittelussa. Dartsin lajivaatimusten lisäksi selvitän tutkielmassa myös dartsin soveltuvuutta osaksi koululiikuntaa. Tutkielma on tehty yhteistyössä Suomen Dartsliiton kanssa, hyödyntäen pääasiassa aiemmin eri puolilla maailmaa tehtyjä suomen ja englanninkielisiä tutkimuksia aiheeseen liittyen.
Dartsin tekniikka voidaan jakaa karkeasti seitsemään osaan, jotka ovat heittoasento, ote tikasta, tähtääminen, heiton taakse vienti, -kiihdytys, -vapautus sekä -loppusaatto. Ydinasiat tekniikassa ovat heittoasennon vakaus sekä heittoliikkeen tarkkuus ja toistettavuus. Fyysisten ominaisuuksien osalta laji vaatii pääasiassa hyvää hienomotoriikkaa ja silmäkäsikoordinaatiota. Lisäksi menestyminen vaatii myös taktista osaamista ja hyvää paineensietokykyä. Kouluissa dartsin hyödyntäminen on ollut varsin vähäistä. Esimerkiksi lajiin pistelaskun kautta olennaisena osana kuuluvan matemaattisen elementin kautta sen voitaisiin kuitenkin nähdä sopivan hyvin osaksi koululiikuntaa. Lisäksi fyysisiltä vaatimuksiltaan matalankynnyksen lajina dartsin harrastaminen on mahdollista kaikille, joka myös osaltaan tukee sen soveltuvuutta koululiikuntaan.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Yläkoululaisten tyttöjen ja poikien kunnon ja liikuntataitojen yhteydet koulumenestykseen, koululiikuntaan suhtautumiseen ja urheiluseurajäsenyyteen
Kaartokallio, Lauri (2013)TIIVISTELMÄ Lauri Kaartokallio. 2013. Yläkoululaisten tyttöjen ja poikien kunnon ja liikuntataitojen yh-teydet koulumenestykseen, koululiikuntaan suhtautumiseen ja urheiluseurajäsenyyteen. Jy-väskylän yliopisto. ... -
Sosiaalisen yhteenkuuluvuuden yhteys koululiikuntaan
Kivelä, Janika (2022) -
Peruskoululaisten suhtautuminen koululiikuntaan
Leinonen, Tuomas (2010)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka alakoulun viidesluokkalaiset suhtautuvat koululiikuntaan. Tutkimuksessa selvitettiin teemahaastattelun avulla liikuntatunteihin suhtautumiseen vaikuttavia tekijöitä. Tutkimuksen ... -
Kuka pitää koululiikunnasta? : erilaisten oppilastekijöiden yhteyksiä koululiikuntaan suhtautumiseen yhdeksäsluokkalaisilla
Pentikäinen, Sari (2015)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää erilaisten oppilastekijöiden yhteyttä koululiikuntaan suhtautumiseen yhdeksäsluokkalaisilla. Tutkimuksessa vertailtiin koululiikuntaan myönteisesti ja kielteisesti suhtautuvia oppilaita ... -
Motivoivaa motoristen perustaitojen oppimista seinille hyppien : Parkour-oppimateriaali koululiikuntaan ja harrastetoimintaan
Kantola, Juho; Laine, Ville (2020)Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on tukea suomalaisten lasten ja nuorten liikuntataitojen, erityisesti motoristen perustaitojen kehittymistä motivoivalla tavalla parkourin oppimateriaalituotannon keinoin. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.