Darts: lajianalyysi ja soveltuvuus koululiikuntaan
Authors
Date
2024Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Dartsin suosio on viime vuosina ollut kasvussa, joka on osaltaan johtanut lajin koventuneeseen kansainvälisen kilpailuun ja lisännyt vaatimuksia lajissa menestymiselle. Tämän tutkielman tarkoituksena on kasata olemassa olevan tutkimustiedon pohjalta ensimmäinen dartista tehty lajianalyysi hyödynnettäväksi kotimaisessa tavoitteellisessa lajiharjoittelussa. Dartsin lajivaatimusten lisäksi selvitän tutkielmassa myös dartsin soveltuvuutta osaksi koululiikuntaa. Tutkielma on tehty yhteistyössä Suomen Dartsliiton kanssa, hyödyntäen pääasiassa aiemmin eri puolilla maailmaa tehtyjä suomen ja englanninkielisiä tutkimuksia aiheeseen liittyen.
Dartsin tekniikka voidaan jakaa karkeasti seitsemään osaan, jotka ovat heittoasento, ote tikasta, tähtääminen, heiton taakse vienti, -kiihdytys, -vapautus sekä -loppusaatto. Ydinasiat tekniikassa ovat heittoasennon vakaus sekä heittoliikkeen tarkkuus ja toistettavuus. Fyysisten ominaisuuksien osalta laji vaatii pääasiassa hyvää hienomotoriikkaa ja silmäkäsikoordinaatiota. Lisäksi menestyminen vaatii myös taktista osaamista ja hyvää paineensietokykyä. Kouluissa dartsin hyödyntäminen on ollut varsin vähäistä. Esimerkiksi lajiin pistelaskun kautta olennaisena osana kuuluvan matemaattisen elementin kautta sen voitaisiin kuitenkin nähdä sopivan hyvin osaksi koululiikuntaa. Lisäksi fyysisiltä vaatimuksiltaan matalankynnyksen lajina dartsin harrastaminen on mahdollista kaikille, joka myös osaltaan tukee sen soveltuvuutta koululiikuntaan.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Yläkoululaisten tyttöjen ja poikien kunnon ja liikuntataitojen yhteydet koulumenestykseen, koululiikuntaan suhtautumiseen ja urheiluseurajäsenyyteen
Kaartokallio, Lauri (2013)TIIVISTELMÄ Lauri Kaartokallio. 2013. Yläkoululaisten tyttöjen ja poikien kunnon ja liikuntataitojen yh-teydet koulumenestykseen, koululiikuntaan suhtautumiseen ja urheiluseurajäsenyyteen. Jy-väskylän yliopisto. ... -
Sosiaalisen yhteenkuuluvuuden yhteys koululiikuntaan
Kivelä, Janika (2022) -
Peruskoululaisten suhtautuminen koululiikuntaan
Leinonen, Tuomas (2010)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka alakoulun viidesluokkalaiset suhtautuvat koululiikuntaan. Tutkimuksessa selvitettiin teemahaastattelun avulla liikuntatunteihin suhtautumiseen vaikuttavia tekijöitä. Tutkimuksen ... -
Kuka pitää koululiikunnasta? : erilaisten oppilastekijöiden yhteyksiä koululiikuntaan suhtautumiseen yhdeksäsluokkalaisilla
Pentikäinen, Sari (2015)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää erilaisten oppilastekijöiden yhteyttä koululiikuntaan suhtautumiseen yhdeksäsluokkalaisilla. Tutkimuksessa vertailtiin koululiikuntaan myönteisesti ja kielteisesti suhtautuvia oppilaita ... -
Motivoivaa motoristen perustaitojen oppimista seinille hyppien : Parkour-oppimateriaali koululiikuntaan ja harrastetoimintaan
Kantola, Juho; Laine, Ville (2020)Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on tukea suomalaisten lasten ja nuorten liikuntataitojen, erityisesti motoristen perustaitojen kehittymistä motivoivalla tavalla parkourin oppimateriaalituotannon keinoin. ...