dc.contributor.advisor | Ruutiainen, Ville | |
dc.contributor.author | Savolainen, Aino | |
dc.contributor.author | Pohjoisvirta, Venla | |
dc.date.accessioned | 2024-05-28T08:18:34Z | |
dc.date.available | 2024-05-28T08:18:34Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95251 | |
dc.description.abstract | Musiikkikasvatuksen yhtenä toimintatapana varhaiskasvatuksessa on instrumentteihin tutustuminen. Musiikin ja instrumenttien merkitys on suuri varhaiskasvatuksessa, mutta instrumenttien roolia ei vielä tunneta hyvin. Tavoitteena
oli selvittää instrumenttien roolia varhaiskasvatuksen musiikkikasvatuksessa.
Tutkimusote oli laadullinen ja tutkimus toteutettiin haastattelemalla sekä
jakamalla verkkokyselyä varhaiskasvatuksen opettajille maaliskuussa 2024.
Kaksi kunnan päiväkodissa työskentelevää varhaiskasvatuksen opettajaa osallistui Teamsin välityksellä haastatteluihin, ja verkkokyselyyn osallistui 7 opettajaa.
Verkkokyselyä jaettiin sosiaalisen median ryhmään ja omille tuttaville. Analyysimenetelmäksi valikoitui aineistolähtöinen sisällönanalyysi ja kaikki vastaukset
analysoitiin yhdessä, sillä kysymykset olivat haastattelussa ja kyselyssä samat.
Tutkimustulosten mukaan varhaiskasvatuksen opettajat näkivät musiikin
tärkeänä ja suhtautuivat siihen positiivisesti. Opettajien innokkuus musiikkikasvatusta ja instrumenttien käyttämistä kohtaan vaihtelivat, ja instrumentteja oli
eri tavoin saatavilla heidän yksiköissään. Opettajat kertoivat käyttävänsä lasten
kanssa pääsääntöisesti kehosoittimia, itsetehtyjä soittimia sekä rytmisoittimia.
Opettajat kertoivat mahdollistavansa lasten vapaata tutustumista ja kokeilemista
eri instrumentteihin ja he hyödyntävät eri työvälineitä, kuten Youtubea. Instrumentteihin tutustumisessa merkittäviksi asioiksi nostettiin esimerkiksi säännöllisyys ja positiiviset kokemukset, mutta myös rajoittavia tekijöitä ilmeni, kuten
kasvattajan oma osaaminen ja resurssit. | fi |
dc.format.extent | 58 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | musiikkikasvattaja | |
dc.title | Varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä musiikki-instrumentteihin tutustumisesta varhaiskasvatuksen musiikkikasvatuksessa : laadullinen tutkimus | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202405284014 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | soittimet | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | musiikkikasvatus | |