Opettajien kokemuksia älylaitteiden käytöstä opetuksessa
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää opettajien kokemuksia digitaalisen teknologian käytöstä opetuksessa sekä heidän näkemyksistään tähän liittyvistä pedagogisista ratkaisuista. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, millaiseksi opettajat kokevat osaamisensa älylaitteiden käytön opetuksessa. Tarkoituksena oli saada tietoa,
kuinka opettajat sisällyttävät älylaitteiden käytön opetukseen.
Tämän fenomenologis-hermeneuttisen tutkimuksen teoreettinen tausta on
rakentunut aiempiin tutkimuksiin tutustumalla. Aineistonkeruumenetelmänä
oli puolistrukturoitu teemahaastattelu, johon osallistui kuusi luokanopettajaa ja
erityisopettajaa eri puolilta Suomea. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Aineistosta nousi keskeisenä asiana esille, että opettajien kokemukset älylaitteiden käytöstä opetuksessa ovat monimuotoisia ja vaihtelevia. Useimmat
opettajat uskoivat älylaitteiden lisäävän oppimisen tehokkuutta ja monipuolisuutta.
Tutkimus vahvistaa käsityksen siitä, että opettajien digitaidoilla on vaikutus älylaitteiden käyttämiseen opetuksessa. Tulokset eivät ole yleistettävissä pienen osallistujamäärän vuoksi koskemaan kaikkia opettajia. Tuloksista saa alustavan käsityksen opettajien teknologiaosaamisen ja koulutuksen roolista heidän
älylaitteiden käyttämisessä ja kokemuksissa osana opetusta.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
''Me ollaan vain ja eletään tätä arkea'' : opettajien ja oppilaiden merkittäviä kokemuksia fyysisesti joustavissa oppimisympäristöissä
Kataja, Minna; Kähkölä, Susanna (2018)Tässä pro gradu -tutkielmassa haluttiin selvittää Hattulan Parolassa sijaitsevassa Juteinikeskuksessa toimivien opettajien ja oppilaiden merkittäviä kokemuksia työskentelystä ja opiskelusta fyysisesti joustavassa ... -
Tablettilaitteiden pedagoginen hyödyntäminen esiopetusryhmissä : lastentarhanopettajien kokemuksia tablettien käytöstä
Hannula, Ila (2016)Hannula, Ila. 2016. Tablettilaitteiden pedagoginen hyödyntäminen esiopetusryhmissä. Lastentarhanopettajien kokemuksia tablettien käytöstä. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden ... -
Digitalisaation vaikutus yläkoulussa
Niukkanen, Martti (2024)Tässä tutkielmassa aiheena on digitalisaation vaikutukset suomalaisessa yläkoulussa. Tarkastelu tapahtuu PISA-tuloksia seuraamalla, sekä opettajien tuomien ongelmien esiinnostamisella. Ongelmien pohtiminen ja niiden ratkaisut ... -
Mupe-opettajien kokemuksia musiikkiteknologian käytöstä opetuksessa
Huhtanen, Väinö (2022)Tässä tutkimuksessa kartoitin musiikin perusteiden opettajien kokemuksia musiikkiteknologiasta opetuksessa sekä opetuskäytänteiden muutoksia ajasta ennen COVID-19-pandemiaa nykyhetkeen. Tarkastelin tutkimuksessa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.