Mupe-opettajien kokemuksia musiikkiteknologian käytöstä opetuksessa
Tekijät
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tässä tutkimuksessa kartoitin musiikin perusteiden opettajien kokemuksia musiikkiteknologiasta opetuksessa sekä opetuskäytänteiden muutoksia ajasta ennen COVID-19-pandemiaa nykyhetkeen. Tarkastelin tutkimuksessa musiikkiteknologisten sovellusten käyttöä Uudenmaan ja Kanta-Hämeen musiikkiopistoissa, vertaillen etäopetuksen ja lähiopetuksen opetuskäytänteitä. Toteutin tutkimuksen kyselynä, josta yhdeksän oli määrällisiä kysymyksiä ja kaksi laadullisia. Kyselyyn vastasi yhteensä 27 opettajaa, joista 24 vastausta käytin kvalitatiivisessa analyysissani. Teoreettisena viitekehyksenä toimii musiikkiteknologiaan liittyvä aiempi tutkimus, Taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän opetussuunnitelman perusteet 2017 sekä kohdealueen musiikkiopistojen opetussuunnitelmat.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on saada realistinen kuva musiikkiteknologian käytön nykytilasta ja selvittää etäopetuksen muokkaamia opetusmetodeja Etelä-Suomen musiikkiopistoissa. Musiikkiteknologisten sovellusten käyttö edistää monipuolisuutta, itsenäistä toimijuutta ja yhteistoiminnallisuutta musiikin perusteiden opetuksessa. Tutkimuskysymykseni ovat, minkälaisia kokemuksia musiikin perusteiden opettajilla on musiikkiteknologian käytöstä opetuksessa sekä miten musiikin perusteiden opettajien opetuskäytänteet ovat muuttuneet ajalta ennen etäopetusta tähän päivään.
Tutkimuksesta selvisi, että opettajilla on pääosin myönteisiä kokemuksia musiikkiteknologian käytöstä opetuksessa sekä musiikkiteknologiaa käytetään edelleen lähiopetuksessa kohtuullisen paljon. Musiikkiteknologian käytön vähäisyys liittyi opettajien perehtyneisyyden puutteeseen ja taloudellisten resurssien vähäisyyteen. Teknologia kehittyy ja sen käyttö lisääntyy vuosi vuodelta, joten siihen liittyvät uudet tutkimukset, taloudelliset panostukset ja opettajien täydennyskoulutukset ovat tarpeellisia.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29541]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Hopeasointu : tapaustutkimus musiikkiteknologian hyödyntämisestä työpajamuotoisessa seniorimusiikkitoiminnassa Jyväskylän kansalaisopistossa lukuvuonna 2012-2013
Laurila, Maiju (2016)Teknologinen kehitys on muuttanut musiikkitoiminnan mahdollisuuksia, seniorit ovat yksi tärkeä kohderyhmä, mutta aiheesta on varsin vähän tutkimusta. Senioreiden osuus väestöstä kasvaa Suomessa ja tilausta seniorimusiikk ... -
"Tuntui, että huolet meni pois" : musiikin hyvinvointivaikutukset musiikin perusteiden opetuksessa
Miettinen, Veera (2020)Maisterintutkielmassani tutkin musiikin hyvinvointivaikutuksia musiikin perusteiden opetuksessa. Tutkimukseni ydinajatuksena on terapeuttisen näkökulman merkittävyys musiikkikasvatuksessa. Lilja-Viherlampi kuvaa musiikin ... -
Virtuaalilaboratorioiden käyttö kemian opetuksessa opettajien näkökulmasta
Rautanen, Pekka (2022)Tutkielman kirjallisessa osassa käsiteltiin kemian opetuksen ominaispiirteitä ja niiden yhteyksiä virtuaalilaboratorio-ohjelmiin. Vuoden 2019 lukion opetussuunnitelman perusteita analysoitiin virtuaalilaboratorioiden ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.