Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorVirtanen, Tuomo
dc.contributor.authorHakamäki, Heidi
dc.date.accessioned2024-05-27T09:02:42Z
dc.date.available2024-05-27T09:02:42Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95229
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa tarkasteltiin alakoulun lukemisen haasteiden yhteyttä yläkoulun tunneperäiseen kouluun kiinnittymiseen koetun sosiaalisen tuen näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli kaventaa lukemisen haasteiden ja tunneperäisen kouluun kiinnittymisen välistä tutkimusaukkoa. Tutkimuksessa hyödynnetty aineisto on kerätty osana Alkuportaat-seurantatutkimusta. Aineistossa lukutaitoa mitattiin luetun ymmärtämisen ja teknisen lukutaidon testeillä ja tunneperäistä kouluun kiinnittymistä kyselyn avulla. Aineisto koostui 1370 oppilaasta ja se kerättiin vuosina 2010 ja 2014 oppilaiden ollessa kolmannella ja seitsemännellä luokalla. Tutkimuksen analyysit toteutettiin monimuuttujaisen varianssianalyysin avulla. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että dyslektikot, hyperlektikot, heikot lukijat ja vähintään ikätasoisesti lukevat eivät eronneet toisistaan siinä, miten he kokevat tunneperäistä kouluun kiinnittymistä (sosiaalista tukea) yleisesti seitsemännellä luokalla. Kuitenkin heikot lukijat kokivat saavansa vähemmän sosiaalista tukea perheeltä kuin muut. Dyslektikko-tytöt kokivat saavansa enemmän sosiaalista tukea perheeltä kuin muut, mutta pojilta vastaavaa eroa ei löytynyt. Pienten erojen vuoksi kaikkien oppilaiden tunneperäisen kouluun kiinnittymisen tukeminen on tärkeää lukutaidosta riippumatta. Heikkojen lukijoiden kokema heikompi perheen tuki nostaa esiin tarpeen selvittää heidän vanhempiensa keinojen riittävyyttä lastensa tukemiseen. Dyslektikko-tyttöjen kokemasta korkeammasta perheen tuesta on mahdollisuus tulosten sattumanvaraisuuteen.fi
dc.format.extent36
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.othertunneperäinen kouluun kiinnittyminen
dc.subject.otherlukemisen haasteet
dc.subject.otherkoettu sosiaalinen tuki
dc.titleLukemisen haasteiden yhteys tunneperäiseen kouluun kiinnittymiseen ja erot sukupuolten välillä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202405273993
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysolukutaito
dc.subject.ysoalakoulu
dc.subject.ysoyläkoulu
dc.subject.ysosukupuoli
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright