University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Käytösoireiden, tunne-elämän oireiden ja ADHD-oireiden yhteys kouluun kiinnittymiseen yläkoulussa

Thumbnail
View/Open
324.1 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Muttonen, Kiira
Date
2019
Discipline
ErityispedagogiikkaSpecial Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella psyykkisten oireiden (käytös-, tunne- ja ADHD-oireet) yhteyttä affektiiviseen ja kognitiiviseen kouluun kiinnittymiseen yläkouluikäisillä. Tutkimuksessa selvitettiin eroavatko psyykkisesti oireilevat oppilaat oireettomista oppilaista kouluun kiinnittymisen osalta. Lisäksi haluttiin selvittää, onko psyykkisten oireiden oiretyypillä tai oiretyyppien päällekkäistymisellä yhteys oppilaan kouluun kiinnittymiseen. Tutkimus oli kvantitatiivinen ja vertaileva poikittaistutkimus. Tutkimuksessa käytettiin aineistona Työrauha kaikille –hankkeessa syksyllä 2013 kerättyä aineistoa. Tämän tutkimuksen aineisto koostuu yläkoululaisten (n=649) vastauksista Vahvuudet ja vaikeudet (SDQ) ja Student Engagement Instrument (SEI) -kyselyistä muokattuihin kyselylomakkeisiin. Kyselyjen vastaukset analysoitiin Kruskal-Wallisin testillä ja Mann-Whitney U –testillä. Oireettomat erosivat affektiivisessa kouluun kiinnittymisessä tunne- ja ADHD-oireisista sekä tutkittavista, joilla oireet päällekkäistyivät. Kognitiivisessa kiinnittymisessä oireettomien ryhmä erosi päällekkäistyneiden oireiden ryhmästä. Oireettomat olivat muita ryhmiä vahvemmin kouluun kiinnittyneitä. Päällekkäistyneiden oireiden ryhmässä kiinnittyminen oli heikompaa kuin ryhmässä, jossa tutkittavilla oli vain yhtä oiretta. Psyykkisesti oireilevat nuoret näyttäisivät olevan vähemmän kouluun kiinnittyneitä kuin muut vertaiset. Täten psyykkisiä oireita omaavien kouluun kiinnittymisen tukemiseen tulisi kiinnittää koulussa huomiota. Erityisesti tukimuotoja tulisi löytää oppilaille, joilla on samanaikaisesti useampia psyykkisiä oireita. ...
Keywords
kouluun kiinnittyminen käytösoireet tunneoireet komorbiditeetti ADHD oireet yläkoulu
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201906113129

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24540]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Vanhemmuustyylien ja lasten koulunkäyntiin liittyvien vanhemmuuskäytäntöjen yhteydet lasten kouluun kiinnittymiseen 

    Kiiskilä, Kati; Tuomaala, Sanna (2014)
    Tutkimuksessa tarkasteltiin vanhemmuustyylien ja lasten koulunkäyntiin liittyvien vanhemmuuskäytäntöjen yhteyttä lasten kouluun kiinnittymiseen. Lisäksi oltiin kiinnostuneita, muuntavatko vanhemmuustyylit koulunkäyntiin ...
  • Koulun ilmapiiritekijöiden yhteys opettaja-oppilassuhteisiin ja oppilaiden kouluun kiinnittymiseen 

    Petäinen, Aino (2018)
    Tutkimuksessa tarkasteltiin koulun ilmapiiritekijöiden yhteyttä opettaja-oppilassuhteisiin ja oppilaiden kouluun kiinnittymiseen. Tutkimuksen ensimmäisessä vaiheessa selvitettiin opettajien arvioimien koulun toiminnallisten ...
  • Käyttäytymisen tuen keinojen yhteys haastavasti käyttäytyvien lasten emotionaaliseen kouluun kiinnittymiseen 

    Keskikuru, Juulia; Santala, Kalle (2019)
    Tutkimuksessa tarkasteltiin käytösoireiden esiintymisen, sukupuolen sekä käyttäytymisen tuen keinoista myönteisen palautteen määrän ja käyttäytymisodotusten selkeyden yhteyttä oppilaiden emotionaalisen kouluun kiinnittymiseen. ...
  • Viides- ja kuudesluokkalaisten oppilaiden käsityksiä kouluun kiinnittymiseen vaikuttavista tekijöistä 

    Korpio-Mäkelä, Liisa; Sandberg , Susanne (2022)
    Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää 5.–6. luokan oppilaiden käsityksiä kouluun kiinnittymistä edistävistä ja haittaavista tekijöistä. Lapsilähtöinen tutkimus korostui kaikissa tutkimuksen vaiheissa. Tutkimuksen ...
  • Yläkoulun oppilaiden kouluun kuulumisen kehityskulut 7. luokan alusta 8. luokan alkuun : kehityskulkujen yhteys oppilaiden käytösoireisiin 

    Virtanen, Tuomo; Malinen, Olli-Pekka; Haverinen, Kaisa (Niilo Mäki Instituutti, 2016)
    Kouluun kuuluminen on yksi oppilaiden tunneperäisen kiinnittymisen osa-alue. Sillä viitataan oppilaan kokemuksiin siitä, miten hän tulee hyväksytyksi, arvostetuksi, mukaan otetuksi ja tuetuksi koulun sosiaalisessa ympäristössä. ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre