Käytösoireiden, tunne-elämän oireiden ja ADHD-oireiden yhteys kouluun kiinnittymiseen yläkoulussa
Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella psyykkisten oireiden (käytös-, tunne- ja
ADHD-oireet) yhteyttä affektiiviseen ja kognitiiviseen kouluun
kiinnittymiseen yläkouluikäisillä. Tutkimuksessa selvitettiin eroavatko
psyykkisesti oireilevat oppilaat oireettomista oppilaista kouluun kiinnittymisen
osalta. Lisäksi haluttiin selvittää, onko psyykkisten oireiden oiretyypillä tai
oiretyyppien päällekkäistymisellä yhteys oppilaan kouluun kiinnittymiseen.
Tutkimus oli kvantitatiivinen ja vertaileva poikittaistutkimus.
Tutkimuksessa käytettiin aineistona Työrauha kaikille –hankkeessa syksyllä
2013 kerättyä aineistoa. Tämän tutkimuksen aineisto koostuu yläkoululaisten
(n=649) vastauksista Vahvuudet ja vaikeudet (SDQ) ja Student Engagement
Instrument (SEI) -kyselyistä muokattuihin kyselylomakkeisiin. Kyselyjen
vastaukset analysoitiin Kruskal-Wallisin testillä ja Mann-Whitney U –testillä.
Oireettomat erosivat affektiivisessa kouluun kiinnittymisessä tunne- ja
ADHD-oireisista sekä tutkittavista, joilla oireet päällekkäistyivät.
Kognitiivisessa kiinnittymisessä oireettomien ryhmä erosi päällekkäistyneiden
oireiden ryhmästä. Oireettomat olivat muita ryhmiä vahvemmin kouluun
kiinnittyneitä. Päällekkäistyneiden oireiden ryhmässä kiinnittyminen oli
heikompaa kuin ryhmässä, jossa tutkittavilla oli vain yhtä oiretta.
Psyykkisesti oireilevat nuoret näyttäisivät olevan vähemmän kouluun
kiinnittyneitä kuin muut vertaiset. Täten psyykkisiä oireita omaavien kouluun
kiinnittymisen tukemiseen tulisi kiinnittää koulussa huomiota. Erityisesti
tukimuotoja tulisi löytää oppilaille, joilla on samanaikaisesti useampia
psyykkisiä oireita.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29739]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Lukemisen haasteiden yhteys tunneperäiseen kouluun kiinnittymiseen ja erot sukupuolten välillä
Hakamäki, Heidi (2024)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin alakoulun lukemisen haasteiden yhteyttä yläkoulun tunneperäiseen kouluun kiinnittymiseen koetun sosiaalisen tuen näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli kaventaa lukemisen haasteiden ja ... -
Nuorten koulutustavoitteet ja niiden yhteys kouluun kiinnittymiseen : pitkittäistutkimus yläkoulun alusta toiselle asteelle
Rinne, Mikko (2024)Tässä tutkimuksessa tarkastelin, miten nuorten itselleen asettama koulutustavoite eli ylin koulutusaste, jonka nuoret suunnittelevat suorittavansa, muuttuu yläkoulun alusta toisen asteen opintojen loppuun. Tutkin myös, ... -
Yläkoulun oppilaiden kouluun kuulumisen kehityskulut 7. luokan alusta 8. luokan alkuun : kehityskulkujen yhteys oppilaiden käytösoireisiin
Virtanen, Tuomo; Malinen, Olli-Pekka; Haverinen, Kaisa (Niilo Mäki Instituutti, 2016)Kouluun kuuluminen on yksi oppilaiden tunneperäisen kiinnittymisen osa-alue. Sillä viitataan oppilaan kokemuksiin siitä, miten hän tulee hyväksytyksi, arvostetuksi, mukaan otetuksi ja tuetuksi koulun sosiaalisessa ympäristössä. ... -
Viides- ja kuudesluokkalaisten oppilaiden käsityksiä kouluun kiinnittymiseen vaikuttavista tekijöistä
Korpio-Mäkelä, Liisa; Sandberg , Susanne (2022)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää 5.–6. luokan oppilaiden käsityksiä kouluun kiinnittymistä edistävistä ja haittaavista tekijöistä. Lapsilähtöinen tutkimus korostui kaikissa tutkimuksen vaiheissa. Tutkimuksen ... -
Vanhemmuustyylien ja lasten koulunkäyntiin liittyvien vanhemmuuskäytäntöjen yhteydet lasten kouluun kiinnittymiseen
Kiiskilä, Kati; Tuomaala, Sanna (2014)Tutkimuksessa tarkasteltiin vanhemmuustyylien ja lasten koulunkäyntiin liittyvien vanhemmuuskäytäntöjen yhteyttä lasten kouluun kiinnittymiseen. Lisäksi oltiin kiinnostuneita, muuntavatko vanhemmuustyylit koulunkäyntiin ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.