Käytösoireiden, tunne-elämän oireiden ja ADHD-oireiden yhteys kouluun kiinnittymiseen yläkoulussa
Authors
Date
2019Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella psyykkisten oireiden (käytös-, tunne- ja
ADHD-oireet) yhteyttä affektiiviseen ja kognitiiviseen kouluun
kiinnittymiseen yläkouluikäisillä. Tutkimuksessa selvitettiin eroavatko
psyykkisesti oireilevat oppilaat oireettomista oppilaista kouluun kiinnittymisen
osalta. Lisäksi haluttiin selvittää, onko psyykkisten oireiden oiretyypillä tai
oiretyyppien päällekkäistymisellä yhteys oppilaan kouluun kiinnittymiseen.
Tutkimus oli kvantitatiivinen ja vertaileva poikittaistutkimus.
Tutkimuksessa käytettiin aineistona Työrauha kaikille –hankkeessa syksyllä
2013 kerättyä aineistoa. Tämän tutkimuksen aineisto koostuu yläkoululaisten
(n=649) vastauksista Vahvuudet ja vaikeudet (SDQ) ja Student Engagement
Instrument (SEI) -kyselyistä muokattuihin kyselylomakkeisiin. Kyselyjen
vastaukset analysoitiin Kruskal-Wallisin testillä ja Mann-Whitney U –testillä.
Oireettomat erosivat affektiivisessa kouluun kiinnittymisessä tunne- ja
ADHD-oireisista sekä tutkittavista, joilla oireet päällekkäistyivät.
Kognitiivisessa kiinnittymisessä oireettomien ryhmä erosi päällekkäistyneiden
oireiden ryhmästä. Oireettomat olivat muita ryhmiä vahvemmin kouluun
kiinnittyneitä. Päällekkäistyneiden oireiden ryhmässä kiinnittyminen oli
heikompaa kuin ryhmässä, jossa tutkittavilla oli vain yhtä oiretta.
Psyykkisesti oireilevat nuoret näyttäisivät olevan vähemmän kouluun
kiinnittyneitä kuin muut vertaiset. Täten psyykkisiä oireita omaavien kouluun
kiinnittymisen tukemiseen tulisi kiinnittää koulussa huomiota. Erityisesti
tukimuotoja tulisi löytää oppilaille, joilla on samanaikaisesti useampia
psyykkisiä oireita.
...


Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24540]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Vanhemmuustyylien ja lasten koulunkäyntiin liittyvien vanhemmuuskäytäntöjen yhteydet lasten kouluun kiinnittymiseen
Kiiskilä, Kati; Tuomaala, Sanna (2014)Tutkimuksessa tarkasteltiin vanhemmuustyylien ja lasten koulunkäyntiin liittyvien vanhemmuuskäytäntöjen yhteyttä lasten kouluun kiinnittymiseen. Lisäksi oltiin kiinnostuneita, muuntavatko vanhemmuustyylit koulunkäyntiin ... -
Koulun ilmapiiritekijöiden yhteys opettaja-oppilassuhteisiin ja oppilaiden kouluun kiinnittymiseen
Petäinen, Aino (2018)Tutkimuksessa tarkasteltiin koulun ilmapiiritekijöiden yhteyttä opettaja-oppilassuhteisiin ja oppilaiden kouluun kiinnittymiseen. Tutkimuksen ensimmäisessä vaiheessa selvitettiin opettajien arvioimien koulun toiminnallisten ... -
Käyttäytymisen tuen keinojen yhteys haastavasti käyttäytyvien lasten emotionaaliseen kouluun kiinnittymiseen
Keskikuru, Juulia; Santala, Kalle (2019)Tutkimuksessa tarkasteltiin käytösoireiden esiintymisen, sukupuolen sekä käyttäytymisen tuen keinoista myönteisen palautteen määrän ja käyttäytymisodotusten selkeyden yhteyttä oppilaiden emotionaalisen kouluun kiinnittymiseen. ... -
Viides- ja kuudesluokkalaisten oppilaiden käsityksiä kouluun kiinnittymiseen vaikuttavista tekijöistä
Korpio-Mäkelä, Liisa; Sandberg , Susanne (2022)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää 5.–6. luokan oppilaiden käsityksiä kouluun kiinnittymistä edistävistä ja haittaavista tekijöistä. Lapsilähtöinen tutkimus korostui kaikissa tutkimuksen vaiheissa. Tutkimuksen ... -
Yläkoulun oppilaiden kouluun kuulumisen kehityskulut 7. luokan alusta 8. luokan alkuun : kehityskulkujen yhteys oppilaiden käytösoireisiin
Virtanen, Tuomo; Malinen, Olli-Pekka; Haverinen, Kaisa (Niilo Mäki Instituutti, 2016)Kouluun kuuluminen on yksi oppilaiden tunneperäisen kiinnittymisen osa-alue. Sillä viitataan oppilaan kokemuksiin siitä, miten hän tulee hyväksytyksi, arvostetuksi, mukaan otetuksi ja tuetuksi koulun sosiaalisessa ympäristössä. ...