“You may discard kolme korttia” : a case study on university students’ use of code-switching in an informal setting
Nykymaailmassa monikielisiä ympäristöjä esiintyy yhä enemmän. Monikieliset puhujat hyödyntävät
koodinvaihtoa liikkuakseen sulavasti näiden kielellisten tilojen välillä. Aiemmat tutkimukset koodinvaihdosta ovat
tukineet mm. koodinvaihtoa tyylillisenä valintana ja koodinvaihdon hyödyntämistä luokkahuoneessa (ks. esim
Thompson 2011, Ali et al,. 2023), mutta koodinvaihdon ja yhteisöjen käyttämän kielen välistä yhteyttä ei ole juurikaan
tutkittu. Tämä tutkimus täyttää tätä tutkimusaukkoa
Tässä työssä tarkastelen koodinvaihdon käsitteen moninaisuutta ja tekijöitä, jotka vaikuttavat sen toteutumiseen
käytännössä. Käsittelen myös monikielisyyden käsitettä luodakseni kehyksen koodinvaihdon tarpeelle ja tarjotakseni
kontekstin koodinvaihdolle. Teoriaosuuden päätteeksi käsittelen yhteisöjen sisäistä kielenkäyttöä ja tarkastelen
tarkemmin pelaajien käyttämää kieltä.
Tutkimuksessa analysoitava data on kerätty videoimalla yliopisto-opiskelijoiden (n=4) pelaamaa Unstable Unicornslautapeliä. Analysoin dataa sisällönanalyysin keinoin luokittelemalla datassa esiintyvät koodinvaihdot omiin ryhmiinsä
ja tekemällä johtopäätökseni niiden pohjalta. Nämä tulokset osoittavat, että pelaajien välinen keskustelu vaikuttaa
kaikkien osallistujien kielenkäyttöön sekä aiheuttamalla koodinvaihtoja toisissaan, että imitoimalla toistensa
kielenkäyttöä.
Tutkimuksen tuloksien mahdollisena hyödyntämiskohteena pidän kielenopettamisen alaa, mutta ennen tuloksien
hyödyntämistä lisätutkimusta koodinvaihdon tyypeistä vastaavissa ympäristöissä, sekä erilaisten taustojen omaavien
osallistujien käyttämästä koodinvaihdosta vaaditaan.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Me ollaan mukana tässä experimentissä" : lingvististiska resurser och språkpraktiker i tvåspråkiga ungdomssamtal i Haparanda, Stockholm och Helsingfors
Kolu, Jaana (University of Jyväskylä, 2017)The thesis explores bilingual adolescents’ language use, linguistic resources, and language practices in interaction at three junior high schools in Haparanda, a Swedish town on the country’s northeastern border with ... -
Visualising Language Students and Teachers as Multilinguals : Advancing Social Justice in Education
Kalaja, Paula; Melo-Pfeifer, Sílvia (Multilingual Matters, 2025)This book fosters an awareness of multilingualism as lived or as subjectively experienced from the perspective of those involved in language education and teacher education. Responding to multilingual and visual turns, it ... -
Le plurilinguisme précoce de deux enfants élevés dans une famille bilingue français - finnois àla lumière d'un corpus oral
Pignot-Hämäläinen, Florence (2013)Tämä tutkielma perustuu kahden kaksikielisen ranskalais-suomalaisessa perheessä kasvaneen lapsen materiaalin analyysiin. Materiaali sisältää 753 lausetta, jotka kerättiin 23 kuukauden aikana (syyskuu 2008 – elokuu 2010) ... -
A language socialisation perspective on Swedish immersion in Finland : Students, teachers, and parents as key actors
Björklund, Siv; Mård-Miettinen, Karita; Pakarinen, Sanna (John Benjamins Publishing Company, 2022)This retrospective review applies a language socialisation perspective in examining the findings of a four-year research project on Swedish immersion in Finland. Findings from nine sub-studies within the project are reported ... -
Upper-secondary school students' use of, motivations for and perceptions of Finnish-English code-switching in northern and southern Finland
Ollila, Saana (2013)Englannin asema muun muassa kaupan, tutkimuksen ja koulutuksen kielenä on Suomessa viime vuosikymmeninä vahvistunut entisestään. Englanti näkyy entistä vahvemmin myös suomalaisten jokapäiväisessä elämässä ja kielessä, ja ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.