Show simple item record

dc.contributor.authorAalto, Eija
dc.contributor.authorKauppinen, Merja
dc.contributor.editorLehtinen, Esa
dc.contributor.editorAaltonen, Sirkku
dc.contributor.editorKoskela, Merja
dc.contributor.editorNevasaari, Elina
dc.contributor.editorSkog-Södersved, Mariann
dc.date.accessioned2024-05-27T06:30:19Z
dc.date.available2024-05-27T06:30:19Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.citationAalto, E., & Kauppinen, M. (2011). Tavoitteena monikielisyyttä tukeva äidinkielen ja kirjallisuuden opetus. In E. Lehtinen, S. Aaltonen, M. Koskela, E. Nevasaari, & M. Skog-Södersved (Eds.), <i>Kielenkäyttö verkossa ja verkostoissa </i> (pp. 6-21). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA ry. AFinLA-e: Soveltavan kielitieteen tutkimuksia, 3. <a href="https://journal.fi/afinla/article/view/4453" target="_blank">https://journal.fi/afinla/article/view/4453</a>
dc.identifier.otherCONVID_20706433
dc.identifier.otherTUTKAID_46698
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95199
dc.description.abstractTraditionally, Finnish as a mother tongue has been separated from other school languages. Developing learners’ wider language repertoire has not been in focus or seen as an aim or underpinning value. This article discusses how mother tongue teaching could promote learners’ plurilingualism. First, features of effective language teaching are discussed. Special attention is paid to language learning with and through other learning. Then, teaching tradition is explored through textbook analysis. Finally, some characteristics of plurilingual education are described and examples of good practices presented.en
dc.description.abstractMonikielistyneessä yhteiskunnassa myös äidinkielen ja kirjallisuuden opetuksella on tärkeä roolinsa kaikkien oppilaiden kielellisen identiteetin ja repertoaarin rakentamisessa ja monikielisyyden tukemisessa. Tässä artikkelissa pohdimme, mitä kielellisen repertoaarin kehittäminen ja monikielisen identiteetin tukeminen voivat tarkoittaa äidinkielen ja kirjallisuuden opetuksessa. Käsittelemme ensin sitä, millaisia haasteita monikielinen oppilas kenties kohtaa äidinkielen ja kirjallisuuden tunnilla. Sen jälkeen pohdimme kielitaidon ja sisältötietojen oppimista tukevan pedagogiikan piirteitä: millainen sisältöopetus tukee myös kielitaidon kehittymistä ja hyödyntää monikielistä ja -kulttuurista ryhmää resurssina. Sitten erittelemme oppikirjoista sitä, millaiset sisällölliset ja työskentelytapavalinnat näyttäisivät olevan äidinkielen ja kirjallisuuden opetuksessa tavallisia ja miten ne suhteutuvat kielitaitoa kehittävän opetuksen piirteisiin. Lopuksi esittelemme joitakin konkreettisia esimerkkejä monikielisyyttä tukevasta äidinkielen opetuksesta.fi
dc.format.extent138
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherSuomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA ry
dc.relation.ispartofKielenkäyttö verkossa ja verkostoissa
dc.relation.ispartofseriesAFinLA-e: Soveltavan kielitieteen tutkimuksia
dc.relation.urihttps://journal.fi/afinla/article/view/4453
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherkielipedagogiikka
dc.subject.othermonikielinen opetus
dc.subject.otherplurilingvaalisuus
dc.subject.otheräidinkieli ja kirjallisuus
dc.subject.othermajority language instruction
dc.subject.otherplurilingual education
dc.subject.otherFinnish as a mother tongue
dc.titleTavoitteena monikielisyyttä tukeva äidinkielen ja kirjallisuuden opetus
dc.typeconferenceObject
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202405273963
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/ConferencePaper
dc.relation.isbn978-951-9388-57-1
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_5794
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange6-21
dc.relation.issn1798-7822
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© 2011 Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysomonikielisyys
dc.subject.ysoäidinkieli (oppiaineet)
dc.subject.ysokieltenopetus
dc.subject.ysopedagogiikka
dc.subject.ysosuomen kieli
dc.subject.ysokielitaito
dc.subject.ysokielellinen identiteetti
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p6720
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1535
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p38117
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1584
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p8856
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p5797
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p21512
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en
dc.type.okmA4


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright