dc.contributor.author | Aalto, Eija | |
dc.contributor.author | Kauppinen, Merja | |
dc.contributor.editor | Lehtinen, Esa | |
dc.contributor.editor | Aaltonen, Sirkku | |
dc.contributor.editor | Koskela, Merja | |
dc.contributor.editor | Nevasaari, Elina | |
dc.contributor.editor | Skog-Södersved, Mariann | |
dc.date.accessioned | 2024-05-27T06:30:19Z | |
dc.date.available | 2024-05-27T06:30:19Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.citation | Aalto, E., & Kauppinen, M. (2011). Tavoitteena monikielisyyttä tukeva äidinkielen ja kirjallisuuden opetus. In E. Lehtinen, S. Aaltonen, M. Koskela, E. Nevasaari, & M. Skog-Södersved (Eds.), <i>Kielenkäyttö verkossa ja verkostoissa </i> (pp. 6-21). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA ry. AFinLA-e: Soveltavan kielitieteen tutkimuksia, 3. <a href="https://journal.fi/afinla/article/view/4453" target="_blank">https://journal.fi/afinla/article/view/4453</a> | |
dc.identifier.other | CONVID_20706433 | |
dc.identifier.other | TUTKAID_46698 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95199 | |
dc.description.abstract | Traditionally, Finnish as a mother tongue has been separated from other school languages. Developing learners’ wider language repertoire has not been in focus or seen as an aim or underpinning value. This article discusses how mother tongue teaching could promote learners’ plurilingualism. First, features of effective language teaching are discussed. Special attention is paid to language learning with and through other learning. Then, teaching tradition is explored through textbook analysis. Finally, some characteristics of plurilingual education are described and examples of good practices presented. | en |
dc.description.abstract | Monikielistyneessä yhteiskunnassa myös äidinkielen ja kirjallisuuden opetuksella on tärkeä roolinsa kaikkien oppilaiden kielellisen identiteetin ja repertoaarin rakentamisessa ja monikielisyyden tukemisessa. Tässä artikkelissa pohdimme, mitä kielellisen repertoaarin kehittäminen ja monikielisen identiteetin tukeminen voivat tarkoittaa äidinkielen ja kirjallisuuden opetuksessa. Käsittelemme ensin sitä, millaisia haasteita monikielinen oppilas kenties kohtaa äidinkielen ja kirjallisuuden tunnilla. Sen jälkeen pohdimme kielitaidon ja sisältötietojen oppimista tukevan pedagogiikan piirteitä: millainen sisältöopetus tukee myös kielitaidon kehittymistä ja hyödyntää monikielistä ja -kulttuurista ryhmää resurssina. Sitten erittelemme oppikirjoista sitä, millaiset sisällölliset ja työskentelytapavalinnat näyttäisivät olevan äidinkielen ja kirjallisuuden opetuksessa tavallisia ja miten ne suhteutuvat kielitaitoa kehittävän opetuksen piirteisiin. Lopuksi esittelemme joitakin konkreettisia esimerkkejä monikielisyyttä tukevasta äidinkielen opetuksesta. | fi |
dc.format.extent | 138 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA ry | |
dc.relation.ispartof | Kielenkäyttö verkossa ja verkostoissa | |
dc.relation.ispartofseries | AFinLA-e: Soveltavan kielitieteen tutkimuksia | |
dc.relation.uri | https://journal.fi/afinla/article/view/4453 | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | kielipedagogiikka | |
dc.subject.other | monikielinen opetus | |
dc.subject.other | plurilingvaalisuus | |
dc.subject.other | äidinkieli ja kirjallisuus | |
dc.subject.other | majority language instruction | |
dc.subject.other | plurilingual education | |
dc.subject.other | Finnish as a mother tongue | |
dc.title | Tavoitteena monikielisyyttä tukeva äidinkielen ja kirjallisuuden opetus | |
dc.type | conferenceObject | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202405273963 | |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/ConferencePaper | |
dc.relation.isbn | 978-951-9388-57-1 | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_5794 | |
dc.description.reviewstatus | peerReviewed | |
dc.format.pagerange | 6-21 | |
dc.relation.issn | 1798-7822 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © 2011 Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.subject.yso | monikielisyys | |
dc.subject.yso | äidinkieli (oppiaineet) | |
dc.subject.yso | kieltenopetus | |
dc.subject.yso | pedagogiikka | |
dc.subject.yso | suomen kieli | |
dc.subject.yso | kielitaito | |
dc.subject.yso | kielellinen identiteetti | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p6720 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p1535 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p38117 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p1584 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p8856 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p5797 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p21512 | |
dc.rights.url | http://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en | |
dc.type.okm | A4 | |