Opiskelijan tunneälyn kehittyminen sosiaalityön koulutuksen aikana : ”Ihmisten kohtaamisen taitoja ei voi koskaan harjoitella liikaa.”
Tämän tutkimuksen tehtävänä on tutkia sosiaalityön opiskelijoiden tunneälytaitojen kehittymistä koulutuksen aikana ja tuoda esille, millaisia opetusmenetelmiä opiskelijat toivovat hyödynnettävän tunneälytaitojen opetuksessa. Tunneälytaidoilla tarkoitetaan kykyä tunnistaa, ymmärtää sekä käyttää itseä ja toisia koskevaa tunnetietoutta niin, että se johtaa parempiin suorituksiin. Tutkimuksen aineisto muodostuu Jyväskylän yliopiston maisterivaiheen sosiaalityön opiskelijoille suunnatusta verkkokyselystä. Kysymykset on muodostettu Golemanin ym. (2002) tunneälymallista muokatun suhdeperustaiseen sosiaalityöhön soveltuvan tunneälymallin kautta ja siinä on hyödynnetty myös Sewellin (2020) teoriaa tunteiden säätelyn opetusmenetelmistä. Tunneälytaitoja tutkitaan neljän tunneälyn ulottuvuuden kautta, joita ovat emotionaalinen itsetietoisuus, itsehallinta, empaattisuus ja kannustavuus. Tutkimus on monimenetelmäinen, sillä siinä sovelletaan määrällisiä ja laadullisia menetelmiä. Aineisto koostuu 49 vastauksesta. Määrällistä aineistoa on analysoitu Kruskal-Wallisin testillä sekä frekvenssi- ja prosenttijakaumilla. Laadullista aineistoa on analysoitu teorialähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tulosten mukaan sosiaalityön opinnot ovat vaikuttaneet hieman myönteisesti opiskelijoiden eri tunneälyn ulottuvuuksien kehittymiseen. Sosiaalialan työkokemuksella oli tilastollisesti merkitsevä vaikutus arvioon tunneälytaitojen kehittymisestä. Tulosten mukaan mitä vähemmän sosiaalityön opiskelijalla oli työkokemusta, sitä enemmän hän koki opintojen kehittäneen tunneälytaitoja. Opiskelijat arvioivat itsehallintaan liittyvien tunneälytaitojen kehittyneen eniten opintojen aikana. Tuloksesta huolimatta opiskelijat arvioivat tarvitsevansa lisäopetusta varsinkin tunteiden tunnistamisesta ja säätelemisestä sekä ihmisten kohtaamisesta. Opiskelijat toivovat opetukseen enemmän tunteita herättävien ja haastavien asiakastapausten läpikäymistä sekä luentoja tunteiden säätelystä kokeneiden sosiaalityöntekijöiden kertomana.
Tunneäly on jäänyt vähemmälle huomiolle sosiaalityön koulutuksessa, vaikka sen merkitys sosiaalityöntekijöiden työssäjaksamiselle ja asiakastyön laadukkuudelle on suuri. Tunneälytaitoja kehittäviä opintoja on kuitenkin tärkeää sisältyä sosiaalityön koulutukseen, jotta kentälle valmistuu jaksavia ja asiakkaat aidosti kohtaavia ammattilaisia. Sosiaalityön opiskelijoiden tunneälyn kehittymistä voidaan tukea vuorovaikutteisemmilla opetusmenetelmillä, antamalla käytännön työkaluja omasta jaksamisesta huolehtimiseen, opettamalla tunteiden säätelytaitoja ja hyödyntämällä kokeneiden sosiaalityöntekijöiden ammattitaitoa opetuksessa.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29747]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Systemaattinen kirjallisuuskatsaus sosiaalityön opiskelijoiden resilienssiin vaikuttavista tekijöistä
Kukkola, Meeri (2021)Tutkimuksen tehtävänä oli selvittää sosiaalityön opiskelijoiden resilienssiin vaikuttavia tekijöitä. Resilienssillä tarkoitetaan kyvykkyyttä selviytyä ja palautua erilaisista vastoinkäymisistä ja stressitilanteista. Resilienssi ... -
Onnistuneen kohtaamisen tekijöitä : arvokas ja kunnioittava kohtaaminen sosiaalityön tavoitteena
Räisänen, Pirjo (2020)Tutkielmassa tarkastelen kohtaamiseen ja kohtaamattomuuteen vaikuttavia tekijöitä sosiaalityössä. Työ on kirjallisuuteen pohjautuva tutkielma, johon aineisto on koottu kuudesta(6) Suomessa tehdystä tutkimuksesta. Tutkimuksissa ... -
Tunneälyn ulottuvuudet sosiaalityön asiakastyössä
Radmer, Jasmin (2022)Tämän kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on tutkia tunneälyn eri ulottuvuuksia sosiaalityön asiakastyön tutkimuksissa. Tutkimuskysymystä tarkastellaan Golemanin, Boyatziksen ja McKeen (2002) tunneälymallin kautta. ... -
Tunneäly sosiaalityön käytännön työssä
Lähteenmäki, Jenna (2023)Maisterintutkielmani rakentui kahdesta päätutkimustehtävästä, joista ensimmäinen tarkastelee sosiaalityöntekijöiden ymmärrystä tunneälystä. Toinen päätutkimustehtävä puolestaan keskittyy selvittämään sitä, miten ja missä ... -
”Ei semmosia yhden opiskelijan polkuja, vaan pieniä teitä” : opinto-ohjaajien kokemuksia ammatillisen koulutuksen reformista
Luume, Leila; Suokas, Elli-Noora (2019)Tutkimuksen aiheena oli opinto-ohjaajien kokemukset 2018 alkuvuodesta voimaan astuneen ammatillisen koulutuksen reformin tuomista muutoksista. Tutkimuksessa haluttiin selvittää ammatillisessa koulutuksessa toimivien ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.