Tunneälyn ulottuvuudet sosiaalityön asiakastyössä
Authors
Date
2022Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on tutkia tunneälyn eri ulottuvuuksia sosiaalityön asiakastyön tutkimuksissa. Tutkimuskysymystä tarkastellaan Golemanin, Boyatziksen ja McKeen (2002) tunneälymallin kautta. Tavoitteena on selvittää, mitkä ovat sosiaalityöntekijän tärkeimmät tunneälytaidot asiakastyössä ja miten niitä käsitteellistetään sosiaalityön asiakastyön tutkimuksissa. Tutkielman tarkoituksena on tuoda esille tunneälyn merkitystä laadukkaalle ja vastuulliselle asiakastyölle.
Tutkielma on toteutettu integroivana kirjallisuuskatsauksena, jonka aineisto koostuu kahdestatoista (12) sosiaalityön asiakastyötä käsittelevästä artikkelista, raportista ja tieteellisestä kirjasta. Tutkielman teoreettis-käsitteellinen viitekehys muodostuu tunteista, tunteiden säätelystä ja vuorovaikutuksesta sosiaalityön asiakastyössä. Kirjallisuuskatsauksessa aineisto analysoidaan teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä käyttäen. Löydetyt tunneälytaidot ryhmitellään tunneälymallin mukaisiin kategorioihin. Yhteenvedossa esitellään, miten tunneälyn ulottuvuuksia käsitteellistettiin sosiaalityön asiakastyön tutkimuksissa.
Tutkielman perusteella sosiaalityön asiakastyössä tarvitaan tunneälytaitoja jokaiselta tunneälymallin ulottuvuudelta ja monet tunneälytaidoista linkittyvät toisiinsa. Tärkeimmät tunneälytaidot ovat aineiston mukaan emotionaalinen itsetietoisuus, itsekontrolli, luotettavuus, empaattisuus, kyky kehittää muita ja kannustavuus. Näitä käsitteellistetään aineistossa muun muassa läsnäolona, aitona välittämisenä, rauhallisuutena, arvostamisena, sensitiivisyytenä, voimaannuttamisena ja osallistamisena. Tulosten perusteella tunneälyn voidaan nähdä olevan onnistuneen asiakastyön edellytys. Sosiaalityöntekijöiden tunneälytaitoja on tärkeää kehittää, jotta he pystyvät käsittelemään työnsä aiheuttamia haastavia tunteita ja säätelemään tämän myötä myös asiakkaan tunteita. Tämä mahdollistaa asiakkaan arvostavan kohtaamisen, jolle sosiaalityö perustuu. Tutkielmani perusteella voidaan todeta, että tunneälyä on tutkittu vähäisesti sosiaalityön asiakastyössä, joten lisätutkimukselle on tulevaisuudessa tarvetta.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5324]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Asiakasta tukeva työskentely sosiaalityön kontekstissa
Partanen, Maarit (2021)Kuvailevan kirjallisuuskatsauksen keinoin tutkielmani tarkastelee, millainen asiakassuhde tukee asiakasta aikuisten parissa tehtävässä sosiaalityössä. Tässä tutkielmassa olen käsitellyt sosiaalityön uusimpia tutkimuksia, ... -
Motivoivan haastattelun soveltuvuus yksilösosiaalityön työmenetelmänä
Kantsila-Korhonen, Heidi (2022)Tämän kirjallisuuskatsauksena toteutetun kandidaatintutkielman tavoitteena oli selvittää, miten motivoiva haastattelu soveltuu työmenetelmäksi erilaisiin yksilösosiaalityön asiakastilanteisiin. Keinoja ymmärtää ilmiötä ... -
Luottamuksellinen vuorovaikutussuhde osana aikuissosiaalityön asiakastyötä
Asp, Anne (2023)Tutkielman tehtävänä oli tarkastella asiakkaan ja sosiaalityöntekijän luottamuksellista vuorovaikutussuhdetta. Tutkielman tavoitteena oli selvittää, millaisia vaikutuksia luottamuksella tai sen puuttumisella on sosiaalityöntekijän ... -
Valta sosiaalityön asiakassuhteessa
Vallipuro, Olli (2021)Kandidaatin tutkielmani luo katsauksen sosiaalityöntekijän valtaan sosiaalityöntekijän ja asiakkaan välisessä asiakassuhteessa. Tutkimuskysymykseni on, millä tavalla sosiaalityöntekijän valta näyttäytyy sosiaalityön ... -
Rajatusta professiosta toiminnanvapauteen ja asiakaspalveluun : sosiaalityön tekeminen työpaikkailmoitusten sosiaalisissa representaatioissa.
Lemponen, Pauliina (2018)Tutkimuksen tehtävänä on selvittää, miten sosiaalityöntekijän työpaikkailmoituksista voi tutkia, millaisena sosiaalityön tekeminen voidaan kulttuurissamme nähdä. Tätä kautta tutkin, miten sosiaalityön tekeminen ...