Sosioemotionaalisten taitojen tukeminen, haasteet ja vahvuudet varhaiskasvatuksen ammattilaisten kuvaamina
Date
2024Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää keinoja, joilla varhaiskasvatuksen ammattilaiset tukevat lasten sosioemotionaalisia taitoja varhaiskasvatuksessa, sekä tarkastella sitä, millaisia vahvuuksia ja haasteita varhaiskasvatuksen ammattilaiset kokevat lasten sosioemotionaalisten taitojen tukemiseen liittyen. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin loppuvuodesta 2023 TUIKKU -tunnetaitoja ja osallisuutta varhaiskasvatukseen -tutkimushankkeen yhteydessä. Tutkimukseen osallistui yhteensä 12 varhaiskasvatuksen ammattilaista. Aineistokeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua ja aineisto analysoitiin laadullista sisällönanalyysiä ja fenomenologis-hermeneuttista tutkimusotetta hyödyntäen. Tutkimuksen tulokset osoittivat varhaiskasvatuksen ammattilaisilla olevan käytössään monipuolisesti erilaisia keinoja lasten sosioemotionaalisten taitojen tukemiseen varhaiskasvatuksessa. Näitä olivat tunteiden sensitiivinen kohtaaminen, tunnepuhe, kanssasäätely, vertaissuhteiden tukeminen, sekä tunteiden säätelyn tukimateriaalit ja toimintatavat. Sosioemotionaalisten taitojen tukemisen haasteina nousivat esiin konfliktitilanteet, erilaiset henkilökemiat ja resurssien puute. Vahvuuksina mainittiin hyvät sosioemotionaaliset taidot, henkilökohtaiset vahvuudet ja lapsen tuntemus. Kaikessa sosioemotionaalisten taitojen tukemisessa korostui lämpimän ja sensitiivisen kasvatusvuorovaikutuksen merkitys.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Varhaiskasvatuksen henkilöstön ajatuksia aikuisen tuen ja tunnetaitojen merkityksestä lasten sosioemotionaalisten taitojen tukemisessa
Hautamäki, Satu (2023)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen henkilöstön ajatuksia aikuisen tuen ja hänen omien tunnetaitojensa merkityksestä lasten sosioemotionaalisten taitojen tukemisessa. Tämän laadullisen tutkimuksen ... -
"Toinen voi lohduttaa toista. Kokea empatiaa ja samaistua" : sosioemotionaalisten taitojen merkitys tiimityöskentelylle ja sosiaaliselle työhyvinvoinnille varhaiskasvatuksessa
Arvaja, Iina (2023)Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää Suomessa työskentelevien varhaiskasvatuksen työntekijöiden sosioemotionaalisten taitojen merkitystä tiimityöskentelylle ja sosiaaliselle työhyvinvoinnille varhaiskas ... -
Papilio-ohjelman vaikutus lasten sosioemotionaalisten taitojen kehittymisessä
Laukka, Minna (2017)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Papilio-ohjelman lapsille suunnatun intervention vaikuttavuutta lasten sosioemotionaalisten taitojen kehittymisessä. Tutkimuksessa hyödynnettiin Jyväskylän yliopiston Papilio-ohjelma ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä pedagogisesta vuorovaikutuksesta haastavissa kasvatustilanteissa.
Rautjoki, Riikka; Salenius, Anu (2020)Tutkimuksemme aiheena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä laadukkaasta pedagogisesta vuorovaikutuksesta haastavissa kasvatustilanteissa. Halusimme myös selvittää, millaisia käsityksiä varhaiskasvatuksen ... -
Opettajien kokemuksia lasten tunteiden säätelyn taitojen tukemisesta varhaiskasvatuksessa Tunnerobotti-materiaalin avulla
Lehtola, Hanna; Damskägg, Roosamaria (2021)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää opettajien kokemuksia tunteiden säätelyn taitojen opettamisesta varhaiskasvatuksessa Mieli Ry:n tuottaman Tunnerobotti-materiaalin avulla. Tutkimuksessa selvitetään, minkälaisia ...