dc.contributor.advisor | Koivula, Merja | |
dc.contributor.author | Peltomäki, Emmiina | |
dc.contributor.author | Väätäjä, Veera | |
dc.date.accessioned | 2024-05-24T06:34:38Z | |
dc.date.available | 2024-05-24T06:34:38Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95139 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää keinoja, joilla varhaiskasvatuksen ammattilaiset tukevat lasten sosioemotionaalisia taitoja varhaiskasvatuksessa, sekä tarkastella sitä, millaisia vahvuuksia ja haasteita varhaiskasvatuksen ammattilaiset kokevat lasten sosioemotionaalisten taitojen tukemiseen liittyen. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin loppuvuodesta 2023 TUIKKU -tunnetaitoja ja osallisuutta varhaiskasvatukseen -tutkimushankkeen yhteydessä. Tutkimukseen osallistui yhteensä 12 varhaiskasvatuksen ammattilaista. Aineistokeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua ja aineisto analysoitiin laadullista sisällönanalyysiä ja fenomenologis-hermeneuttista tutkimusotetta hyödyntäen. Tutkimuksen tulokset osoittivat varhaiskasvatuksen ammattilaisilla olevan käytössään monipuolisesti erilaisia keinoja lasten sosioemotionaalisten taitojen tukemiseen varhaiskasvatuksessa. Näitä olivat tunteiden sensitiivinen kohtaaminen, tunnepuhe, kanssasäätely, vertaissuhteiden tukeminen, sekä tunteiden säätelyn tukimateriaalit ja toimintatavat. Sosioemotionaalisten taitojen tukemisen haasteina nousivat esiin konfliktitilanteet, erilaiset henkilökemiat ja resurssien puute. Vahvuuksina mainittiin hyvät sosioemotionaaliset taidot, henkilökohtaiset vahvuudet ja lapsen tuntemus. Kaikessa sosioemotionaalisten taitojen tukemisessa korostui lämpimän ja sensitiivisen kasvatusvuorovaikutuksen merkitys. | fi |
dc.format.extent | 73 | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.title | Sosioemotionaalisten taitojen tukeminen, haasteet ja vahvuudet varhaiskasvatuksen ammattilaisten kuvaamina | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202405243903 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | sosioemotionaaliset taidot | |
dc.subject.yso | tunnetaidot | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatuksen opettajat | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |