From touchpoints to technology: Understanding customer adoption of mobile applications in event environments. A case study on mobile app adoption in the Finnish housing fairs
Tekijät
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tiivistelmä
Teknologian hallitsemalla aikakaudella mobiilisovellusten integrointi osaksi markkinointistrategiaa on mullistanut tapahtumamaailman tarjoten uusia mahdollisuuksia asiakkaiden sitouttamiseen ja vuorovaikutukseen. Lisäksi sovellukset voivat toimia yrityksille kustannustehokkaina viestintävälineinä.
Tämä tutkimus perehtyy mobiilisovellusten käyttöönottoon tapahtumaympäristöjen kontekstissa ja se on toteutettu toimeksiantona Suomen Asuntomessuille. Tutkimuksessa pyrittiin tunnistamaan tekijöitä, jotka vaikuttavat asiakkaiden mobiilisovellusten omaksumiseen messutapahtumien yhteydessä. Tutkimuksen data kerättiin kvantitatiivisella kyselyllä kesällä 2023 lanseeratun Asuntomessut-sovelluksen kautta. Tutkimuksen otanta koostuu sovelluksen käyttäjistä ja kyselyyn vastasi yhteensä 245 vastaajaa. Kerättyä dataa testattiin tutkimusmallin avulla ja tarkoituksena oli vastata asetettuun tutkimuskysymykseen: ”Mitkä tekijät vaikuttavat asiakkaiden mobiilisovelluksen käyttöönottoon?”
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että helppokäyttöisyys on vahvasti yhteydessä siihen, kokevatko käyttäjät sovelluksen hyödylliseksi ja tuottaako sovelluksen käyttö heille iloa, mikä puolestaan vaikuttaa heidän aikomukseensa käyttää sovellusta tulevaisuudessa. Lisäksi tutkimus vahvistaa, että koettu nautinto vaikuttaa merkittävästi sovelluksen käyttökokemukseen ja korostaa saumattoman asiakaskokemuksen tarjoamisen ratkaisevaa roolia.
Tutkimuksen tulokset ovat linjassa aikaisemman kirjallisuuden kanssa ja tarjoava näkökulman tapahtumajärjestäjille, korostaen mobiilisovellusten tarjoamia mahdollisuuksia tapahtumaympäristössä. Ymmärtämällä sovellusten käyttöönottoon vaikuttavia tekijöitä organisaatiot voivat kehittää kohdennettuja strategioita osallistujien kokemuksen optimoimiseksi.
...
Abstract
In an age dominated by technology, the integration of mobile applications as part of the marketing strategy has revolutionized the world of events, offering new opportunities for customer engagement and interaction. In addition, applications can serve as cost-effective communication tools for companies.
This study delves into the implementation of mobile applications in the context of event environments, and it was carried out as a commission for the Finnish Housing Fair. The research aimed to identify factors that influence customers' adoption of mobile applications in connection with trade fair events. The research data was collected through a quantitative survey through the Housing Fair application launched in the summer of 2023. The research sample consists of users of the Housing Fair application, and a total of 245 respondents answered the survey. The collected data was tested with the help of a research model. The purpose was to answer the set research question: “What are the factors that influence customers' adoption of a mobile application within the context of a fair event environment?”
The results indicate that ease of use is strongly related to whether users find the application useful and whether it brings them joy, which affects their intention to use the application in the future. Moreover, the study confirms that enjoyment significantly affects user experience with the application, emphasizing the crucial role of providing seamless customer experiences.
The results of the study are in line with previous literature and provide a perspective for event organizers, emphasizing the possibilities offered by mobile applications in the event environment. By understanding the factors influencing application adoption, organizations can develop targeted strategies to optimize participants' experience.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Understanding Human-Technology Relations Within Technologization and Appification of Musicality
Tuuri, Kai; Koskela, Oskari (Frontiers Research Foundation, 2020)In this paper, we outline a theoretical account of the relationship between technology and human musicality. An enactive and biocultural position is adopted that assumes a close coevolutionary relationship between the two. ... -
Intention to use mobile customer relationship management systems
Karjaluoto, Heikki; Töllinen, Aarne; Pirttiniemi, Janne; Jayawardhena, Chanaka (Emerald Group Publishing Limited, 2014)Purpose – The purpose of this paper is to investigate the behavioral intentions of business-to-business (B2B) sales managers to use mobile customer relationship management (CRM) systems in the course of their day-to-day ... -
Understanding cell culture customers : online, information-seeking, and buying behaviour of cell culture researchers
Uusitalo, Eveliina (2023)Yritys- ja yksityisasiakkaiden kokonaisvaltainen online-käyttäytyminen ja online-ostokäyttäytyminen ovat yleisesti tutkittuja alueita. On kuitenkin olemassa myös asiakasryhmiä, jotka eivät kuulu kumpaakaan näistä ... -
Understanding seamless mobile service interface between customer and technology : an empirical study
Mattila, Anssi (2003)In this study, the mobile Internet is defined as usage of Internet via handheld devices such as mobile phones of PDAs. Mobile Internet services do not include SMS and other typical mobile phone services. Before the actual ... -
Understanding customer behaviour across diverse digital loyalty programs
Rauf, Muniba (Jyväskylän yliopisto, 2024)Teknologian integrointi asiakassuhteiden hallintaan on laajentanut asiakasuskollisuuden ja sitoutumisen strategioiden ulottuvuutta ja tehokkuutta. Vähittäiskauppiaat hyödyntävät nykyaikaisia työkaluja, kuten kanta-asiakasohjelmia, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.