Finnish Lower Secondary Career Education Through a Systems Lens
Kettunen, J. (2024). Finnish Lower Secondary Career Education Through a Systems Lens. Nordic Journal of Transitions, Careers and Guidance, 5(1), 73-85. https://doi.org/10.16993/njtcg.85
Julkaistu sarjassa
Nordic Journal of Transitions, Careers and GuidanceTekijät
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
© 2024 the Authors
This article examines the Finnish lower secondary career education system as set out in national policy and curriculum documents. Grounded in a theoretical framework informed by prior phenomenographic research on lifelong guidance systems development, the study systematically explores the alignment of Finland’s lower secondary career education system with established themes, including legislation, strategic leadership, cooperation, delivery, professionalisation and evidence of the impact. According to the results, the Finnish career education system for lower secondary schools is congruent with the systemic systems development category in the conceptual framework. The study demonstrates how systems thinking can provide nuanced insights into career education systems and functions. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan perusopetuksen oppilaanohjauksen järjestämistä, sellaisena kuin se on kuvattu kansallisissa linjauksissa/kansallisissa poliittisissa asiakirjoissa ja opetussuunnitelmassa. Tutkimus nojaa teoreettiseen viitekehykseen, joka perustuu aiempaan elinikäisen ohjauksen järjestämistä koskevaan fenomenografiseen tutkimukseen sekä siinä tunnistettuihin keskeisiin teemoihin, kuten lainsäädäntö, strateginen johtaminen, yhteistyö, toteutus, ammattimaisuus sekä näyttö vaikuttavuudesta. Tulosten mukaan Suomessa oppilaanohjaus opetussuunnitelmien perusteissa ja sen käytännön toteutus vastaavat hyvin teoreettisen viitekehyksen mukaista systeemisen kehittämisen kategoriaa. Tutkimuksen mukaan systeeminen ajattelu voi rikastuttaa oppilaanohjauksen suunnittelua ja järjestämistä.
Julkaisija
Stockholm University PressISSN Hae Julkaisufoorumista
2003-8046Asiasanat
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/213477199
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisätietoja rahoituksesta
The collaboration on this article took place as part of the NOS-HS project The future of Career Education in the Nordic countries and self-governing areas and was made possible by NOS-HS workshop grant 335097, 2020.Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Educational equality discourses in the Finnish comprehensive school system
Siekkinen, Kirsi (Jyväskylän yliopisto, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, 2017) -
Career experts' conceptions of systems development in lifelong guidance
Kettunen, Jaana; Barnes, Sally-Anne; Bimrose, Jenny; Brown, Alan; Vuorinen, Raimo (Springer, 2023)This article reports the findings from a phenomenographic study of career experts’ conceptions of systems development in lifelong guidance settings. The results show that conceptions of systems development in lifelong ... -
Coping with discrepancies : implications of career guidance and counselling for migrants’ social inclusion in Finland and Sweden
Aldrovandi, Alessandra; Kalalahti, Mira; Sundelin, Åsa (Taylor & Francis, 2024)Career guidance and counselling (CGC) plays an important role in the ‘egalitarian tradition’ of the Nordic countries’ perspective of education, since it aims to support all students in developing skills and knowledge to ... -
Koulutuksellisen tasa-arvon diskurssit ja toimijat peruskoulun tuntijakouudistuksessa
Siekkinen, Kirsi (University of Jyväskylä, 2017)In this research the interest was to understand the discursive formation of educational equality in political texts concerning the national core curriculum in Finland in the beginning of 2010s. The research problem was ... -
Career experts’ conceptions of innovation in career development
Kettunen, Jaana (Springer, 2023)This article reports the findings from a phenomenographic investigation into career experts’ conceptions of innovation in career development. The results show that conceptions of innovation in career development varied ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.