Finnish Lower Secondary Career Education Through a Systems Lens
Kettunen, J. (2024). Finnish Lower Secondary Career Education Through a Systems Lens. Nordic Journal of Transitions, Careers and Guidance, 5(1), 73-85. https://doi.org/10.16993/njtcg.85
Julkaistu sarjassa
Nordic Journal of Transitions, Careers and GuidanceTekijät
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
© 2024 the Authors
This article examines the Finnish lower secondary career education system as set out in national policy and curriculum documents. Grounded in a theoretical framework informed by prior phenomenographic research on lifelong guidance systems development, the study systematically explores the alignment of Finland’s lower secondary career education system with established themes, including legislation, strategic leadership, cooperation, delivery, professionalisation and evidence of the impact. According to the results, the Finnish career education system for lower secondary schools is congruent with the systemic systems development category in the conceptual framework. The study demonstrates how systems thinking can provide nuanced insights into career education systems and functions. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan perusopetuksen oppilaanohjauksen järjestämistä, sellaisena kuin se on kuvattu kansallisissa linjauksissa/kansallisissa poliittisissa asiakirjoissa ja opetussuunnitelmassa. Tutkimus nojaa teoreettiseen viitekehykseen, joka perustuu aiempaan elinikäisen ohjauksen järjestämistä koskevaan fenomenografiseen tutkimukseen sekä siinä tunnistettuihin keskeisiin teemoihin, kuten lainsäädäntö, strateginen johtaminen, yhteistyö, toteutus, ammattimaisuus sekä näyttö vaikuttavuudesta. Tulosten mukaan Suomessa oppilaanohjaus opetussuunnitelmien perusteissa ja sen käytännön toteutus vastaavat hyvin teoreettisen viitekehyksen mukaista systeemisen kehittämisen kategoriaa. Tutkimuksen mukaan systeeminen ajattelu voi rikastuttaa oppilaanohjauksen suunnittelua ja järjestämistä.
Julkaisija
Stockholm University PressISSN Hae Julkaisufoorumista
2003-8046Asiasanat
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/213477199
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisätietoja rahoituksesta
The collaboration on this article took place as part of the NOS-HS project The future of Career Education in the Nordic countries and self-governing areas and was made possible by NOS-HS workshop grant 335097, 2020.Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Educational equality discourses in the Finnish comprehensive school system
Siekkinen, Kirsi (Jyväskylän yliopisto, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, 2017) -
Career experts' conceptions of systems development in lifelong guidance
Kettunen, Jaana; Barnes, Sally-Anne; Bimrose, Jenny; Brown, Alan; Vuorinen, Raimo (Springer, 2023)This article reports the findings from a phenomenographic study of career experts’ conceptions of systems development in lifelong guidance settings. The results show that conceptions of systems development in lifelong ... -
Career experts’ conceptions of innovation in career development
Kettunen, Jaana (Springer, 2023)This article reports the findings from a phenomenographic investigation into career experts’ conceptions of innovation in career development. The results show that conceptions of innovation in career development varied ... -
Investing in Career Guidance: The Case for Workers -julkilausuma
Kettunen, Jaana (ELO-ryhmä; Työ- ja elinkeinoministeriö; Opetus- ja kulttuuriministeriö, 2023)Kansainvälisten organisaatioiden - Euroopan komissio, Euroopan ammatillisen koulutuksen kehittämiskeskus Cedefop, Euroopan Koulutussäätiö ETF, OECD, ILO, Unesco ja World Bank - yhteinen IAG-ryhmä julkaisi kesällä 2023 ... -
New Scenes for Career Guidance -konferenssi (31.5-1.6.2023)
Kettunen, Jaana (ELO-ryhmä; Työ- ja elinkeinoministeriö; Opetus- ja kulttuuriministeriö, 2023)Uusia näkymiä ohjaukselle (New Scenes for Career Guidance) oli teemana, kun eurooppalaiset ohjausalan asiantuntijat kokoontuivat touko-kesäkuun vaihteessa Tukholmassa järjestettyyn konferenssiin. Tilaisuuden tavoitteena ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.