Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorKettunen, Jaana
dc.date.accessioned2024-05-23T07:25:12Z
dc.date.available2024-05-23T07:25:12Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.citationKettunen, J. (2024). Finnish Lower Secondary Career Education Through a Systems Lens. <i>Nordic Journal of Transitions, Careers and Guidance</i>, <i>5</i>(1), 73-85. <a href="https://doi.org/10.16993/njtcg.85" target="_blank">https://doi.org/10.16993/njtcg.85</a>
dc.identifier.otherCONVID_213477199
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95106
dc.description.abstractThis article examines the Finnish lower secondary career education system as set out in national policy and curriculum documents. Grounded in a theoretical framework informed by prior phenomenographic research on lifelong guidance systems development, the study systematically explores the alignment of Finland’s lower secondary career education system with established themes, including legislation, strategic leadership, cooperation, delivery, professionalisation and evidence of the impact. According to the results, the Finnish career education system for lower secondary schools is congruent with the systemic systems development category in the conceptual framework. The study demonstrates how systems thinking can provide nuanced insights into career education systems and functions.en
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa tarkastellaan perusopetuksen oppilaanohjauksen järjestämistä, sellaisena kuin se on kuvattu kansallisissa linjauksissa/kansallisissa poliittisissa asiakirjoissa ja opetussuunnitelmassa. Tutkimus nojaa teoreettiseen viitekehykseen, joka perustuu aiempaan elinikäisen ohjauksen järjestämistä koskevaan fenomenografiseen tutkimukseen sekä siinä tunnistettuihin keskeisiin teemoihin, kuten lainsäädäntö, strateginen johtaminen, yhteistyö, toteutus, ammattimaisuus sekä näyttö vaikuttavuudesta. Tulosten mukaan Suomessa oppilaanohjaus opetussuunnitelmien perusteissa ja sen käytännön toteutus vastaavat hyvin teoreettisen viitekehyksen mukaista systeemisen kehittämisen kategoriaa. Tutkimuksen mukaan systeeminen ajattelu voi rikastuttaa oppilaanohjauksen suunnittelua ja järjestämistä.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.publisherStockholm University Press
dc.relation.ispartofseriesNordic Journal of Transitions, Careers and Guidance
dc.rightsCC BY 4.0
dc.subject.otheroppilaanohjaus
dc.subject.otherohjaus
dc.subject.otherperusopetus
dc.subject.othersysteemi
dc.subject.otherpolitiikka
dc.subject.otherSuomi
dc.subject.othercareer education
dc.subject.otherlower secondary
dc.subject.othersystems
dc.subject.otherpolicy
dc.subject.otherFinland
dc.subject.otherguidance
dc.titleFinnish Lower Secondary Career Education Through a Systems Lens
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202405233870
dc.contributor.laitosKoulutuksen tutkimuslaitosfi
dc.contributor.laitosFinnish Institute for Educational Researchen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange73-85
dc.relation.issn2003-8046
dc.relation.numberinseries1
dc.relation.volume5
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© 2024 the Authors
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysoammatinvalinnanohjaus
dc.subject.ysoopetussuunnitelmat
dc.subject.ysouraohjaus
dc.subject.ysokoulutuspolitiikka
dc.subject.ysoperusopetus
dc.subject.ysokoulutusmahdollisuudet
dc.subject.ysokoulutusjärjestelmät
dc.subject.ysooppilaanohjaus
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p19421
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p5140
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p39211
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p249
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p19327
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p21754
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p248
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p19847
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.relation.doi10.16993/njtcg.85
jyx.fundinginformationThe collaboration on this article took place as part of the NOS-HS project The future of Career Education in the Nordic countries and self-governing areas and was made possible by NOS-HS workshop grant 335097, 2020.
dc.type.okmA1


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

CC BY 4.0
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on CC BY 4.0