Kainalopierusta konseptiksi : luovuus ja ideointi markkinoinnin suunnittelussa
Authors
Date
2024Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Markkinoinnin ja mainonnan suunnittelussa on vaalittu romanttista luovan suunnittelijan neromyyttiä. Aiempi tutkimus on keskittynyt luovan toimiston prosessin ja sen vaikutusten tarkasteluun, mutta itse luovien ideoiden syntyhetki kuitataan usein mystiikalla. Luovuutta ja siihen vaikuttavia mekanismeja on mallinnettu eri konteksteissa, mutta edelleen haetaan vastausta kysymykseen: Mistä luovan toimiston ideat tulevat?
Etsin tutkimuksessani kuvausta ideoiden syntyyn, niiden kehittymiseen ja arviointiin. Lisäksi haen merkitystä niille lukemattomille ideoille, jotka syntyvät luovassa työssä, mutta jotka lopulta jäävät käyttämättä. Tutkin ideoiden syntyä autoetnografisesti, perustuen viiden vuoden aikana kertyneeseen dokumentaatioon ideointiprosessista.
Tulokset purkavat markkinoinnin suunnittelun arvoitusta. Ne näyttävät, että copywriter ei vain odottele inspiraatiota, vaan kehittää ja käyttää työkaluja ideointiin. Tutkimus näyttää, että ideanpoikasten vuorovaikutus ja niiden muodostamat ketjut sekä jatkuva ideoiden arviointi ovat olennaisessa roolissa luovassa työssä.
Tutkimukseni antaa yhden näkökulman luovan kirjoittajan ideointiprosessiin. Se piirtää suuntaviivoja markkinoinnin suunnittelun kehittämiseen ja ymmärtämiseen sekä esittää monia kysymyksiä myöhemmälle tutkimukselle.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5333]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Ideointi ryhmässä luovan alan työyhteisössä
Paaso, Juha (2014)Tässä pro gradu -työssä tutkimuskohteena olivat työssään ideoivien henkilöiden käsitykset ryhmän ideointiprosessista sen vuorovaikutuksen näkökulmasta. Näitä käsityksiä lähestyttiin fenomenografisin ... -
Ideoiden jalostaminen työryhmän vuorovaikutuksessa
Akkanen, Inka (2013)Tässä Pro gradu -työssä tutkittiin luovien ideoiden tuottamista ryhmän vuorovaikutuksessa. Tavoitteena oli kuvata, millaisia ovat puheenvuorot ehdotusten jalostamisprosessissa ja millaisiin vaiheisiin prosessin voi jakaa. ... -
Hothousing : Utilising industry collaborative problem solving practices for STEAM in schools
Houghton, Tony; Lavicza, Zsolt; Diego-Mantecón, Jose-Manuel; Fenyvesi, Kristof; Weinhandl, Robert; Rahmadi, Imam Fitri (Omnia Publisher SL, 2022)Collaborative problem solving (CPS) has been widely used in both industry and in schools over at least the last twenty years. The Industry Hothousing variant of CPS in its adult format is an intensive, time-constrained ... -
"Se on aivan ihanaa ja elinehto" : journalistinen ideointi uutistoimittajien työssä Aamulehdessä
Malinen, Johanna (2021)Journalistinen ideointi on vuosikymmenten ajan pysynyt hyvin epämääräisenä ja hajanaisena käsitteenä, vaikka juttujen ideoiminen on yksi toimittajan työn ydintyötehtävistä. Erityisesti konkreettiset ideointikäytännöt ja ... -
Konsultit keskiössä : web-analytiikan hyödyntäminen markkinoinnin mittaamisessa
Kauppinen, Aleksi (2020)Digitalisoituminen on tuonut uudenlaisia haasteita, mutta myös ratkaisuja ja mahdollisuuksia markkinoijille. Web-analytiikan avulla markkinoijat ovat kykeneviä osoittamaan markkinoinnin tuloksellisuutta sekä kehittämään ...