University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Konsultit keskiössä : web-analytiikan hyödyntäminen markkinoinnin mittaamisessa

Thumbnail
View/Open
840.2 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Kauppinen, Aleksi
Date
2020
Discipline
MarkkinointiMarketing
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Digitalisoituminen on tuonut uudenlaisia haasteita, mutta myös ratkaisuja ja mahdollisuuksia markkinoijille. Web-analytiikan avulla markkinoijat ovat kykeneviä osoittamaan markkinoinnin tuloksellisuutta sekä kehittämään markkinointia digitaalisessa ympäristössä. Web-analytiikan hyödyntäminen on verrattain yleistä, johtuen useiden näiden sovellusjärjestelmien maksuttomuudesta sekä suhteellisesta helppokäyttöisyydestä. Kuitenkin web-analytiikan strateginen hyödyntäminen vaatii uudenlaisia tietotaitoja sekä muuntautumiskykyä ja moni organisaatio epäonnistuukin tässä, jolloin web-analytiikan hyödyntäminen jää sattumanvaraiseksi. Analyytikoista on globaali työvoimapula, jolloin näitä tietotaitoja joudutaan hankkimaan vaihtoehtoisin keinoin, esimerkiksi konsultointipalveluita hyödyntämällä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia, kuinka web-analytiikan konsultit hyödyntävät web-analytiikkaa osana markkinoinnin mittaamista. Ilmiötä tutkitaan kolmen eri ulottuvuuden kautta: sisältö, prosessi ja konteksti. Nämä ulottuvuudet asettivat tälle tutkimukselle kolme tutkimuskysymystä: 1) Millaista web-analytiikan dataa ulkoiset asiantuntijat keräävät? 2) Mitkä ovat datan prosessoinnin pääpiirteet? 3) Kuinka organisaation kontekstin koetaan vaikuttavan web-analytiikan hyödyntämiseen? Ilmiön moniulotteisen luonteen takia tutkimusmuodoksi valikoitui ilmiötä kuvaileva, kvalitatiivinen tutkimus. Aineistonkeruumenetelmänä oli puolistrukturoitu teemahaastattelu. Haastatteluja suoritettiin kuusi kappaletta suomalaisten web-analytiikan konsulttien kanssa. Kerätty aineisto analysoitiin sisällönanalyysin periaatteita noudattaen. Tulokset mukailivat paljon aikaisempien tutkimusten tuloksia, mutta myös eroavaisuuksia esiintyi. Tutkimuksen perusteella web-analytiikan konsulteille on tärkeää sitoa web-analytiikan mittaristo tukemaan asiakasorganisaation liiketoiminnan tavoitteita sekä muodostaa asiakkaan ostopolku digitaalisessa ympäristössä. Web-analytiikan hyödyntämiselle on tärkeää systemaattinen prosessi. Tutkimuksen perusteella useissa organisaatioissa epäonnistutaan web-analytiikan hyödyntämisessä niukkojen sekä huonosti allokoitujen resurssien johdosta. Lisäksi tutkimuksen perusteella pitkälle digitalisoituneilla toimialoilla organisaatiot hyödyntävät enemmän web-analytiikkaa markkinoinnin päätöksenteossa. Lopuksi esitän tutkimuksen pohjalta muodostuneen uuden viitekehyksen, jossa tarkastellaan mitä sisäisen kontekstin tekijöitä konsultit aktiivisesti kehittävät asiakasorganisaatioissa. ...
Keywords
web-analytiikka markkinoinnin mittaaminen dataohjautuva markkinointi liikkeenjohdon konsultointi markkinointi konsultointi digitaalinen markkinointi
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202012177227

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25559]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Data-analytiikan hyödyntäminen markkinoinnissa 

    Laakso, Lasse (2023)
    Datan määrä maailmassa on kasvanut räjähdysmäisesti teknologian kehittymisen myötä viime vuosikymmeninä. Hurjaa vauhtia kiihtyvä kasvu tuottaa jatkuvasti tuoretta dataa saataville, mikä tarjoaa mahdollisuuden dataan ...
  • Markkinoinnin automaation hyödyntäminen yrityksen sisältömarkkinoinnissa : asiakkaan sitouttamisen näkökulma 

    Hietala, Waltteri (2022)
    Tässä tutkielmassa selvitetään markkinoinnin automaatioteknologian hyödyntämistä osana yrityksen asiakkaiden sitouttamisen edistämistä ja sisältömarkkinoinnin toteuttamista. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mitkä ...
  • Digitaalisen sisältömarkkinoinnin hyödyntäminen suomalaisissa B2B-yrityksissä 

    Sällilä, Karoliina (2021)
    Tänä päivänä asiakkaat vieroksuvat päällekäyvää markkinointiviestintää. Markkinoinnissa on oleellista saada ansaittua asiakkaan huomio tuottamalla heille arvokasta ja mielenkiintoista sisältöä. Digitaalinen sisältömarkkinointi ...
  • Big data analytiikan hyödyntäminen jalkapallossa 

    Fors, Rasmus (2022)
    Tässä kandidaatin tutkielmassa tutkitaan Big datan käyttöä jalkapallon pelillisten elementtien kehitystyökaluna. Big data on ollut kuuma puheenaihe monilla aloilla viimeisen vuosikymmenen aikana. Tämä on myös heijastunut ...
  • Datan ja data-analytiikan hyödyntäminen joukkueurheilussa 

    Mahlberg, Kaarlo (2022)
    Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena ja siinä tarkastellaan kuinka dataa ja data-analytiikkaa voidaan hyödyntää joukkueurheilussa ja voidaanko sen avulla saavuttaa kilpailuetua muihin kilpailijoihin nähden. Datan ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre