Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorEkström, Nora
dc.contributor.advisorKarjula, Emilia
dc.contributor.authorEskola, Teemu
dc.date.accessioned2024-05-23T05:58:33Z
dc.date.available2024-05-23T05:58:33Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95094
dc.description.abstractMarkkinoinnin ja mainonnan suunnittelussa on vaalittu romanttista luovan suunnittelijan neromyyttiä. Aiempi tutkimus on keskittynyt luovan toimiston prosessin ja sen vaikutusten tarkasteluun, mutta itse luovien ideoiden syntyhetki kuitataan usein mystiikalla. Luovuutta ja siihen vaikuttavia mekanismeja on mallinnettu eri konteksteissa, mutta edelleen haetaan vastausta kysymykseen: Mistä luovan toimiston ideat tulevat? Etsin tutkimuksessani kuvausta ideoiden syntyyn, niiden kehittymiseen ja arviointiin. Lisäksi haen merkitystä niille lukemattomille ideoille, jotka syntyvät luovassa työssä, mutta jotka lopulta jäävät käyttämättä. Tutkin ideoiden syntyä autoetnografisesti, perustuen viiden vuoden aikana kertyneeseen dokumentaatioon ideointiprosessista. Tulokset purkavat markkinoinnin suunnittelun arvoitusta. Ne näyttävät, että copywriter ei vain odottele inspiraatiota, vaan kehittää ja käyttää työkaluja ideointiin. Tutkimus näyttää, että ideanpoikasten vuorovaikutus ja niiden muodostamat ketjut sekä jatkuva ideoiden arviointi ovat olennaisessa roolissa luovassa työssä. Tutkimukseni antaa yhden näkökulman luovan kirjoittajan ideointiprosessiin. Se piirtää suuntaviivoja markkinoinnin suunnittelun kehittämiseen ja ymmärtämiseen sekä esittää monia kysymyksiä myöhemmälle tutkimukselle.fi
dc.format.extent29
dc.language.isofi
dc.titleKainalopierusta konseptiksi : luovuus ja ideointi markkinoinnin suunnittelussa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202405233858
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineKirjoittaminenfi
dc.contributor.oppiaineCreative writingen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi3041
dc.subject.ysoluovuus
dc.subject.ysoideointi
dc.subject.ysomarkkinointi
dc.subject.ysoinnovaatiot
dc.subject.ysokirjoittaminen
dc.subject.ysomainonta
dc.subject.ysoluova kirjoittaminen


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot