Ryhmänohjaajan rooli lukion ohjauksessa
Päivämäärä
2024Lukioiden ohjauksen kuuluu ryhmänohjausta, jossa aineenopettaja nimetään vastuurooliin tietystä opiskelijaryhmästä. Ohjauksen kokonaisuutta voidaan
hahmottaa holistisen ohjauksen mallilla, jossa ryhmänohjaaja paikantuu opiskelijoiden lähimmäksi ohjaustahoksi. Ohjaukselle on nykyään entistä
enemmän tarvetta pidentyneen oppivelvollisuuden ja lukiolaisten hyvinvoinnin haasteiden takia. Ryhmänohjaajan tehtävä mainitaan lukion
opetussuunnitelman perusteissa, mutta sitä tarkennetaan paikallisissa opetussuunnitelmissa. Siksi ryhmänohjaajien työnkuvissa esiintyy oppilaitoskohtaista vaihtelua. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten ryhmänohjaajat jäsentävät rooliaan lukion ohjauksessa ja ryhmänohjauksen kehittämismahdollisuuksia. Teoreettisena viitekehyksenä hyödynnetään
toimintajärjestelmän mallia.
Tutkimus on kvalitatiivinen tutkimus. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla, joihin osallistui kahdeksan lukion ryhmänohjaajaa. Analyysimenetelmänä käytettiin laadullista sisällönanalyysiä.
Tutkimustuloksena huomattiin ryhmänohjaajien jäsentävän rooliaan suhteessa lukiolaiseen ja lukioympäristöön. Pääluokista tunnistettiin useita
roolikuvauksia. Ryhmänohjauksen kehittämiskohteet yhdistyivät muodostettuihin luokitteluihin. Tutkimus tuottaa tietoa ryhmänohjaajan työstä tuomalla esiin sen eri ulottuvuuksia, mistä on hyötyä työnkuvan
selkeyttämisessä. Lisäksi löydettiin asioita, joihin ryhmänohjauksen kehittämisessä on syytä keskittyä, kuten lisäkoulutukseen ja resurssien riittävyyteen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Toimijuuden tukeminen ohjauksessa : opinto-ohjaajien kokemuksia toimijuuden tukemisesta opinto-ohjauksessa toisen asteen oppilaitoksissa
Sarén, Raisa (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa toisen asteen oppilaitosten opinto-ohjaajien kokemuksia nuorten toimijuuden tukemisesta ohjauksessa. Tutki-muksessa kartoitettiin tietoa siitä, mitkä ovat ohjaajien kokemusten mukaan ... -
Internet ohjauksessa vai ohjaus internetissä? : ohjaajien käsityksiä internetin merkityksestä työvälineenä
Vuorinen, Raimo (Jyväskylän yliopisto, 2006)Sekä kansainvälisessä että kansallisessa koulutus- ja työvoimapolitiikassa on viime vuosina korostettu nuorille ja aikuisille suunnattujen ohjaus- ja neuvontapalvelujen saatavuutta, laadun varmistamista ja palvelumuotojen ... -
Yhdenvertaisuutta, omanarvontuntoa ja yhdessä tukemista : erityisen tuen moniammatillinen ohjausmalli lukivaikeuden kysymyksiin Mynämäen lukiossa : yksin puurtamisesta kohti vertaistukea ja moniasiantuntijuutta
Ala-Krekola-Suni, Anu (Jyväskylän yliopisto, Opettajankoulutuslaitos, 2012)TIIVISTELMÄ Ala-Krekola-Suni, Anu Yhdenvertaisuutta, omanarvontuntoa ja yhdessä tukemista. Erityisen tuen moniammatillinen ohjausmalli lukivaikeuden kysymyksiin Mynämäen lukiossa. Yksin puurtamisesta kohti vertaistukea ... -
APO-ohjaajien kokemuksia dialogisuudesta ohjauksessa
Hänninen, Marjukka (2016)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Jyväskylän yliopiston Aikuiskouluttajan pedagogisten opintojen (APO) ohjaajien kokemuksia dialogisuudesta ohjauksessa. Tutkimuksessa tarkasteltiin ohjaajien ajatuksia dialogisuudesta ... -
"Se niin ku auttaa pysymään päätöksessä kun niistä keskustellaan" : potilaiden käsityksiä hoidonohjauksesta
Juusela-Pekkarinen, Sirkka (2014)Tutkielman tarkoituksena oli kuvata potilaiden käsityksiä hoidonohjauksesta, sen riittävyydestä ja tarkoituksenmukaisuudesta. Tutkielmalla haluttiin myös tietoa siitä, miten avosairaanhoidon potilaat arvioivat itsehoidon ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.