dc.contributor.advisor | Kosonen, Toni | |
dc.contributor.author | Virtanen, Heidi | |
dc.contributor.author | Hänninen, Veera | |
dc.date.accessioned | 2024-05-23T05:48:59Z | |
dc.date.available | 2024-05-23T05:48:59Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95086 | |
dc.description.abstract | Lukioiden ohjauksen kuuluu ryhmänohjausta, jossa aineenopettaja nimetään vastuurooliin tietystä opiskelijaryhmästä. Ohjauksen kokonaisuutta voidaan
hahmottaa holistisen ohjauksen mallilla, jossa ryhmänohjaaja paikantuu opiskelijoiden lähimmäksi ohjaustahoksi. Ohjaukselle on nykyään entistä
enemmän tarvetta pidentyneen oppivelvollisuuden ja lukiolaisten hyvinvoinnin haasteiden takia. Ryhmänohjaajan tehtävä mainitaan lukion
opetussuunnitelman perusteissa, mutta sitä tarkennetaan paikallisissa opetussuunnitelmissa. Siksi ryhmänohjaajien työnkuvissa esiintyy oppilaitoskohtaista vaihtelua. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten ryhmänohjaajat jäsentävät rooliaan lukion ohjauksessa ja ryhmänohjauksen kehittämismahdollisuuksia. Teoreettisena viitekehyksenä hyödynnetään
toimintajärjestelmän mallia.
Tutkimus on kvalitatiivinen tutkimus. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla, joihin osallistui kahdeksan lukion ryhmänohjaajaa. Analyysimenetelmänä käytettiin laadullista sisällönanalyysiä.
Tutkimustuloksena huomattiin ryhmänohjaajien jäsentävän rooliaan suhteessa lukiolaiseen ja lukioympäristöön. Pääluokista tunnistettiin useita
roolikuvauksia. Ryhmänohjauksen kehittämiskohteet yhdistyivät muodostettuihin luokitteluihin. Tutkimus tuottaa tietoa ryhmänohjaajan työstä tuomalla esiin sen eri ulottuvuuksia, mistä on hyötyä työnkuvan
selkeyttämisessä. Lisäksi löydettiin asioita, joihin ryhmänohjauksen kehittämisessä on syytä keskittyä, kuten lisäkoulutukseen ja resurssien riittävyyteen. | fi |
dc.format.extent | 90 | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | ryhmänohjaaja | |
dc.subject.other | holistinen ohjaus | |
dc.subject.other | toimintajärjestelmä | |
dc.title | Ryhmänohjaajan rooli lukion ohjauksessa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202405233850 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling | en |
dc.contributor.oppiaine | Ohjausalan maisteriohjelma | fi |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 1031 | |
dc.subject.yso | ohjaus (neuvonta ja opastus) | |
dc.subject.yso | lukio | |
dc.subject.yso | ryhmäohjaus | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |