Show simple item record

dc.contributor.advisorPöysä, Sanni
dc.contributor.advisorPakarinen, Eija
dc.contributor.authorKotro, Sanni
dc.date.accessioned2024-05-22T08:33:46Z
dc.date.available2024-05-22T08:33:46Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95051
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena oli selvittää ryhmän ohjaamisen yhteyttä työstressi- ja työuupumusoireisiin kuudennen luokan opettajilla. Ensimmäisessä tutkimuskysymyksessä selvitettiin, missä määrin itsehavainnoidut haasteet ryhmän ohjaamisessa ja havainnoitu ryhmän ohjaamisen laatu on yhteydessä toisiinsa. Toisessa missä määrin haasteet ryhmän ohjaamisessa ja havainnoitu ryhmän ohjaamisen laatu on yhteydessä opettajan kokemaan työstressi- ja työuupumusoireisiin. Tutkimusaineisto oli osa Alkuportaat-seurantatutkimusta, jonka aineisto on kerätty vuosina 2006–2016. Tämän tutkimuksen aineisto koostui kuudennen luokan opettajien vastauksista (N = 102), sekä ulkopuolisten havainnoijien raportoinneista. Aineisto analysoitiin korrelaatioanalyysillä. Tulokset osoittivat, että mitä vähemmän työstressiä opettaja koki ryhmän ohjaamisesta, sitä parempi laatu vuorovaikutuksen organisoinnilla oli. Tulokset osoittivat myös, että mitä vähemmän työuupumusoireita opettaja koki, sitä parempi laatu vuorovaikutuksen organisoinnilla oli. Opettajan kokemien työuupumus- ja työstressioireiden väliltä löytyi yhteys niin, että mitä enemmän opettajalla oli työuupumusoireita, sitä enemmän hänellä oli myös työstressioireita. Opettajan kokemilla työstressioireilla ja opetusvuorovaikutustilanteessa ilmenevällä toiminnan organisoinnin laadun välillä ei kuitenkaan tässä tutkimuksessa löytynyt tilastollisesti merkitsevää yhteyttä. Tutkimus vahvisti näyttöä ryhmän ohjaamisen sekä opettajan kokemien työstressi- ja työuupumusoireiden välisestä yhteydestä.fi
dc.format.extent28
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherryhmän ohjaaminen
dc.subject.othertyöstressi
dc.titleRyhmän ohjaamisen yhteys työstressi- ja työuupumusoireisiin kuudennen luokan opettajilla
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202405223815
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.rights.accesslevelrestrictedAccess
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysostressi
dc.subject.ysouupumus
dc.subject.ysoluokanopettajat
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities/facilities#autotoc-item-autotoc-2).en
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat#autotoc-item-autotoc-2.fi


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright