dc.contributor.advisor | Torppa, Minna | |
dc.contributor.author | Sieppi, Lotta | |
dc.date.accessioned | 2024-05-22T07:22:45Z | |
dc.date.available | 2024-05-22T07:22:45Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95044 | |
dc.description.abstract | Tämä tutkimus selvitti, ennustaako vanhempien koulutus lasten matematiikan
taitoja 2. luokalla suoraan tai epäsuoraan erilaisten kotiympäristöjen kautta. Tutkimus toteutettiin osana Vuorovaikutus, kasvu ja oppiminen (VUOKKO) -pitkittäistutkimusta. Koulutuskyselyyn vastasi 1130 vanhempaa, taitoja mittaavat matematiikan tehtävät teki 655 lasta ja kotiympäristökyselyyn vastasi 329 vanhempaa. Lasten matematiikan taidot testattiin kouluissa ryhmätestauksin keväällä
2022 Jyväskylässä 47 luokassa seitsemällä matematiikan tehtävällä. Analyysimenetelminä käytettiin yksisuuntaista varianssianalyysiä ja ristiintaulukointia.
Vanhempien koulutuksen havaittiin olevan heikosti yhteydessä lasten taitoihin. Äidin koulutus oli yhteydessä lasten taitoihin lukujen suuruserojen laskemisessa. Vanhempien koulutus liittyi myös siihen, miten usein he raportoivat
matematiikkaan liittyviä aktiviteetteja kodissa. Isien korkeampi koulutus liittyi
siihen, että kotona oli useammin matematiikkaan liittyviä peli- ja leikkiaktiviteettejä, ja äitien korkeampi koulutus liittyi siihen, että he opettivat harvemmin lapsilleen matematiikkaa. Kotiympäristön aktiviteettien määrä oli yhteydessä lasten
taitoihin. Mitä enemmän arjessa oli matematiikkaan liittyviä aktiviteettejä, sitä
paremmat lasten matemaattiset taidot olivat lukujen vertailussa. Sen sijaan kodeissa, joissa matematiikkaa opetettiin usein, lapsilla oli heikommat matemaattiset taidot kuudessa seitsemästä mitatusta matematiikan taidosta.
Tulosten merkitysten selvittämiseksi tarvitaan vielä jatkotutkimusta, mutta
havaitut yhteydet tukevat osin aiempia tutkimustuloksia. | fi |
dc.format.extent | 50 | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | vanhempien koulutus | |
dc.subject.other | kodin matematiikkaympäristö | |
dc.title | Vanhempien koulutuksen ja kodin matematiikkaympäristön yhteys lasten matematiikan taitoihin | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202405223808 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | matematiikka | |
dc.subject.yso | vanhemmat | |
dc.subject.yso | matemaattiset taidot | |
dc.subject.yso | koti | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | sosioekonominen asema | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |