Vanhempien liikunta-arvojen yhteys lasten arvoihin, motorisiin taitoihin ja fyysiseen aktiivisuuteen
Tekijät
Päivämäärä
2019Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän pro gradu -tutkimuksen tavoitteena oli selvittää vanhempien liikunta-arvojen yhteyttä lasten arvoihin, motorisiin taitoihin sekä fyysiseen aktiivisuuteen. Samalla selvitettiin oppilaiden emotionaalisia kokemuksia liikuntatuntien aikana, Move! -liikuntataitotesteissä jännittämisestä sekä odotuksia ja tyytyväisyyttä testituloksiin. Tutkimuksen aineisto kerättiin Ruskon yläkoulun 8-luokkalaisilta oppilailta (n=84) ja heidän vanhemmiltaan (n=48) kyselylomakkeilla, jotka muodostettiin Ecclesin odotusarvoteoriaa hyödyntäen. Motorisia taitoja mitattiin liikuntatuntien aikana Move! -liikuntataitotesteillä syksyllä 2018. Tutkimukseen luvan antaneiden vanhempien lasten Move! -liikuntataitotestien tulokset kerättiin liikunnanopettajan toimesta. Aineiston analysointiin käytettiin IBM SPSS Statistics 24-ohjelmaa. Muuttujien välisiä yhteyksiä mitattiin Pearsonin tulomomenttikertoimella, varianssianalyysillä (yksisuuntainen ANOVA) sekä T -testillä.
Tulosten perusteella sekä vanhemmat että lapset arvostavat liikuntaa melko paljon. Noin puolet vanhempien liikunta-arvoista oli tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä lasten arvoihin. Lasten liikunta-arvoilla oli selkeästi yhteyttä fyysiseen aktiivisuuteen, mutta vanhempien arvojen ja lasten fyysisen aktiivisuuden kohdalla yhteys ei ollut yksiselitteinen, sillä vain osa vanhempien arvoista korreloi merkitsevästi lasten fyysiseen aktiivisuuteen. Myös lasten liikunta-arvot ja motoristen taitojen testitulokset korreloivat vain muutamien arvojen kohdalla keskenään. Lisäksi tässä tutkimuksessa selvitettiin oppilaiden liikuntatuntien emotionaalisten kokemusten yhteyttä Move! -liikuntataitotesteissä jännittämiseen sekä testeissä menestymisen odotuksien yhteyttä tyytyväisyyteen testituloksista.
Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että varsinkin lasten liikunta-arvoilla näyttäisi olevan yhteyttä fyysiseen aktiivisuuteen. Vanhempien arvot ovat osittain yhteydessä lasten arvoihin, sillä noin puolet arvoista korreloi lasten arvoihin. Lasten liikunta-arvojen yhteyttä motorisiin taitoihin ei pystytty tässä tutkimuksessa varmasti todistamaan, mutta tulevaisuudessa olisi mielenkiintoista selvittää isommalla aineistolla, voisiko löytyä positiivinen korrelaatio näiden välille.
...
The aim of this study was to investigate how parents’ values towards sport are associated with children’s values, motor skills, and physical activity. Also students’ emotional experiences in PE, their anxiety prior to the motor skill testing, their expectancy beliefs, and their satisfaction about the results of the tests were examined. The data was collected in 2018. Totally 84 Grade 8 students responded to questionnaire from the secondary school of Rusko. Their parents (n=51) answered an electric questionnaire. Questionnaires were based on Eccles’ expectancy-value theory. The results from motor skill tests were collected by the PE teacher from those students, whose parents gave approval to attend the study. The IBM SPSS Statistics 24 -program was used to analyse the data. Correlations between variables were investigated with Pearson correlations, one-way ANOVA, and with Independent samples T-test.
According to the results both parents and children value sports a lot. Approximately half of the parents’ values towards sport were associated with children’s values. However the association between children’s values and their physical activity was significant, but parents’ values did not have that obvious relation towards children’s physical activity, because only half of the values correlated to children’s physical activity. Also only some of the children’s values had positive correlations towards motor skills. In this study, also the association of students’ emotional experiences and anxiety before the motor skill tests were investigated, as well as the relation between students’ expectancy beliefs towards motor skill tests and satisfaction about the test results.
In conclusion, one can say that especially between children’s values and their physical activity there is a strong association. Also parents’ values towards the sport seem to relate to children’s values, but in this study only half of the values correlated to children’s values. The relation between children’s values and motor skills could not be surely proved in this study, but it would be really interesting to see in the future, if there would be correlations while examinating greater amount of subjects.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29544]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Vanhempien ja 3–4-vuotiaiden lasten digitaalisten medioiden käytön yhteydet lasten motorisiin taitoihin ja fyysiseen aktiivisuuteen
Gustafsson, Jenny (2024)Digitalisoituminen näkyy kasvavissa määrin pienten lasten arjessa ja lapset viettävät yhä enemmän aikaa erilaisten elektronisten laitteiden äärellä. Elektronisten laitteiden käytön yhteyttä pienten lasten ... -
Liikuntaintervention vaikutus 3-7-vuotiaiden lasten fyysiseen aktiivisuuteen ja motorisiin taitoihin sekä fyysisen aktiivisuuden yhteys sydän- ja verisuonitautien riskitekijöihin
Sääkslahti, Arja (Jyväskylän yliopisto, 2005)Sääkslahti selvitti väitöskirjatutkimuksessaan runsaaseen ulkoliikuntaan kannustavan liikuntaohjelman vaikutuksia 3-7-vuotiaiden lasten liikunnan määrään ja perustaitoihin. Lisäksi hän tarkasteli liikunnan määrän ja laadun ... -
Motoristen virstanpylväiden yhteys 4–7-vuotiaana mitattuihin motorisiin taitoihin ja fyysiseen aktiivisuuteen
Laukkanen, Suvi (2020)Tässä tutkimuksessa tutkittiin, onko terveiden vauvojen motorisella kehityksellä yhteyttä 4–7-vuotiaana mitattuihin motorisiin taitoihin ja fyysiseen aktiivisuuteen. Lisäksi selvitettiin tyttöjen ja poikien motoristen ... -
Varhaiskasvatusikäisten lasten unen määrän yhteys motorisiin taitoihin ja liikkumiseen
Mörsky, Emmi; Mönkkönen, Tiia (2021)Uni on yhteydessä lasten fyysiseen, kognitiiviseen ja emotionaaliseen kehitykseen sekä oppimiseen. Tässä tutkimuksessa selvitettiin varhaiskasvatusikäisten lasten unen määrän yhteyttä liikkumis- ja pallonkäsittelytaitoihin, ... -
Fyysisen aktiivisuuden määrän yhteys nelivuotiaiden lasten motorisiin taitoihin
Aunio, Elmi (2021)Pienillä lapsilla fyysisen aktiivisuuden on todettu olevan tärkeä tekijä motoristen taitojen kehityksessä ja näiden tekijöiden välistä yhteyttä on tutkittu kohtalaisen vähän alle kouluikäisillä lapsilla. Tämän tutkielman ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.