Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMertala, Pekka
dc.contributor.authorSeppälä, Alpi
dc.contributor.authorHolopainen, Niki
dc.date.accessioned2024-05-21T06:09:45Z
dc.date.available2024-05-21T06:09:45Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95014
dc.description.abstractTutkimme opettajien käsityksiä yrittäjyyskasvatuksesta käytännön toimintana, kasvatuksellisena tavoitteena ja yhteiskunnallisena ilmiönä. Tutkimuksemme aihe oli ajankohtainen yrittäjyyskasvatuksen merkityksen korostuessa kansallisesti ja kansainvälisesti. Opettajien näkökulmia käsitteleviä tutkimuksia yrittäjyyskasvatuksesta on tehty kuitenkin vähän. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka tieteenfilosofisena viitekehyksenä oli sosiaalinen konstruktionismi. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla yksilöhaastatteluilla yhdeksältä Tutkimme opettajien käsityksiä yrittäjyyskasvatuksesta käytännön toimintana, kasvatuksellisena tavoitteena ja yhteiskunnallisena ilmiönä. Tutkimuksemme aihe oli ajankohtainen yrittäjyyskasvatuksen merkityksen korostuessa kansallisesti ja kansainvälisesti. Opettajien näkökulmia käsitteleviä tutkimuksia yrittäjyyskasvatuksesta on tehty kuitenkin vähän. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka tieteenfilosofisena viitekehyksenä oli sosiaalinen konstruktionismi. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla yksilöhaastatteluilla yhdeksältä yrittäjyyskasvatusta toteuttaneelta opettajalta helmikuussa 2024. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Tutkimustulosten mukaan osa opettajista käsitti yrittäjyyskasvatuksen opetusfilosofiseksi lähtökohdaksi, kun taas osa käsitti sen yrittäjyys- ja talouslähtöiseksi projektityöskentelyksi. Opettajat suosivat käytännön toimintana eniten projektityöskentelyjä ja talousosaamistehtäviä, joissa painottui oppilaslähtöisyys ja yhteistyötaidot. Opettajat korostivat yrittäjämäisen asennekasvatuksen ja työelämätaitojen opettamisen tärkeyttä. He raportoivat kasvatustavoitteiksi oppilaiden itsetuntemuksen lisäämisen ja vahvuuksien tunnistamisen, sekä niiden hyödyntämisen käytännössä. Oppilaiden osallisuuden kokemuksen vahvistaminen yhteiskuntaan koettiin tärkeäksi yrittäjämäisten valmiuksien kehittämisen lisäksi. Tutkimuksemme antaa tietoa opettajien näkökulmasta, jota voidaan hyödyntää yrittäjyyskasvatuksen kehittämiseen kouluissa.fi
dc.format.extent53
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyright
dc.titleOpettajien käsityksiä yrittäjyyskasvatuksesta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202405213777
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoyrittäjyyskasvatus
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysokäsitykset
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright