Yrittäjyyskasvatus liikuntakasvatuksessa : liikunnanopettajien kokemuksia ja käsityksiä yrittäjyyskasvatuksesta sekä sen toteutumisesta liikunnanopetuksessa
Tekijät
Päivämäärä
2016TIIVISTELMÄ
Anne Lahtinen (2016). Yrittäjyyskasvatus liikuntakasvatuksessa – liikunnanopettajien kokemuksia
yrittäjyyskasvatuksesta ja sen toteutumisesta liikunnanopetuksessa.
Liikuntakasvatuksen laitos. Jyväskylän yliopisto, liikuntapedagogiikka, pro gradu -tutkielma
46s.
Yrittäjyyskasvatus on vahvasti esillä vuoden 2014 opetussuunnitelman tavoitteissa. Oikeanlaisiin
liikunnankasvatustavoitteisiin pääsemiseksi on tärkeää selvittää mitä yrittäjyys on ja miten
se ilmenee liikunnanopetuksessa. Tämän pro gradu tutkielman tehtävänä oli selvittää liikunnanopettajien
käsityksiä yrittäjyydestä ja yrittäjyyskasvatuksesta sekä tarkastella heidän
asenteita yrittäjyyttä kohtaan. Tutkimuksessa selvitettiin myös millaisia kokemuksia liikunnanopettajilla
on yrittäjyyskasvatuksesta sekä millaisena he kokevat yrittäjyyskasvatuksen
toteutuvan heidän omassa opetuksessaan.
Aihetta tutkittiin laadullisin menetelmin. Tutkimusjoukko koostui viidestä liikunnanopettajasta,
kahdesta naisesta ja kolmesta miehestä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin
teemahaastattelua. Teemoiksi muodostuivat neljä suurempaa kokonaisuutta. Ensimmäisenä aiheena
tutkittiin opettajien käsityksiä yrittäjyydestä ja yrittäjistä ja toisena opettajien suhdetta
yrittäjiin ja yrittäjyyteen. Kolmantena aiheena tutkittiin opettajien käsityksiä yrittäjyyskasvatuksesta
ja neljäntenä yrittäjyyskasvatukseen liitettyjä opetusmenetelmiä. Haastattelut
litteroitiin, jonka jälkeen ne teemoitettiin haastattelurunkoa myötäillen. Tutkimusote oli fenomenografis-hermeneuttinen,
koska haluttiin tutkia yrittäjyyteen liittyviä käsityksiä
ymmärtävällä tutkimusotteella.
Haastattelut osoittivat, että liikunnanopettajien asenne yrittäjyyteen oli myönteinen, mutta yrittäjyyskasvatuskäsite
oli edelleen vaikeasti ymmärrettävissä, vaikka käsite oli tuttu
perusopetuksen opetussuunnitelmasta 2014. Liikunnanopetuksessa käytettiin jonkin verran
yrittäjyyskasvatukseen liitettyjä opetusmenetelmiä, mutta niitä ei osattu suoranaisesti ymmärtää
yrittäjyyskasvatukseen liittyviksi.
Tutkielmassa perehdytään toistaiseksi varsin vähälle huomiolle jääneeseen tutkimusaiheeseen.
Saadut tulokset kuvaavat hyvin yrittäjyyskasvatuskäsitteen vaikeaa ymmärrettävyyttä ja liitettävyyttä
käytännön opetukseen.
Avainsanat: Liikuntakasvatus, yrittäjyyskasvatus, opetusmenetelmät
...
ABSTRACT
Anne Lahtinen (2016). Entrepreneurship education in physical education – The experiences of
physical education teachers in entrepreneurship education and how it takes place in physical
education. The Department of Sport Sciences. University of Jyväskylä, sports pedagogy, Master’s
thesis, 46 pp, 1 appendix.
Entrepreneurship education is strongly present in the objectives of 2014 curriculum. Achieving
the educational aims in physical education, it is important to figure out what entrepreneurship
is and how it is taken into account in physical education. This study seeks answers to following
questions and themes: 1. How the physical education teachers understand the concepts of entrepreneurship
and entrepreneurship education, 2. What kind of attitudes they have towards
entrepreneurship, 3. What kind of experiences physical education teachers have in entrepreneurship
education and 4. How the entrepreneurship education takes place in their own
teaching.
These topics were studied by qualitative methods and the research method was theme interview.
The study was phenomenologist-hermeneutical, as the aim was to study the teachers’ perceptions
of entrepreneurship. The study group consisted of five teachers of physical education, two
of them were women and three men. All the interviews were transcribed, after which the interviews
were categorized by above mentioned themes.
The interviews showed that the attitudes of physical education teachers towards entrepreneurship
were positive, but the concept of entrepreneurship education was still difficult to
understand, even though the concept was familiar from the basic education’s curriculum 2014.
The teaching methods of entrepreneurship education were used in physical education lessons
to some extent, but the teachers could not relate the methods to entrepreneurship education.
This study focuses on a topic which is not yet studied much. The results obtained describe
that the concept of entrepreneurship education is still difficult to understand and difficult to
link it to teaching.
Keywords: Physical education, entrepreneurship education, teaching methods
...
Muu nimeke
Liikunnanopettajien kokemuksia ja käsityksiä yrittäjyyskasvatuksesta sekä sen toteutumisesta liikunnanopetuksessaAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Yrittäjyyskasvatuksen monet kasvot : opettajien ja yrittäjien käsityksiä ja kokemuksia yrittäjyyskasvatuksesta Kokkolassa
Johnson, Sonja; Hagström, Tiina (2005) -
Yläkoulun liikunnanopettajien käsityksiä ja kokemuksia oppilaiden autonomian tukemisesta liikunnanopetuksessa
Kavén, Sini; Isojoki, Enni (2021)Pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää yläkoulun liikunnanopettajien käsityksiä ja kokemuksia oppilaiden autonomian tukemisesta liikunnanopetuksessa. Tavoitteena oli selvittää liikunnanopettajien omakohtaisia ... -
Liikunnanopettajien ja liikunnanopettajaksi opiskelevien arviointikriteerien painotukset liikunnanopetuksessa, sekä fyysinen suorituskyky arviointikriteerinä.
Tarkiainen, Rasmus (2020)Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, tapahtuuko tämänhetkinen liikunnanopetuksen arviointi yhdenmukaisesti ja tasa-arvoisesti eri opettajien välillä. Aikaisemman opetussuunnitelman aikaan haasteena oli etenkin ... -
”Aina ei jaksa teiniangstia” : liikunnanopettajien yleisimmät pedagogiset haasteet ja niihin reagointi liikunnanopetuksessa.
Laakso, Anni (2021)Liikuntakulttuurin ja koko yhteiskunnan muutokset heijastuvat liikunnanopettajan työhön ja työnkuvaan. Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, mitkä ovat yleisimmät pedagogiset haasteet, joita liikunnanopettajat ... -
Liikunnanopettajien kokemuksia ja näkemyksiä oppilaan yksilöllisten tarpeiden huomioimisesta liikunnanopetuksessa
Kunnala, Oona (2020)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia ja näkemyksiä liikunnanopettajilla on oppilaan yksilöllisten oppimisen tarpeiden huomioimisesta liikunnanopetuksessa. Tutkimuksen tavoitteena ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.