dc.contributor.advisor | Jaakkola, Timo | |
dc.contributor.author | Kopra, Juuso | |
dc.date.accessioned | 2024-05-21T05:38:13Z | |
dc.date.available | 2024-05-21T05:38:13Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94999 | |
dc.description.abstract | Tämä kandidaatintutkielma tarkastelee positiivisen pedagogiikan käyttömahdollisuuksia liikunnanopetuksessa ja sen vaikutuksia oppilaan kouluhyvinvointiin. Tutkielmassa perehdytään positiivisen pedagogiikan ilmenemiseen koulumaailmassa ja liikunnanopetuksessa. Lisäksi tutkielmassa avataan kouluhyvinvoinnin käsitettä ja sen tilaa Suomessa. Kiinnostuneisuus aiheenvalintaan kohtaan pohjautuu mielenkiintoon oppilaiden kouluhyvinvointiin vaikuttamisesta ja halusta kehittyä liikunnanopettajana.
Kandidaatintutkielman teoreettisen viitekehyksen muodostivat PERMA-hyvinvointiteoria ja positiivinen pedagogiikka. Lisäksi tutkielmassa sivutaan kouluhyvinvointimallia. Tutkielman keskeisiä käsitteitä ovat kouluhyvinvointi, hyvinvointi, PERMA-hyvinvointiteoria, positiivinen psykologia ja positiivinen pedagogiikka.
Kandidaatintutkielman perusteella positiivisella pedagogiikalla voidaan edistää oppilaiden kouluhyvinvointia. Positiivisen pedagogiikan käyttömahdollisuuksia liikunnanopetuksessa on tutkittu vähäisesti, mutta eri liikuntaympäristöihin liittyvien tutkimusten perusteella positiivinen pedagogiikka olisi sovellettavissa liikunnanopetukseen. Positiivisen pedagogiikan hyödyntämiseen liikuntatunneilla liittyy paljon mahdollisuuksia, joilla on mahdollista edistää monipuolisesti oppilaiden kouluhyvinvointia. | fi |
dc.format.extent | 43 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | liikunnanopetus | |
dc.subject.other | kouluhyvinvointi | |
dc.title | Positiivinen pedagogiikka liikunnanopetuksessa ja sen yhteys kouluhyvinvointiin | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202405213761 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Liikuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Liikunta- ja terveystieteet | fi |
dc.contributor.laitos | Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Liikuntapedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Physical Education Teacher Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 502 | |
dc.subject.yso | koululiikunta | |
dc.subject.yso | hyvinvointi | |
dc.subject.yso | positiivinen pedagogiikka | |
dc.subject.yso | positiivinen psykologia | |