Frisbeegolfurheilijan henkilöbrändi sosiaalisessa mediassa – haasteet sekä sponsoreiden ja seuraajien vaikutus
Tekijät
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tässä pro gradu -tutkielmassa perehdytään frisbeegolfurheilijoiden henkilöbrändin rakennukseen sosiaalisessa mediassa. Tutkimuksessa laajennetaan aiempien tutkimusten tuloksia urheilijoiden henkilöbrändin rakennukseen liittyen (ks. esim. Dumont & Ots, 2020; Hodge & Walker (2015); Jara Pazmino & Pack, 2023). Tutkimuksen tavoitteena on tarkastella urheilijoiden henkilöbrändin rakennusta haasteiden kautta ottaen huomioon myös urheilijoiden sponsorit ja seuraajat. Tällaista tutkimusasetelmaa ei ole ollut aiemmissa tutkimuksissa. Tutkimus toteutettiin laadullisesti haastattelemalla 15 suomalaista frisbeegolfurheilijaa. Tutkimusdatan analysoinnissa käytettiin Glaser & Strauss (1967) kehittämää jatkuvaa vertailumenetelmää. Tutkimuksessa havaittiin, että urheilijat ovat suhteellisen tietoisia henkilöbrändistä yleisellä tasolla, mutta he kaipaavat lisää ymmärrystä erityisesti yksilöllisellä tasolla. Urheilijat kokevat suurimpina haasteina henkilöbrändin rakentamisessa sosiaalisessa mediassa alustaan liittyvät haasteet sekä erilaisten resurssien puuteen. Sponsorit vaikuttavat urheilijoiden henkilöbrändiin erityisesti sopimuksessa sovittujen asioiden sekä symbolisen ja materiaalisen resurssin avulla. Lisäksi havaittiin, että seuraajien merkitys urheilijoiden henkilöbrändiin ei ole kovin suuri, mutta heidän toiminnallaan voi olla henkinen vaikutus esimerkiksi urheilijan motivaatioon, minkä lisäksi seuraajilla on tiedollinen vaikutus, sillä he antavat urheilijalle tietoa hänen toimintansa onnistumisesta kommenttien ja reaktioiden avulla.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29041]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Artistibrändin vaikutus kuluttajan brändiasenteeseen ja -uskollisuuteen
Niiva, Minni (2023)Pitkän aikavälin muutosvoimista erityisesti digitalisaatio ja globalisaatio – sekä repivämmät toimintaympäristön muutokset kuten globaali pandemia ovat vaikuttaneet musiikin toimialaan ja sen tulonmuodostukseen merkittävästi. ... -
Kuudesluokkalaisten vertais- ja ystävyyssuhteet sosiaalisessa mediassa
Ustinov, Samuli (2017)Sosiaalinen media kuuluu lähes poikkeuksetta jollakin tapaa tämän päivän lasten ja nuorten päivittäiseen elämään. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella sosiaalista mediaa alakoulun kuudesluokkalaisten vertais- ja ... -
Meemit ja viraalimarkkinointi : viraaliefektin saavuttaminen sosiaalisessa mediassa
Jaatinen, Jere (2016)Termin meemi alkuperä on Richard Dawkinsin alkuperäisessä teoksessa The Selfish Gene (1976), jossa meemit määriteltiin kulttuurillisena vastineena geeneille. Yli kolmekymmentä vuotta myöhemmin, termi on nyt Internetin takia ... -
Esiopetusikäisten lasten näkemyksiä yksityisyydestä sosiaalisessa mediassa
Seppänen, Elina; Vuohelainen, Elina (2017)Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastelemme lasten näkemyksiä yksityisyydestä sosiaalisessa mediassa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lasten tietoisuutta ja kokemuksia heidän yksityisyytensä toteutumisesta sosiaalisessa ... -
Tiedonlouhinta sosiaalisessa mediassa
Peltola, Jarno (2017)Sosiaalisen median palveluiden suosion lähes eksponentiaalinen kasvu viimeisten vuosien aikana on avannut yrityksille uudenlaisia mahdollisuuksia ja markkinoita. Sosiaalista mediaa ja sen tiedonlouhintaa on tutkittu ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.