Tiedonlouhinta sosiaalisessa mediassa
Tekijät
Päivämäärä
2017Pääsyrajoitukset
Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.
Sosiaalisen median palveluiden suosion lähes eksponentiaalinen kasvu viimeisten
vuosien aikana on avannut yrityksille uudenlaisia mahdollisuuksia ja
markkinoita. Sosiaalista mediaa ja sen tiedonlouhintaa on tutkittu paljon, mutta
tutkimukset ovat keskittyneet lähinnä siihen, millä tavoin tutkijat voivat hyö-
dyntää sosiaalisen median tiedonlouhintaa. Vaihtoehtoisesti tutkimukset ovat
keskittyneet yksittäiseen sosiaalisen median tiedonlouhinnan tuomaan hyötyyn
tai esittäneet malleja tehokkaampaan sosiaalisen median hyödyntämiseen. Tä-
mä kirjallisuuskatsauksena toteutettu kandidaatin tutkielma kokoaa sosiaalisen
median tiedonlouhinnan tuomia hyötyjä yrityksille, ja tuo tällä tavoin uuden
näkökulman asiaan. Tutkielmassa havaitaan, että yritykset voivat hyötyä useilla
eri tavoilla sosiaalisen median tiedonlouhinnasta. Merkittävimpänä hyötynä
mainitaan sosiaalinen asiakassuhteiden hallinta, joka oikein toteutettuna auttaa
yrityksiä ymmärtämään asiakkaitaan paremmin. Asiakkaiden ymmärtäminen
auttaa parantamaan asiakaskokemusta sekä tehostamaan brändin hallintaa ja
markkinointia. Hyötyjen lisäksi tutkielmassa käsitellään sosiaalisen median tiedonlouhinnan
tuomia haasteita yrityksille, joista merkittävimpinä mainitaan
sen datan ominaisuuksia koskevat tekijät, palveluntarjoajien asettamia rajoitukset
ja oikean tiedonlouhintatyökalun valinta.
...
Social media popularity’s almost exponential growth in recent years has opened
new business opportunities and markets to companies’. Social media and its
data mining has been widely studied, but studies have focused primarily on the
benefits of social media mining on the research point of view. Alternatively,
studies have focused on a single benefit of social media mining or introduced
models more efficient utilization of social media. This bachelor’s thesis, which is
implemented as a literature review, brings together the benefits of social media
mining to companies, and in this way, brings a new perspective on the subject.
The thesis implicates that companies can benefit from social media in many
ways. The most significant benefit is the social customer relationship management
that, correctly implemented, helps companies to better understand their
customers. Understanding customers helps improve customer experience and
enhance brand management and marketing. In addition to the benefits, the thesis
discusses about the challenges of social media mining for companies, the
most important of which are the features of its data, the restrictions imposed by
social media providers and the choice of the correct data mining tool.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5329]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Musiikkimarkkinoinnin toteutuksen keinoja ja sovelluksia 2020-luvun sosiaalisessa mediassa
Pellinen, Teemu (2024)Musiikkimarkkinointi ja sen toteutus on monta vuotta ollut sidoksissa vallitsevaan teknologiaan ja trendeihin, ja pyrkinyt näyttäytymään alati relevanttina maailmanlaajuisessa kulttuurimaisemassa. Nykyaikainen globalisaatio, ... -
Sosiaalisessa mediassa tapahtuvan finanssimainonnan rooli kuluttajien kokemukseen riskistä
Ajanko, Maisa (2023)Sosiaalinen media kasvattaa suosiotaan jatkuvasti niin kuluttajien, kuin yritystenkin keskuudessa ja sosiaalisen median käyttäjiä on jo lähes 60 % maailman väestöstä. Sosiaalinen media tarjoaa yrityksille mahdollisuuden ... -
Yritysten sidosryhmäviestintä negatiivisten aiheiden ympärillä sosiaalisessa mediassa : case: Kobe Bryant
Vataja, Iisak (2023)Yrityksiltä odotetaan aktiivista sidosryhmäviestintää ajankohtaisista aiheista. Medioituneessa toimintaympäristössä yritys ei pysty enää hallitsemaan keskustelua sosiaalisen median alustoilla, mutta voi strategisesti ... -
Syyt yksityisyydestä luopumiseen sosiaalisessa mediassa : hyödyt ja haitat
Myntti, Aleksi (2018)Tämän tutkielma tutkii syitä siihen, miksi sosiaalisen median palvelun käyttäjä luopuu yksityisyydestään julkaisemalla omia henkilökohtaisia tietojaan muun muassa palveluntarjoajan analysoitavaksi ja muiden käyttäjien ... -
Millaisia ansaintamalleja henkilöbrändäys mahdollistaa sosiaalisessa mediassa
Manninen, Sofia (2020)Sosiaalinen media on kehittänyt yritysten ansaintamalleja, muuttanut strategioita ja luonut uusia liiketoimintamalleja. Teknologisen kehityksen mahdollistamat, uudet ansaintamallit ovat mielenkiintoisia, koska ne haastavat ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.