Tiedonlouhinta sosiaalisessa mediassa
Authors
Date
2017Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
Sosiaalisen median palveluiden suosion lähes eksponentiaalinen kasvu viimeisten
vuosien aikana on avannut yrityksille uudenlaisia mahdollisuuksia ja
markkinoita. Sosiaalista mediaa ja sen tiedonlouhintaa on tutkittu paljon, mutta
tutkimukset ovat keskittyneet lähinnä siihen, millä tavoin tutkijat voivat hyö-
dyntää sosiaalisen median tiedonlouhintaa. Vaihtoehtoisesti tutkimukset ovat
keskittyneet yksittäiseen sosiaalisen median tiedonlouhinnan tuomaan hyötyyn
tai esittäneet malleja tehokkaampaan sosiaalisen median hyödyntämiseen. Tä-
mä kirjallisuuskatsauksena toteutettu kandidaatin tutkielma kokoaa sosiaalisen
median tiedonlouhinnan tuomia hyötyjä yrityksille, ja tuo tällä tavoin uuden
näkökulman asiaan. Tutkielmassa havaitaan, että yritykset voivat hyötyä useilla
eri tavoilla sosiaalisen median tiedonlouhinnasta. Merkittävimpänä hyötynä
mainitaan sosiaalinen asiakassuhteiden hallinta, joka oikein toteutettuna auttaa
yrityksiä ymmärtämään asiakkaitaan paremmin. Asiakkaiden ymmärtäminen
auttaa parantamaan asiakaskokemusta sekä tehostamaan brändin hallintaa ja
markkinointia. Hyötyjen lisäksi tutkielmassa käsitellään sosiaalisen median tiedonlouhinnan
tuomia haasteita yrityksille, joista merkittävimpinä mainitaan
sen datan ominaisuuksia koskevat tekijät, palveluntarjoajien asettamia rajoitukset
ja oikean tiedonlouhintatyökalun valinta.
...
Social media popularity’s almost exponential growth in recent years has opened
new business opportunities and markets to companies’. Social media and its
data mining has been widely studied, but studies have focused primarily on the
benefits of social media mining on the research point of view. Alternatively,
studies have focused on a single benefit of social media mining or introduced
models more efficient utilization of social media. This bachelor’s thesis, which is
implemented as a literature review, brings together the benefits of social media
mining to companies, and in this way, brings a new perspective on the subject.
The thesis implicates that companies can benefit from social media in many
ways. The most significant benefit is the social customer relationship management
that, correctly implemented, helps companies to better understand their
customers. Understanding customers helps improve customer experience and
enhance brand management and marketing. In addition to the benefits, the thesis
discusses about the challenges of social media mining for companies, the
most important of which are the features of its data, the restrictions imposed by
social media providers and the choice of the correct data mining tool.
...




Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [4412]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Syyt yksityisyydestä luopumiseen sosiaalisessa mediassa : hyödyt ja haitat
Myntti, Aleksi (2018)Tämän tutkielma tutkii syitä siihen, miksi sosiaalisen median palvelun käyttäjä luopuu yksityisyydestään julkaisemalla omia henkilökohtaisia tietojaan muun muassa palveluntarjoajan analysoitavaksi ja muiden käyttäjien ... -
Henkilöbrändin rakentaminen sosiaalisessa mediassa
Pasanen, Janika (2020)Henkilöbrändäys on varsin uusi ilmiö työelämässä, eikä siitä ole tehty vielä paljoakaan aiempaa tutkimusta. Tämän vuoksi on relevanttia tutkia henkilöbrändin rakentamista ja vertailla sitä yritysbrändin rakentamiseen, jota ... -
Taidemusiikin markkinointiviestintä sosiaalisessa mediassa : tapaustutkimus Jyväskylä Sinfoniasta
Rönkä, Petra (2015)Taidemusiikin markkinointiviestintä ilmiönä ei ole uusi: sen juuret ovat 1800-luvulla alkaneessa taidemusiikin murroksessa. Taidemusiikin markkinointiviestintä on verrattavissa muihin musiikkia koskeviin teksteihin. Keskeistä ... -
Videoiden merkitys yritysten sisällöntuotannon välineenä sosiaalisessa mediassa
Rinne, Joonas (2020)Video kehittyy mediana jatkuvasti ja sosiaalisessa mediassa sen merkitys kas- vaa ja käyttömahdollisuudet lisääntyvät. Tässä tutkimuksessa keskitytään siihen, kuinka yritykset voivat hyödyntää videoita sisällöntuotannossaan ... -
Matkailun markkinointi sosiaalisessa mediassa
Vatanen, Jessi (2019)This study concentrates on how social media is affecting tourism marketing. First this study describes a general picture of tourism and social media marketing. Next tourism marketing in social media was considered more ...