Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMertala, Pekka
dc.contributor.advisorLehtinen, Esa
dc.contributor.authorKankkunen, Aino
dc.date.accessioned2024-05-17T10:14:40Z
dc.date.available2024-05-17T10:14:40Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94964
dc.description.abstractTässä laadullisessa diskurssintutkimuksessa tarkastellaan lukiolaisten koulu-uupumukseen kytkeytyviä diskursseja lehtien kantaa ottavissa teksteissä. Tutkimustehtävänä oli selvittää, millaisia sosiaalisia todellisuuksia näissä diskursseissa tuotetaan. Koulu-uupumuksella, joka on joko lisääntynyt tai pysynyt ennallaan vuodesta 2006 saakka, tarkoitetaan uupumisasteista väsymystä, negatiivista suhtautumista koulunkäyntiin sekä riittämättömyyden tunteita opiskelijana. Tutkimus nojaa sosiaalisen konstruktionismin sekä diskurssintutkimuksen näkemyksiin kielestä sosiaalisen todellisuuden rakentajana. Aineistona on 49 tekstiä, jotka on julkaistu seitsemän suomalaisen sanomalehden verkkoteksteinä vuosina 2020–2022. Analyysimenetelmänä on aineiston lähilukuna tehty diskurssianalyysi. Tutkimuksen päätuloksena on jäsennys, jonka mukaan lukiolaisten koulu- uupumusta kuvataan kolmen dominoivan diskurssin avulla. Praksis-, vastuu- ja riskidiskurssit rakentuvat pääteemojen, puheentapojen ja kehysten yhteisvaikutuksena. Opiskelijat, lukion henkilökunta, huoltajat, asiantuntijat ja toimittajat tuottavat yksilön, koulun ja yhteiskunnan kehyksistä huolipuhetta, kriittistä puhetta ja ratkaisupuhetta. Praksisdiskurssissa lukiolaiset näyttäytyvät uupumuksen passiivisina kokijoina, vastuudiskurssissa yhteiskunnallisten toimien kollektiivisena kohteena ja riskidiskurssissa kollektiivisen huolen kohteena.fi
dc.format.extent78
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherkoulu-uupumus
dc.subject.otherkantaa ottava teksti
dc.title“Olen väsynyt. En jaksa. Kuulkaa minua. Kuulkaa meitä.” : lukiolaisten koulu-uupumuksen diskurssit lehtien kantaa ottavissa teksteissä vuosina 2020–2022
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202405173727
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysososiaalinen konstruktivismi
dc.subject.ysodiskurssi
dc.subject.ysolukiolaiset
dc.subject.ysouupumus
dc.subject.ysotoimijuus
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright