“Olen väsynyt. En jaksa. Kuulkaa minua. Kuulkaa meitä.” : lukiolaisten koulu-uupumuksen diskurssit lehtien kantaa ottavissa teksteissä vuosina 2020–2022
Tässä laadullisessa diskurssintutkimuksessa tarkastellaan lukiolaisten koulu-uupumukseen kytkeytyviä diskursseja lehtien kantaa ottavissa teksteissä. Tutkimustehtävänä oli selvittää, millaisia sosiaalisia todellisuuksia näissä diskursseissa tuotetaan. Koulu-uupumuksella, joka on joko lisääntynyt tai pysynyt ennallaan vuodesta 2006 saakka, tarkoitetaan uupumisasteista väsymystä, negatiivista suhtautumista koulunkäyntiin sekä riittämättömyyden tunteita opiskelijana.
Tutkimus nojaa sosiaalisen konstruktionismin sekä diskurssintutkimuksen näkemyksiin kielestä sosiaalisen todellisuuden rakentajana. Aineistona on 49 tekstiä, jotka on julkaistu seitsemän suomalaisen sanomalehden verkkoteksteinä vuosina 2020–2022. Analyysimenetelmänä on aineiston lähilukuna tehty diskurssianalyysi.
Tutkimuksen päätuloksena on jäsennys, jonka mukaan lukiolaisten koulu- uupumusta kuvataan kolmen dominoivan diskurssin avulla. Praksis-, vastuu- ja riskidiskurssit rakentuvat pääteemojen, puheentapojen ja kehysten yhteisvaikutuksena. Opiskelijat, lukion henkilökunta, huoltajat, asiantuntijat ja toimittajat tuottavat yksilön, koulun ja yhteiskunnan kehyksistä huolipuhetta, kriittistä puhetta ja ratkaisupuhetta. Praksisdiskurssissa lukiolaiset näyttäytyvät uupumuksen passiivisina kokijoina, vastuudiskurssissa yhteiskunnallisten toimien kollektiivisena kohteena ja riskidiskurssissa kollektiivisen huolen kohteena.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29747]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Fyysisen aktiivisuuden merkitys lukiolaisten koulu-uupumuksen ennaltaehkäisyssä ja hyvinvoinnin edistämisessä
Saareks, Tiina (2023)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää fyysisen aktiivisuuden merkityksiä lukiolaisten koulu-uupumuksen ennaltaehkäisyssä ja hyvinvoinnin edistämisessä. Tutkielmassa tarkasteltiin fyysisen aktiivisuuden merkitystä ... -
Yläkoululaisten koulu-uupumus : koulu-uupumuksen muutokset, sukupuolierot ja yhteydet akateemisiin taitoihin sekä itsetuntoon
Parviainen, Milja (2016)Tutkimuksessa tarkasteltiin yläkoululaisten koulu-uupumusta eli kokonaiskoulu-uupumusta, uupumusasteista väsymistä, kyynistymistä sekä riittämättömyyden tunteita. Nuorten koulu-uupumusta tarkasteltiin sekä seitsemännellä ... -
Koulu-uupumuksen, masennusoireilun sekä ongelmakäyttäytymisen yhteys koulun keskeyttämiseen liittyviin ajatuksiin toisen asteen opinnoissa
Tahkola, Leena (2018)Tutkimuksessa tarkasteltiin toisen asteen opiskelijoiden koulun keskeyttämiseen liittyvien ajatusten määrää sekä yhteyttä erilaisiin hyvinvoinnin pulmiin. Hyvinvoinnin pulmina tutkimuksessa tarkasteltiin koulu-uupumusta, ... -
Lukiolaisten stressi ja koulu-uupumus : fyysisen aktiivisuuden yhteydet opinnoista koettuun stressiin ja koulu-uupumukseen
Ruotsalainen, Simo (2022)Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää lukiolaisten fyysisen aktiivisuuden, opinnoista koetun stressin ja koulu-uupumuksen määrää sekä niiden yhteyksiä sukupuolittain, vuosikursseittain ja fyysisen aktiivisuuden ... -
Kirjoittamisen diskurssit lukiolaisten kirjoittamista pohtivissa teksteissä
Erra, Satu (Suomen Kielen Seura ry, 2019)Tarkastelen artikkelissani lukiolaisten kirjoittamista ja selvitän, mitä kirjoittamisen diskursseja lukiolaisten omaa kirjoittamista pohdiskelevat tekstit kaiuttavat. Käsittelyni perustuu Ivaničin (2004) viitekehykseen: ...