Show simple item record

dc.contributor.advisorSainio, Miia
dc.contributor.authorRauhala, Nelli
dc.date.accessioned2024-05-16T06:55:51Z
dc.date.available2024-05-16T06:55:51Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94879
dc.description.abstractTämä tutkimus tarkasteli nuorten aikuisten kokemuksia kiusaamisen uhriksi joutumisesta ja resilienssiä vahvistavista tekijöistä. Tutkimuksen tavoitteena oli tuoda esiin kiusaamisen uhrien käsityksiä siitä, millaisena osana koulupolkua kiusaaminen näyttäytyy ja millaiset tekijät voivat tukea kiusaamisen kanssa selviytymistä. Kiusaamisen uhrien itse kertomien tarinoiden kautta haluttiin saada lisää tilaa uhrien subjektiivisille kokemuksille kiusaamista koskevassa keskustelussa ja löytää mahdollisia uusia näkökulmia kiusaamisen vastaiseen työhön. Tutkimuksen lähestymistapa käsiteltävään ilmiöön on narratiivinen. Tutkimusaineistona toimivat kahdeksan osana Jyväskylän yliopiston Koulupolku - hanketta tehtyä haastattelua, joissa kartoitettiin nuorten koulukokemuksia retrospektiivisesti. Narratiivisen analyysin avulla aineistosta muodostettiin kolme tarinatyyppiä, jotka edustivat erilaisia kokemuksia kiusaamisen uhriksi joutumisesta ja resilienssiä vahvistavien tekijöiden roolista koulupolulla. Tarinatyypit olivat (1) Tarina voimaantumisesta ja kiusaamisen päihittämisestä, (2) Tarina palautumisesta kiusaamisen jälkeen sekä (3) Tarina kiusaamisen sietämisestä ja lopulta väsymisestä. Tutkimus osoitti, että kiusaamisen uhriksi joutuminen on yksilöllinen kokemus ja se voidaan käsittää eri tavoilla. Kiusaamisella oli ollut kaikissa tarinatyypeissä uhrin hyvinvoinnin ja koulunkäynnin kannalta negatiivisia vaikutuksia, mutta myös resilienssiä vahvistavia tekijöitä kuvattiin. Tarinatyyppien välillä oli kuitenkin eroja tapahtumankulussa, resilienssiä vahvistavien tekijöiden runsaudessa sekä kerronnan piirteissä. Eroavaisuudet antoivat viitteitä siitä, että merkitykselliseksi koettujen resilienssiä vahvistavien tekijöiden läsnäolo koulupolulla voi tukea uhria kiusaamisesta yli pääsemisessä.fi
dc.format.extent57
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherkoulupolku
dc.title”Mä halusin uskoo tulevaisuuteen että se on parempi sitte” : nuorten aikuisten tarinoita kiusaamisen uhriksi joutumisesta ja resilienssiä vahvistavista tekijöistä koulupolulla
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202405163648
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelrestrictedAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysonarratiivinen tutkimus
dc.subject.ysokiusaaminen
dc.subject.ysokoulukiusaaminen
dc.subject.ysoresilienssi
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities/facilities#autotoc-item-autotoc-2).en
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat#autotoc-item-autotoc-2.fi


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright