Äitien tarinoita sosiaalisen median merkityksestä osana äitiyden rakentumista
Sosiaalisen median käyttö on arkipäiväistynyt ja tutkimuksen kohderyhmälle – äideille – se tarjoaa luontevan ja helpon tavan olla yhteydessä muihin samassa elämäntilanteessa oleviin äiteihin. Tämän tutkielman tarkoituksena oli kuvailla äitien kokemuksia sosiaalisen median merkityksestä suhteessa äitiyden rakentumiseen. Tutkimuksen aineisto koostui lumipallo-otannalla harkinnanvaraisesti valittujen kahdeksan äidin haastattelusta. Aineisto analysoitiin kerronnallisen eli narratiivisen analyysin keinoin Greimasin aktanttianalyysiä hyödyntäen.
Tarinoissa kuvastui se, miten sosiaalinen media tarjosi eräänlaisen peilauspinnan äitiysidentiteetin rakentumisen tueksi. Tämä peilauspinta oli muokannut tutkittavien äitiysidentiteettiä niin vahvistaen sitä kuin herättäen erinäisiä riittämättömyyden tunteita. Analyysin avulla kertomuksista muodostettiin kolme erilaista tarinatyyppiä: Some yhteisön tarjoajana, Some tuen mahdollistajana sekä Some mahdollisena uhkana.
Some yhteisön tarjoajana -tarinoissa äitien kokemus ulkopuolisuudesta oli ajanut heidät etsimään sosiaalisesta mediasta samanhenkisiä äitejä. Yhteisön myötä sosiaalinen media oli muodostunut äideille arkea kannattelevaksi voimavaraksi. Some tuen mahdollistajana -tarinoissa sosiaalisen median keskeinen merkitys oli ollut erilaisten ryhmien kautta saadut neuvot ja vertaistuki haastavan raskauden tai vauvavuoden aikana. Some mahdollisena uhkana -tarinoissa äidit suhtautuivat sosiaalisen median käyttöön kriittisesti ja halusivat suojella omaa äitiyttään hyödyntämällä sosiaalista mediaa lähinnä yhteydenpitoon niiden ihmisten kanssa, jotka olivat elämässä myös sosiaalisen median ulkopuolella.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29739]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Ope me stalkataan sua Instassa" : musiikinopettajan identiteetit koulu- ja sosiaalisen median ympäristöissä
Tenhu, Viola (2023)Tässä maisterintutkielmassa tutkitaan musiikinopettajien käsityksiä ja kokemuksia sosiaalisessa mediassa toimimisesta suhteessa heidän opettajaidentiteettiinsä. Tutkimuksen tarkoituksena pyritään selvittämään musiikinopettajien ... -
Opettajan kertova mieli : merkitykselliset kokemukset ja opettajaidentiteetin kehittyminen pitkän uran tehneiden luokanopettajien tarinoissa
Sundberg, Reetta (2024)Tarinat opettajan uran varrelta välittävät kiinnostavaa tietoa niin luokkahuonearjesta, oppimisesta sekä kasvatuksesta, mutta myös laajemmin yhteiskunnasta ja sen jatkuvasta muutoksesta. Opettajien tarinat ovat vahvasti ... -
The Narrative Approach to Research Professional Identity : Relational, Temporal, and Dialogical Perspectives
Vähäsantanen, Katja; Arvaja, Maarit (Springer, 2022)In this chapter, we present the narrative approach as applied in the field of professional learning. The specific aim is to present the methodological opportunities and concerns it raises in research on professional identity ... -
The Clip Approach : A Visual Methodology to Support the (Re)Construction of Life Narratives
Talsi, Riikka; Laitila, Aarno; Joensuu, Timo; Saarinen, Esa (SAGE Publications, 2021)Major life changes may cause an autobiographical rupture and a need to work on one’s narrative identity. This article introduces a new qualitative interview methodology originally developed to facilitate 10 prostate cancer ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.