Show simple item record

dc.contributor.advisorItkonen, Matti
dc.contributor.advisorRautiainen, Katri-Helena
dc.contributor.authorSundberg, Reetta
dc.date.accessioned2024-05-14T07:05:05Z
dc.date.available2024-05-14T07:05:05Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94811
dc.description.abstractTarinat opettajan uran varrelta välittävät kiinnostavaa tietoa niin luokkahuonearjesta, oppimisesta sekä kasvatuksesta, mutta myös laajemmin yhteiskunnasta ja sen jatkuvasta muutoksesta. Opettajien tarinat ovat vahvasti kiinni ajassa ja ne sisältävät myös historiallisesta näkökulmasta arvokasta tutkimuspintaa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää pitkän uran tehneiden luokanopettajien tarinoiden kautta opettajien uran merkityksellisimpiä kokemuksia sekä opettajaidentiteetin kehittymistä. Tämä laadullinen tutkimus on toteutettu narratiivisia tutkimusmenetelmiä hyödyntäen. Aineisto koostuu haastatteluista, jotka kerättiin viideltä pitkän uran tehneeltä luokanopettajalta. Haastattelut toteutettiin kerronnallisen haastattelun ja teemahaastattelun piirteitä mukaillen tammi-huhtikuussa 2023. Aineiston analyysi tuotettiin narratiivien ja narratiivisen analyysin keinoin. Tutkimuksen tulokset on esitetty narratiivisesti, etnodramaattisista dialogeista muodostuvan kokoavan kertomuksen muodossa. Opettajien merkityksellisimmät kokemukset näyttäytyivät arkisina kohtaamisina oppilaiden ja perheiden kanssa. Myönteiset oppilaskohtaamiset ja oppilailta saatu kiitos olivat tulosten mukaan työn kantava voima ja vahvasti kiinni työn merkityksen ytimessä. Samaan aikaan myös uran haastavat ja vaikeat hetket nousivat merkityksellisiksi kokemuksiksi. Opettajien kasvu ja kehitys rakentuivat opettajien kerronnassa, ja se tiivistyi reflektioon, jossa he pohtivat omaa elämäntyötään koko uran ajalta. Merkitykselliset kokemukset olivat yhteydessä jokaisen opettajan identiteettiin sekä kertomukseen “minusta opettajana”.fi
dc.format.extent65
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyright
dc.titleOpettajan kertova mieli : merkitykselliset kokemukset ja opettajaidentiteetin kehittyminen pitkän uran tehneiden luokanopettajien tarinoissa
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202405143579
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysonarratiivisuus
dc.subject.ysoopettajuus
dc.subject.ysokokemukset
dc.subject.ysonarratiivinen tutkimus
dc.subject.ysoammatti-identiteetti
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright