Opettajan kertova mieli : merkitykselliset kokemukset ja opettajaidentiteetin kehittyminen pitkän uran tehneiden luokanopettajien tarinoissa
Abstract
Tarinat opettajan uran varrelta välittävät kiinnostavaa tietoa niin luokkahuonearjesta, oppimisesta sekä kasvatuksesta, mutta myös laajemmin yhteiskunnasta ja sen jatkuvasta muutoksesta. Opettajien tarinat ovat vahvasti kiinni ajassa
ja ne sisältävät myös historiallisesta näkökulmasta arvokasta tutkimuspintaa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää pitkän uran tehneiden luokanopettajien tarinoiden kautta opettajien uran merkityksellisimpiä kokemuksia sekä
opettajaidentiteetin kehittymistä. Tämä laadullinen tutkimus on toteutettu narratiivisia tutkimusmenetelmiä hyödyntäen. Aineisto koostuu haastatteluista, jotka kerättiin viideltä pitkän uran tehneeltä luokanopettajalta. Haastattelut toteutettiin kerronnallisen haastattelun ja teemahaastattelun piirteitä mukaillen tammi-huhtikuussa 2023. Aineiston analyysi tuotettiin narratiivien ja narratiivisen analyysin keinoin. Tutkimuksen tulokset on esitetty narratiivisesti, etnodramaattisista dialogeista muodostuvan kokoavan kertomuksen muodossa. Opettajien merkityksellisimmät kokemukset näyttäytyivät arkisina kohtaamisina oppilaiden ja perheiden kanssa. Myönteiset oppilaskohtaamiset ja oppilailta saatu kiitos olivat tulosten mukaan työn kantava voima ja vahvasti kiinni työn merkityksen ytimessä. Samaan aikaan myös uran haastavat ja vaikeat hetket nousivat merkityksellisiksi kokemuksiksi. Opettajien kasvu ja kehitys rakentuivat opettajien kerronnassa, ja se tiivistyi reflektioon, jossa he pohtivat omaa elämäntyötään koko uran ajalta. Merkitykselliset kokemukset olivat yhteydessä jokaisen opettajan identiteettiin sekä kertomukseen “minusta opettajana”.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2024
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202405143579Use this for linking
Language
Finnish