Opettajan kertova mieli : merkitykselliset kokemukset ja opettajaidentiteetin kehittyminen pitkän uran tehneiden luokanopettajien tarinoissa
Tarinat opettajan uran varrelta välittävät kiinnostavaa tietoa niin luokkahuonearjesta, oppimisesta sekä kasvatuksesta, mutta myös laajemmin yhteiskunnasta ja sen jatkuvasta muutoksesta. Opettajien tarinat ovat vahvasti kiinni ajassa
ja ne sisältävät myös historiallisesta näkökulmasta arvokasta tutkimuspintaa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää pitkän uran tehneiden luokanopettajien tarinoiden kautta opettajien uran merkityksellisimpiä kokemuksia sekä
opettajaidentiteetin kehittymistä. Tämä laadullinen tutkimus on toteutettu narratiivisia tutkimusmenetelmiä hyödyntäen. Aineisto koostuu haastatteluista, jotka kerättiin viideltä pitkän uran tehneeltä luokanopettajalta. Haastattelut toteutettiin kerronnallisen haastattelun ja teemahaastattelun piirteitä mukaillen tammi-huhtikuussa 2023. Aineiston analyysi tuotettiin narratiivien ja narratiivisen analyysin keinoin. Tutkimuksen tulokset on esitetty narratiivisesti, etnodramaattisista dialogeista muodostuvan kokoavan kertomuksen muodossa. Opettajien merkityksellisimmät kokemukset näyttäytyivät arkisina kohtaamisina oppilaiden ja perheiden kanssa. Myönteiset oppilaskohtaamiset ja oppilailta saatu kiitos olivat tulosten mukaan työn kantava voima ja vahvasti kiinni työn merkityksen ytimessä. Samaan aikaan myös uran haastavat ja vaikeat hetket nousivat merkityksellisiksi kokemuksiksi. Opettajien kasvu ja kehitys rakentuivat opettajien kerronnassa, ja se tiivistyi reflektioon, jossa he pohtivat omaa elämäntyötään koko uran ajalta. Merkitykselliset kokemukset olivat yhteydessä jokaisen opettajan identiteettiin sekä kertomukseen “minusta opettajana”.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29747]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Tätä mää oon halunnu tehdä aina : pitkän työuran tehneiden luokanopettajien kokemuksia työssä jaksamisesta
Kaarna, Jussi; Rahja, Satu (2012) -
‘I’m a foreign teacher’ : legitimate positionings in the stories of a migrant teacher
Ennser-Kananen, Johanna; Ruohotie-Lyhty, Maria (Routledge, Taylor & Francis Group, 2023)This qualitative study examines one migrant teacher’s identity positions in the context of a peer mentoring group setting in Finland. Combining theories of legitimacy and teacher narratives, this study asked which positions ... -
Teaching is a Story Whose First Pages Matters : Four Type Narratives From The Beginning of a Teaching Career
Meriläinen, Merja; Piispanen, Maarika (KURA Education & Publishing, 2022)From a broad perspective, the entire time spent in teacher training can be characterized as a period of professional growth. Specific professional growth and development are realized when the students enter the advanced ... -
Luova kirjoittaminen voi tukea ammatillista kehittymistä
Martin, Anne (Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura, 2022) -
Muutosmatkalla mielekkääseen tulevaisuuteen : ammatillisen opettajan identiteetti ja toimijuus
Räsänen-Ala-Aho, Marja-Leena (2016)Ammatillisten oppilaitosten toimintaympäristö on muutoksessa, joka näkyy jokaisen alan organisaation ja yksittäisen opettajan työssä. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia ammatillisen opettajan ammatillista identiteettiä ...