Sukupuolisensitiivinen pedagogiikka varhaiskasvatuksessa : tapaustutkimus sukupuolen vaikutuksista päiväkodin toimintakulttuurissa
Tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, miten sukupuolisensitiivisyys näkyy varhaiskasvatuksen pedagogiikassa; sen suunnittelemisessa, toteuttamisessa, arvioimisessa ja kehittämisessä yhdessä suomalaisessa päiväkodissa. Tavoitteena oli hahmottaa sukupuolen vaikutus varhaiskasvatuksessa työskentelevien ammattilaisten työhön, heidän tekemiinsä pedagogisiin valintoihin sekä vuorovaikutukseen varhaiskasvatuksessa. Tutkimus toteutettiin suomalaisessa kunnallisessa päiväkotiyksikössä, tutkien siellä varhaiskasvatuksen lapsiryhmässä työskentelevää tiimiä. Lopullinen aineisto koostui ryhmäkohtaisesta varhaiskasvatussuunnitelmasta, 18 päivän havainnointijaksosta sekä kyselylomakkeesta. Aineisto analysoitiin käyttämällä teoriasidonnaista sisällönanalyysiä. Tutkimus osoitti varhaiskasvatuksen pedagogiikassa olevan sekä sukupuolisensitiivisyyttä että sukupuolittavuutta. Varhaiskasvatuksessa tulisi erityisesti kiinnittää huomiota sukupuolisensitiivisen pedagogiikan suunnittelemiseen, minkä avulla toimintaa voitaisiin kehittää tietoisemmin sukupuolisensitiivisemmäksi. Tulosten mukaan oppimisympäristöjen järjestelemisessä, käytettävissä materiaaleissa, lasten ohjaamisessa sekä aikuisten puheessa oli havaittavissa sukupuolittavuutta. Tulokset kulkivat linjassa aiempien tutkimusten tulosten kanssa.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Esiopetusikäisten lasten sukupuoliroolit varhaiskasvatuksessa
Saari, Saila (2020)Tässä tutkielmassa tarkasteltiin sukupuolirooleja esiopetusikäisten lasten lapsiryhmässä sekä lasten että kasvattajien toiminnassa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten sukupuoliroolit ilmenevät, millaisia odotuksia ... -
Sukupuoli varhaiskasvatuksen arjessa
Korhonen, Tiia (2014)Tiivistelmä Korhonen, Tiia. 2014. Sukupuoli varhaiskasvatuksen arjessa. Varhaiskasvatuksen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 95 sivua sisältäen liitteet 3 kappaletta. Tässä etnografisessa ... -
”Kuka vaan voi tykätä pinkistä, pukeutua mekkoon, leikkiä robottia tai kiivetä puuhun” : sukupuolisensitiivinen kasvatus päiväkodissa varhaiskasvattajien kokemana
Lantela, Ella (2019)Sukupuolisensitiivisyys on ajankohtainen aihe varhaiskasvatuksen ja koulutuksen kentällä. Laki ja varhaiskasvatusta ohjaavat asiakirjat velvoittavat yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa kasvatuksen toteuttamisessa. Tämän ... -
Varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta : tapaustutkimus Viilingin päiväkodista
Kainu, Anne (2020)Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta, kartoittaa millä keinoin positiivista pedagogiikkaa toteutetaan, sekä tutkia millä tavoin kuvataan positiivisen ...