”Kuka vaan voi tykätä pinkistä, pukeutua mekkoon, leikkiä robottia tai kiivetä puuhun” : sukupuolisensitiivinen kasvatus päiväkodissa varhaiskasvattajien kokemana
Sukupuolisensitiivisyys on ajankohtainen aihe varhaiskasvatuksen ja koulutuksen kentällä. Laki ja varhaiskasvatusta ohjaavat asiakirjat velvoittavat yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa kasvatuksen toteuttamisessa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvattajien käsityksiä ja kokemuksia sukupuolisensitiivisen kasvatuksen toteuttamisesta päiväkodeissa. Lisäksi tarkasteltiin, miten tasa-arvoa edistävä työote näkyy päiväkodissa ja onko päiväkodin arjessa sukupuolittavia käytänteitä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin sähköisen kyselylomakkeen välityksellä, johon vastasi yhteensä 47 varhaiskasvatuksen ammattilaista. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Tulosten mukaan sukupuolisensitiivisyyden huomioiminen näkyi päiväkodin ympäristössä, lasten leikeissä ja kasvattajan toiminnassa. Kaikilla näillä alueilla näkyi myös sukupuolittavia käytäntöjä. Perinteisistä sukupuolirooleista poikkeavaa toimintaa pidettiin hyväksyttävänä. Haasteita koettiin toisten kasvattajien asenteissa ja sukupuolittavassa toiminnassa. Myös lasten vanhempien perinteisiä sukupuolikäsityksiä pidettiin ongelmallisena ja niiden koettiin rajoittavan lapsen toimintaa päiväkodissa. Sukupuolisensitiivisyys on aihe, jota kasvattajat pitävät tärkeänä osana varhaiskasvatusta. Tasa-arvon edistämiseksi kasvattajat korostavat lapsen yksilöllistä huomioimista sekä yhteisiä keskusteluja asenteista ja toimintatavoista. Jatkossa olisi syytä mahdollistaa lisäkoulutusta varhaiskasvattajille, koska kaikilla kasvattajilla ei ole vielä riittävästi tietoa aiheesta.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5367]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Sukupuolisensitiivinen pedagogiikka varhaiskasvatuksessa : tapaustutkimus sukupuolen vaikutuksista päiväkodin toimintakulttuurissa
Honkanen, Janna (2024)Tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, miten sukupuolisensitiivisyys näkyy varhaiskasvatuksen pedagogiikassa; sen suunnittelemisessa, toteuttamisessa, arvioimisessa ja kehittämisessä yhdessä suomalaisessa päiväkodissa. Tavoitteena ... -
Lasten sukupuolittunut toiminta ja keskinäinen valta päiväkodissa : etnografinen lähestymistapa
Huusko, Henna (2015)Huusko, Henna. 2015. Lasten sukupuolittunut toiminta ja keskinäinen valta päiväkodissa. – Etnografinen lähestymistapa. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Kasvatustieteiden laitos. Jyväskylän yliopisto. 113 sivua ... -
Varhaiskasvattajien odotuksia pienen lapsen sopeutumisesta päiväkoti-instituutioon
Salminen, Senni (2019)Päiväkoti-instituution toimintakulttuuri ja lapsiin kohdistetut odotukset eroavat niistä kulttuurisista toimintamalleista, joita lapsi kohtaa kotonaan. Näin ollen siirtymä kotoa päiväkotiin edellyttää lapselta sopeutumista ... -
”Yhdessä olemme enemmän kuin yksin” : osallisuuden rakentaminen päiväkodissa
Niemi, Sari (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten osallisuutta rakennetaan eräässä pirkanmaalaisessa päiväkodissa. Tutkimuksessa tarkasteltiin, mitä osallisuuden toteutuminen edellyttää ja miten se päiväkodissa ilmenee. ... -
Omaehtoisen leikin rajoittaminen päiväkodissa : varhaiskasvattajien näkemyksiä lasten ei-toivotuista leikeistä
Mikkonen, Anssi (2018)Päiväkodeissa on paljon leikkiä koskevia sääntöjä, mutta tutkimusta aiheesta on niukasti. Tässä tutkimuksessa haluttiin selvittää, mitä leikkejä suomalaisissa päiväkodeissa kielletään, ja että mitkä leikit ovat varhaiskasvattajien ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.