Esiopetusikäisten lasten sukupuoliroolit varhaiskasvatuksessa
Tässä tutkielmassa tarkasteltiin sukupuolirooleja esiopetusikäisten lasten lapsiryhmässä sekä lasten että kasvattajien toiminnassa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten sukupuoliroolit ilmenevät, millaisia odotuksia niihin liittyy sekä miten ne näyttäytyvät lapsiryhmän jokapäiväisessä toiminnassa. Tutkimus toteutettiin etnografisesti havainnoimalla esiopetusikäisten lasten ja heitä ohjaavien kasvattajien toimintaa päiväkodin arjessa. Havainnoin päiväkotiryhmän toimintaa 12 päivänä lyhimmillään yhden tunnin kerrallaan ja pisimmillään kolmen tunnin ajan. Havainnointiaikaa kertyi 24 tuntia ja se kohdistui erityisesti lasten vapaaseen leikkiin ja ohjattuun toimintaan, tyttöjen ja poikien vertaissuhteisiin ja vuorovaikutukseen sekä aikuisten toimintaan ohjatuissa tuokioissa ja lasten vapaan leikin aikana. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimukseni tulokset osoittivat, että tutkimukseen osallistuneet esiopetusikäiset pojat ja tytöt valitsivat stereotyyppisiä sukupuolelleen tyypillisiä leikkivälineitä ja leikkejä. Myös organisoituminen tilassa oli sukupuolen mukaan jakautunutta. Kasvattajien toiminnassa näyttäytyi niin sukupuolisensitiivisyys kuin sukupuolistereotyyppisyyskin. Aiemmat tutkimukset vahvistavat saamiani tutkimustuloksia siitä, että sukupuolistereotypiat ovat edelleen läsnä varhaiskasvatuksessa, vaikka sukupuolisensitiivisyyteen kasvatuksessa pyrittäisiinkin.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Sukupuolisensitiivinen pedagogiikka varhaiskasvatuksessa : tapaustutkimus sukupuolen vaikutuksista päiväkodin toimintakulttuurissa
Honkanen, Janna (2024)Tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, miten sukupuolisensitiivisyys näkyy varhaiskasvatuksen pedagogiikassa; sen suunnittelemisessa, toteuttamisessa, arvioimisessa ja kehittämisessä yhdessä suomalaisessa päiväkodissa. Tavoitteena ... -
Lasten fyysinen aktiivisuus ja osallisuus varhaiskasvatuksessa
Oikarinen, Veera Stina; Meckelborg, Maria (2021)Tutkielmamme tavoitteena oli selvittää millaista lasten fyysinen aktiivisuus ja osallisuus on varhaiskasvatuksessa. Tätä tutkimme selvittämällä varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä lasten fyysisestä aktiivisuudesta. ... -
"Millonka sulle tulee semmonen olo että itkettää?" : esiopetusikäisten lasten tapoja tunnistaa ja käsitellä tunteita opettajan tukemana Paula ja tunnepeikot -tuokioilla
Poikonen, Heidi; Pohjo, Pauliina (2020)Lasten emotionaaliset taidot ja tunnetaitojen tukeminen ovat tutkimusaiheina paljon tutkittuja, mutta edelleen ajankohtaisia pienten lasten sosioemotionaalisten haasteiden vuoksi. Tässä laadullisessa tutkimuksessa selvitettiin, ... -
Esiopetusikäisten lasten fyysinen aktiivisuus ja leikin lajit leluttomassa leikissä
Ilén, Matilda (2021)Lasten fyysisen aktiivisuuden vähäisestä määrästä on paljon tutkimuksia, ja tutkijat ovat heränneet tietoisuuteen siitä, että lapset ovat päiväkotipäivien aikana pääosin passiivisia. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli ... -
Lasten sukupuolittunut toiminta ja keskinäinen valta päiväkodissa : etnografinen lähestymistapa
Huusko, Henna (2015)Huusko, Henna. 2015. Lasten sukupuolittunut toiminta ja keskinäinen valta päiväkodissa. – Etnografinen lähestymistapa. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Kasvatustieteiden laitos. Jyväskylän yliopisto. 113 sivua ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.