University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Esiopetusikäisten lasten sukupuoliroolit varhaiskasvatuksessa

Thumbnail
View/Open
2.2Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Saari, Saila
Date
2020
Discipline
VarhaiskasvatusEarly Childhood Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tässä tutkielmassa tarkasteltiin sukupuolirooleja esiopetusikäisten lasten lapsiryhmässä sekä lasten että kasvattajien toiminnassa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten sukupuoliroolit ilmenevät, millaisia odotuksia niihin liittyy sekä miten ne näyttäytyvät lapsiryhmän jokapäiväisessä toiminnassa. Tutkimus toteutettiin etnografisesti havainnoimalla esiopetusikäisten lasten ja heitä ohjaavien kasvattajien toimintaa päiväkodin arjessa. Havainnoin päiväkotiryhmän toimintaa 12 päivänä lyhimmillään yhden tunnin kerrallaan ja pisimmillään kolmen tunnin ajan. Havainnointiaikaa kertyi 24 tuntia ja se kohdistui erityisesti lasten vapaaseen leikkiin ja ohjattuun toimintaan, tyttöjen ja poikien vertaissuhteisiin ja vuorovaikutukseen sekä aikuisten toimintaan ohjatuissa tuokioissa ja lasten vapaan leikin aikana. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tutkimukseni tulokset osoittivat, että tutkimukseen osallistuneet esiopetusikäiset pojat ja tytöt valitsivat stereotyyppisiä sukupuolelleen tyypillisiä leikkivälineitä ja leikkejä. Myös organisoituminen tilassa oli sukupuolen mukaan jakautunutta. Kasvattajien toiminnassa näyttäytyi niin sukupuolisensitiivisyys kuin sukupuolistereotyyppisyyskin. Aiemmat tutkimukset vahvistavat saamiani tutkimustuloksia siitä, että sukupuolistereotypiat ovat edelleen läsnä varhaiskasvatuksessa, vaikka sukupuolisensitiivisyyteen kasvatuksessa pyrittäisiinkin. ...
Keywords
sukupuolistereotypia etnografia sukupuolisensitiivisyys päiväkodit varhaiskasvatus sukupuoli lapset (ikäryhmät) sukupuoliroolit sukupuolen moninaisuus leikit
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202005293566

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23403]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Lasten fyysinen aktiivisuus ja osallisuus varhaiskasvatuksessa 

    Oikarinen, Veera Stina; Meckelborg, Maria (2021)
    Tutkielmamme tavoitteena oli selvittää millaista lasten fyysinen aktiivisuus ja osallisuus on varhaiskasvatuksessa. Tätä tutkimme selvittämällä varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä lasten fyysisestä aktiivisuudesta. ...
  • Esiopetusikäisten lasten fyysinen aktiivisuus ja leikin lajit leluttomassa leikissä 

    Ilén, Matilda (2021)
    Lasten fyysisen aktiivisuuden vähäisestä määrästä on paljon tutkimuksia, ja tutkijat ovat heränneet tietoisuuteen siitä, että lapset ovat päiväkotipäivien aikana pääosin passiivisia. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli ...
  • "Millonka sulle tulee semmonen olo että itkettää?" : esiopetusikäisten lasten tapoja tunnistaa ja käsitellä tunteita opettajan tukemana Paula ja tunnepeikot -tuokioilla 

    Poikonen, Heidi; Pohjo, Pauliina (2020)
    Lasten emotionaaliset taidot ja tunnetaitojen tukeminen ovat tutkimusaiheina paljon tutkittuja, mutta edelleen ajankohtaisia pienten lasten sosioemotionaalisten haasteiden vuoksi. Tässä laadullisessa tutkimuksessa selvitettiin, ...
  • Lasten sukupuolittunut toiminta ja keskinäinen valta päiväkodissa : etnografinen lähestymistapa 

    Huusko, Henna (2015)
    Huusko, Henna. 2015. Lasten sukupuolittunut toiminta ja keskinäinen valta päiväkodissa. – Etnografinen lähestymistapa. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Kasvatustieteiden laitos. Jyväskylän yliopisto. 113 sivua ...
  • ”Kun se nyt on sallittua juosta ja humputtaa, niin sitä asennoituu niin, että saapi männä" : tutkimus lasten fyysisen aktiivisuuden lisäämiseen yhteydessä olevista tekijöistä varhaiskasvatuksessa 

    Piiroinen, Reetta (2018)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitkä tekijät varhaiskasvatuksessa ovat yhteydessä lasten fyysisen aktiivisuuden lisäämiseen. Tätä tutkittiin selvittämällä päiväkodin kasvattajien ajatuksia siitä, mitkä tekijät ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre