dc.contributor.advisor | Ukkonen-Mikkola, Tuulikki | |
dc.contributor.author | Honkanen, Janna | |
dc.date.accessioned | 2024-05-14T06:58:53Z | |
dc.date.available | 2024-05-14T06:58:53Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94807 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, miten sukupuolisensitiivisyys näkyy varhaiskasvatuksen pedagogiikassa; sen suunnittelemisessa, toteuttamisessa, arvioimisessa ja kehittämisessä yhdessä suomalaisessa päiväkodissa. Tavoitteena oli hahmottaa sukupuolen vaikutus varhaiskasvatuksessa työskentelevien ammattilaisten työhön, heidän tekemiinsä pedagogisiin valintoihin sekä vuorovaikutukseen varhaiskasvatuksessa. Tutkimus toteutettiin suomalaisessa kunnallisessa päiväkotiyksikössä, tutkien siellä varhaiskasvatuksen lapsiryhmässä työskentelevää tiimiä. Lopullinen aineisto koostui ryhmäkohtaisesta varhaiskasvatussuunnitelmasta, 18 päivän havainnointijaksosta sekä kyselylomakkeesta. Aineisto analysoitiin käyttämällä teoriasidonnaista sisällönanalyysiä. Tutkimus osoitti varhaiskasvatuksen pedagogiikassa olevan sekä sukupuolisensitiivisyyttä että sukupuolittavuutta. Varhaiskasvatuksessa tulisi erityisesti kiinnittää huomiota sukupuolisensitiivisen pedagogiikan suunnittelemiseen, minkä avulla toimintaa voitaisiin kehittää tietoisemmin sukupuolisensitiivisemmäksi. Tulosten mukaan oppimisympäristöjen järjestelemisessä, käytettävissä materiaaleissa, lasten ohjaamisessa sekä aikuisten puheessa oli havaittavissa sukupuolittavuutta. Tulokset kulkivat linjassa aiempien tutkimusten tulosten kanssa. | fi |
dc.format.extent | 100 | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | varhaiskasvatuksen sukupuolittavat käytänteet | |
dc.title | Sukupuolisensitiivinen pedagogiikka varhaiskasvatuksessa : tapaustutkimus sukupuolen vaikutuksista päiväkodin toimintakulttuurissa | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202405143575 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | sukupuolen moninaisuus | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | sukupuoli | |
dc.subject.yso | päiväkodit | |
dc.subject.yso | pedagogiikka | |
dc.subject.yso | sukupuolisensitiivisyys | |
dc.subject.yso | tasa-arvo | |
dc.subject.yso | kasvatus | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |